سید محمدحسن آل‌هاشم در گفت‌وگو با خبرنگار اهرامروز با اشاره به اینکه عشایر مصداق عینی اقتصاد مقاومتی هستند، اظهار کرد: عشایر در همت مضاعف، تولید ملی، اشتغال و همچنین الگو و صرفه‌جویی که جزو محورهای ” اقتصاد مقاومتی ” است نمونه بارز هستند به‌طوری که تمامی فعالیت‌های عشایر مصادیق عینی اقتصاد مقاومتی بوده که در تولید مواد پروتئینی، صنایع‌دستی، زارعت حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

وی ادامه داد: جامعه عشایری اعم از کوچک و بزرگ، زن و مرد مدام در حال فعالیت هستند و هیچ‌وقت از تلاش و کوشش دست بر نمی‌دارند با این‌که تنها ۲ درصد جمعیت آذربایجان شرقی جامعه عشایری تشکیل می‌دهد ولی همین جمعیت اندک ۲۰ درصد پروتئین استان را تولید می‌کنند و همین امر نشان‌گر تأثیرگذاری عشایر در تحقق اقتصاد مقاومتی است.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی بابیان اینکه جامعه عشایری جزو اقشار بی‌منت و تولیدکننده جامعه هستند، گفت: قطعاً جامعه عشایری نیز همانند سایر اقشار جامعه مشکلاتی دارند و وظیفه ماست که تا حد توان برای رفع مشکلات این قشر زحمت‌کش بکوشیم.

آل‌هاشم در ادامه با ذکر اینکه در جامعه عشایر شاهد تثبیت اشتغال هستیم، ابراز داشت: با توجه به این‌که در جامعه عشایر تنها خود عشایر مشغول به کار هستند و ما هم در راستای کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال هر اقدامی که می‌کنیم منجر به تثبیت اشتغال در عشایر می‌شود که خوشبختانه امسال از محل ماده ۱۰ و ۱۲ تسهیلاتی به جامعه عشایری و شرکت‌های تعاونی پرداخت کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: با تصویب تخصیص اعتبار یک و نیم میلیارد دلاری برای توسعه اشتغال در مناطق روستایی و عشایری از سوی مجلس شورای اسلامی، عشایر آذربایجان شرقی نیز از این تسهیلات استفاده می‌کنند و سعی داریم تا این تسهیلات به طرح‌های بزرگ، اشتغال‌زا و تولیدی جامعه عشایری تخصیص‌یافته و از آن بهره‌مند شوند.

زندگی عشایری جذاب‌ترین صحنه ” تبریز ۲۰۱۸ ” خواهد بود

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه جامعه عشایری در رویداد ” تبریز ۲۰۱۸ ” چه نقشی می‌توانند از خود ایفاء کنند؟ گفت: شناسایی فرهنگ، آداب‌ورسوم عشایر در راستای رویداد ” تبریز ۲۰۱۸ ” یکی از نکات بارز جامعه عشایری بوده که می‌تواند در این رویداد بین‌المللی بروز و ظهور پیدا کند.

آل‌هاشم بیان داشت: کمپ‌ها و تولیدات جامعه عشایری که جزو تولیدات سالم محسوب می‌شود و زندگانی عشایری بر پایه آلاچیق‌ها که سطح شهرستان‌های آذربایجان وجود دارد تلاش می‌کنیم تا این نوع روش زندگی و تولیدات ارگانیک و سالم عشایر را در راستای تبریز ۲۰۱۸ به گردشگران خارجی معرفی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در برخی شهرستان‌ها عشایر به‌صورت فصلی و در برخی مناطق آذربایجان شرقی دیگر نیز عشایر به‌صورت ثابت سکونت دارند، تصریح کرد: بنا داریم تا در شهرستان‌های تبریز، جلفا و خداآفرین عشایر به‌صورت ثابت ساکن باشند ولی در منطقه ارسباران با توجه به اقلیم منطقه حضور عشایر به‌صورت فصلی خواهد بود.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی در پایان خاطرنشان کرد: در رویداد تبریز ۲۰۱۸ شاهد شکوفایی و نشان دادن فرهنگ و زندگی عشایر و آداب و سنن خواهیم بود که زندگی عشایری در واقع یکی از جذاب‌ترین صحنه‌های ” تبریز ۲۰۱۸ ” قلمداد می‌شود.