به گزارش خبرنگار اهرامروز، آیت‌الله جواد حاجی‌زاده در اولین همایش تجلیل از معلمان و دانش‌آموزان پژوهنده رتبه‌آور استانی و کشوری اهر که در سالن اجتماعات مدرسه دخترانه زهرا مردانی‌آذر برگزار شد با اشاره به اینکه برگزاری چنین مراسماتی موجب می‌شود تا انگیزه پژوهش‌گران و محققان افزایش می‌یابد، اظهار داشت: شهرستان اهر و منطقه ارسباران دارای نیروی انسانی نخبه، عارف و عالم است و آموزش و پرورشی با قدمت بیش از یک‌صد سال داریم که انتظار تربیت پژوهش‌گران از این دستگاه داریم.

وی با قدردانی از تلاش‌های مدیران و فرهنگیان شاغل در پژوهشسرای خیام اهر افزود: از این‌که می‌شنویم پژوهشسرای خیام اهر توانسته رتبه نخست استانی و کشوری را کسب کند به خود می‌بالیم و می‌دانیم که با وجود کمبود امکانات و تجهیزات به موفقیت رسیده‌اند در حالی که این مهم وظیفه مسئولان را در قبال پیگیری جهت تأمین تجهیزات برای این پژوهشسرا سنگین‌تر می‌کند.

امام جمعه اهر ادامه داد: هنر این نیست که با داشتن تجهیزات به‌روز موفقیت کسب کرد بلکه دانش آموزان و فرهنگیان با وجود دست‌خالی بودن موفقیت‌هایی برای شهرستان اهر کسب کرده‌اند را هنر می‌دانیم، به‌طوری که در دهه‌های گذشته حوزه‌های علمیه فضایی مناسب جهت تحصیل نداشت اما در این حوزه‌ها شخصیت‌ها و علمای گران‌قدری همچون مقام معظم رهبری را به جامعه تحویل داده‌اند.

حاجی‌زاده با ذکر اینکه پیشرفت ابزارآلات در جامعه کنونی می‌طلبد تا در برابر گسترش فضای مجازی بر تألیف کتب و ترویج کتاب‌خوانی و پژوهش و تحقق توجه ویژه‌ای داشته باشیم، گفت: این‌که سرانه مطالعه در جامعه کاهش‌یافته جای گلایه دارد اما باید برنامه‌ای تدوین کنیم تا ضمن ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، مدارس و مراکز علمی تحقیق و پژوهش محور باشند.

وی ابراز داشت: زمانی بود حکمرانان کشورمان با علم مخالف بودند چون به‌خوبی می‌دانستند هر اندازه که بر جمعیت آگاه جامعه افزوده می‌شد تاج و تخت شاهان به خطر می‌افتاد به همین دلیل سعی می‌کردند تا مردم در جهالت زندگی کنند ولی در طول عمر ۴۰ سالگی نظام جمهوری اسلامی ضمن آن‌که با آگاهی و علم مردم مخالفت نشده بلکه این مهم باعث شده ملت ایران از خصومت‌ها و دسیسه‌چینی‌های دشمنان علیه کشورمان آگاهی داشته باشند.

امام جمعه اهر تصریح کرد: اگر نظام جمهوری اسلامی را با دوران گذشته مقایسه کنیم بدون اغراق تمامی دستاوردها و پیشرفت‌ها بعد از انقلاب اسلامی به وجود آمده است و افتخار کنیم رهبری داریم که برای توسعه علم و آگاهی مردم کشور تأکید داشته و خود تلاش می‌کند.

حاجی‌زاده بابیان اینکه مشکلات فعلی باعث نمی‌شود تا توسعه علم، دانش و پژوهش را یک‌باره متوقف کنیم، افزود: بنده همیشه از جانب جوانان بیکار اهری بر سر مسئولانی که آمده و رفته‌اند فریاد زده‌ام و حال که افزایش بیکاران تحصیل‌کرده را بهانه می‌کنند خطاب به جوانان می‌گویم این مشکلات باعث نمی‌شود تا از توسعه و پیشرفت علم و دانش دست‌برداریم بلکه لازم است تا برای پیشرفت کشورمان تلاش کنیم.

وی اضافه کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری پیشرفت کشور منوط به پژوهش در عرصه‌های مختلف است، پژوهش‌گر بایستی ابتدا نیازسنجی کرده و بداند که شهرستان، منطقه و استان چه نیازهایی دارد و بر اساس آن نیازمندی‌ها اولویت‌بندی کند ولی برخی از نویسندگان و پژوهش‌گران با این‌که زحمات بسیاری کشیده‌اند اما کتاب‌هایی تألیف کرده‌اند که اصلاً نیاز جامعه نیست و برخی دیگر اسم نویسنده را یدک می‌کشند و بیشتر به سرقت از محتوای کتاب دیگران می‌پردازند.

امام جمعه اهر با تأکید بر اینکه چهل سال تلاش برای از بین بردن جمهوری اسلامی و تضعیف دین اسلام زمان کمی نیست اما دشمنان در همین مدت نتوانسته‌اند غلطی کنند، خاطرنشان کرد: علم آن‌قدری که موجب پیشرفت می‌شود جهل هم پسرفت کشور را در پی دارد اگر می‌خواهیم در برابر دشمنان ایستادگی کرده و آن‌ها را از پای درآوریم لازم است تا در عرصه علم و پژوهش تلاش کنیم و از دولت انتظار می‌رود تا به مسئله پژوهش توجه داشته باشد.

حاجی‌زاده یادآور شد: اگر قصد دولت این است که در عرصه علم و پژوهش پیشرفتی داشته باشیم بایستی برای آن با تخصیص بودجه و سرمایه‌گذاری و حمایت از پژوهش‌گران اقدام عملی انجام دهد و این مهم با انشاالله و ماشاالله عملی نمی‌شود.