به گزارش خبرنگار اهرامروز، حجت‌الاسلام مهدی پورمحمد در سومین جلسه هماهنگی یادواره شهدای منطقه ارسباران در اهر که با حضور ائمه جمعه، فرمانداران و فرماندهان سپاه در بیت امام جمعه اهر برگزار شد با اشاره به اینکه برگزاری یادواره شهدا به‌صورت منطقه‌ای بسیار خوب و نفس عمل شایسته است، اظهار داشت: متأسفانه بعد از دوران دفاع مقدس در قبال شهدا کوتاهی کرده‌ایم و آن‌طور که باید و شاید نتوانسته‌ایم تجربیات و اهداف شهدا را به نسل جوان انتقال دهیم.

وی افزود: نسل جوان جامعه با توجه به این‌که اطلاعی از جو دوران طاغوت و دوران دفاع مقدس ندارند و به‌خوبی نتوانستیم بگوییم که وضعیت مردم، مملکت‌داری و حکومت آن زمان چگونه بود که آن‌ها با حال مقایسه کنند در نتیجه به دلیل عدم تبیین باعث شده تا سطح انتظارات و توقعات نسل جوان بیش از حد تصور باشد.

امام جمعه ورزقان ادامه داد: متأسفانه بی‌اطلاعی عده‌ای و خیانت معدود افراد موجب شد تا برخی‌ها در مرکز فقه و فقاهت همانند قم و مشهد علیه نظام جمهوری اسلامی شعار دهند، در حالی که فکر می‌کنند دوران طاغوت بهتر از حال حاضر بود یا نظام اسلامی چه خیانت و کم‌کاری کرده است به‌طوری که جوانان از گذشته که اطلاعی ندارند و چون برای آن‌ها تبیین نشده از این بابت می‌گوییم که در قبال شهدا کوتاهی شده است.

پورمحمد بابیان اینکه با توجه به توطئه‌های دشمنان، تبیین اهداف و سیره شهدا برای نسل‌های جوان جامعه ضروری است، گفت: متأسفانه نه در مدارس و نه در دانشگاه‌ها تریبونی نمی‌دهند تا در مورد شهدا و اهدافشان سخنرانی شود با این حال چطور می‌توان فرهنگ ایثار و شهادت ترویج داده و جوانان را با شهدا آشنا کرد؟ بر همین اساس می‌گوییم برگزاری یادواره شهدا یک‌بار در سال کم است.

وی اضافه کرد: نسلی که جنگ تحمیلی و دوران پیش از انقلاب اسلامی را دیده‌اند و تجربه کرده‌اند باید تریبون در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا بگویند حکومت طاغوت با حکومت اسلامی چه تفاوتی دارد و شرایط و زندگی مردم در آن دوران ننگین چگونه بود تا این‌طور فکر نکنند که نظام اسلامی در حق جوانان کم‌کاری می‌کند و عدم تبیین شرایط گذشته زمینه سوءاستفاده دشمنان را فراهم می‌کند.

امام جمعه ورزقان با تأکید بر اینکه اگر استکبار جهانی، جمهوری اسلامی را رقیب خود نبیند مطمئناً میلیاردها دلارها صرف براندازی نظام اسلامی نمی‌کند، گفت: حماسه ۹ دی حقیقتاً انقلاب جدیدی در کشور بود و این روز فرصتی است تا غافلان فتنه ۸۸ را به نسل جوان بشناسانیم و گفته شود که هدف دشمن در فتنه ۸۸ چه چیزی بود و مردم در طول ۸ ماه اندی چه خون‌دل‌هایی خوردند.