به گزارش خبرنگار اهرامروز، اسماعیل عطازاده در سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر اظهار داشت: در جلسه اخیر شورای حفاظت از منابع آب استان آذربایجان شرقی که با حضور استاندار برگزار شد، شهرستان‌های اهر و مراغه به‌عنوان شهرستان‌های قرار گرفته در وضعیت بحرانی از نظر منابع آبی گزارشی از آخرین وضعیت منابع آب این شهرستان‌ها ارائه شد و همچنین برای مدیریت منابع آب پیشنهاداتی از سوی استاندار نیز ارائه گردید.

وی افزود: علی‌رغم این‌که میزان بارندگی‌ها طی سال جاری در شهرستان اهر ۴۹ میلی‌متر نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته ولی متأسفانه به علت توزیع نامناسب بارش، عدم وجود پوشش برف و زمان بارندگی‌ها به مدت طولانی و شدت کم صورت گرفته موجب شده تا آب به زمین نفوذ کرده و یا از دسترس خارج شود.

مدیر امور منابع آب شهرستان اهر ادامه داد: سد ستارخان شهرستان اهر که ظرفیت ذخیره ۱۲۰ میلیون مترمکعبی دارد نیاز داریم که باراش ها به‌صورت سیلابی و در مدت‌زمان کم صورت گیرد و بارش‌ها با شدت بوده باشد متأسفانه تا این لحظه چنین بارش‌هایی تحقق‌نیافته است.

عطازاده با اشاره به این‌که در حال حاضر میزان آب قابل استحصال در سد ستارخان شهرستان اهر ۱۶٫۱۲ میلیون مترمکعب است، گفت: در حالی که سال گذشته در همین زمان میزان آب قابل استحصال در سد ستارخان ۳۴ میلیون و ۷۵ هزار مترمکعب بود به‌طور واضح اکنون در سد ستارخان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۸ میلیون مترمکعب کمبود آب‌داریم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با کسر آب مورد نیاز در بخش‌های شرب، صنعت، تبخیر و محیط‌زیست، آبی که می‌توان به بخش کشاورزی شهرستان اهر از سد ستارخان اهر تحویل داد حدود ۹٫۱۶ میلیون مترمکعب است، این در حالی است که اواخر اردیبهشت‌ماه میزان آب قابل تخصیص به بخش کشاورزی ۶٫۷ میلیون مترمکعب بود و اکنون وضعیت منابع آبی به بارش‌های آینده بستگی دارد.

مدیر امور منابع آب شهرستان اهر از افزایش ۲ درصدی مصرف آب شرب از ابتدای سال تاکنون در شهر اهر خبر داد، گفت: با توجه به وضعیت منابع آب شهرستان اهر، از شرکت آب و فاضلاب انتظار داریم تا برنامه‌ریزی جهت صرفه‌جویی و کاهش مصرف آب در بخش شرب را لحاظ کنند و خوشبختانه طی مذاکرات انجام‌یافته در حال حاضر بخش صنعت این شهرستان توانسته در مصرف آب کاهش ۱۰ درصدی داشته باشد.

عطازاده بابیان اینکه اکیپ‌های گشتی جهت جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز آب در شهرستان اهر افزایش‌یافته است، یادآور شد: با این‌که ۵۰ درصد اعتبارات تعادل بخشی آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی کاهش‌یافته اما شرکت علی‌رغم تمامی محدودیت‌ها بر تعداد اکیپ‌های گشتی حفاظت از منابع آب شهرستان اهر افزوده است.

انتهای پیام/