به گزارش خبرنگار اهرامروز، احد نژاد ابراهیمی در آیین بازگشایی موزه ادب و عرفان اهر بابیان اینکه به نظر بنده در حق بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری ظلم شده است، اظهار داشت: علت این‌که می‌گویم در حق بقعه ظلم شده این است که این‌جا باغ‌مزار است، به طوری که از دوران حکومت پهلوی باغ مزار شیخ شهاب‌الدین اهری را به پارک تبدیل کردند و رفته رفته باغ این مزار از بین رفت در حالی که باغ‌مزار شیخ شهاب‌الدین اهری یکی از معدود باغ مزارهای کشور است.

وی افزود: متاسفانه محدسات اطراف باغ‌مزار شیخ شهاب‌الدین اهری به مرور زمان از بین رفته و این امر باعث شده تا مزار شیخ شهاب‌الدین اهری حقیر به نظر آید و به عبارتی آداب رسیدن به مزار شیخ شهاب از بین رفته است.

رئیس دانشکده معماری دانشگاه هنر اسلامی تبریز بابیان اینکه رسیدن باغ‌مزار شیخ شهاب‌الدین اهری به جایگاه اصلی‌اش به همت ملی نیازمند است، گفت: تحقیقات و مطالعات نشان می‌دهد باغ‌مزار شیخ شهاب‌الدین اهری در زمان‌های قدیم شکوه و عظمت خاصی داشت و هر صبح در این مزار مراسمات مختلفی برگزار می‌شد.

بی‌توجهی‌های گذشته اصلی‌ترین عامل آسیب‌دیدگی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری بود

نژاد ابراهیمی، بنای مزار شیخ شهاب‌الدین اهری را یکی از بناهای شاخص در کشور دانست، گفت: زلزله سال ۹۱ منطقه ارسباران تنها دلیل آسیب‌دیدگی بنای مزار شیخ شهاب‌الدین اهری نبود بلکه زلزله صرفاً کمک کرده بود تا کم‌توجهی‌های گذشته بیشتر نمایان شود.

وی اضافه کرد: بنای مزار شیخ شهاب‌الدین اهری اکنون همانند بیماری است که سرپا ایستاده و نیاز دارد تا مرتباً به آن رسیدگی شود و حساسیتی که مردم اهر نسبت به بقعه و موزه ادب و عرفان داشتند بایستی تداوم یابد و همان‌طور که سیمای ۴۰ سال گذشته به داخل بقعه بازگشته تقاضا داریم تا مردم اهر باردیگر با حساسیت‌شان باغ‌مزار و شان و جایگاه آن را مطالبه کنند.

رئیس دانشکده معماری دانشگاه هنر اسلامی تبریز بابیان اینکه شیخ شهاب‌الدین اهری بر گردن شیعه حق دارد ولی متاسفانه از آن جایگاه به شیخ شهاب‌الدین اهری آن‌طور که باید و شاید پرداخت نشده است، ابراز داشت: عدم معرفی جایگاه شیخ شهاب‌الدین اهری از هر جهات بدین معناست که دنیایی از طلا داریم اما در ویترین قرار نگرفته است.

انتهای پیام/