به گزارش خبرنگار اهرامروز، مرتضی فریان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر با اشاره به این‌که در طول ۱۰ سال گذشته هر سال نسبت به سال قبل آن در جلوگیری از برداشت غیرمجاز از آب شبکه سد ستارخان عملکرد مثبتی داشته‌ایم، اظهار داشت: با توجه به اقدامات انجام‌یافته به توزیع عادلانه آب به معنای واقعی پایبند بوده و عمل کرده‌ایم.

وی، دوگانگی سیستم‌های آبیاری را یکی از چالش‌های منابع آبی شهرستان اهر دانست، افزود: در ابتدای فصل آبیاری ۱۰ میلیون مترمکعب آب به بخش کشاورزی اهر در مخزن سد ستارخان تخصیص‌یافته بود و از  این میزان ۴ میلیون مترمکعب سهم باغات مجهز به سیستم آبیاری تحت‌فشار بود.

رئیس اداره بهره‌برداری سد ستارخان ادامه داد: ما برای باغات روستاها سهم مشخص آب در نظر گرفته بودیم اما برخی‌ها چرا نتوانستند به‌طور کامل برداشت کنند جای اما و اگر دارد، شاید گفته شود در آن زمان قطعی برق داشتیم که رسیدگی به این موضوع از عهده ما خارج است.

فریان بابیان اینکه یک‌چهارم آب رهاسازی شده از سد ستارخان به دلایل تبخیر، نشستی شبکه و غیره تلف می‌شود، گفت: در برخی از طرح‌ها ضمن اینکه کمبود تحویل‌داریم ولی فرصت برابر برای برداشت آب توسط باغات قطره‌ای فراهم‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش آب در مخزن سد ستارخان و نیاز باغات به آخرین مرحله آبیاری، اکنون نزدیک به ۴۰۰ هزار مترمکعب می‌توانیم به بخش کشاورزی آب تحویل دهیم.

رئیس اداره بهره‌برداری سد ستارخان با تأکید بر اینکه با کسر آب قابل تخصیص به بخش‌های کشاورزی و صنعت، تا پایان مهرماه آب شرب شهرستان اهر از سد ستارخان قابل تأمین است، یادآور شد: پیشنهاد می‌کنیم شهرداری اهر آبی که برای فضای سبز مصرف می‌کند به ۵۰ درصد کاهش دهد و ضمن اینکه تأکیدداریم مقدار مورد نیاز آب به فضای سبز تحویل دهد تا ریشه درختان خشک نشود و در عین حال محدودیت قائل شود.