به گزارش خبرنگار اهرامروز، ابوالفضل غنی‌زاده در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان اهر بر لزوم آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی در برابر مخاطرات زلزله تاکید کرد و گفت: خدای‌ناکرده در صورت بروز حوادث غیرمترقبه از جمله زلزله، دستگاه‌های اجرایی و امدادی شهرستان اهر تا چه حدی آمادگی دارند؟ حوادث هیچ‌گاه اطلاع نمی‌دهد باید دستگاه‌های اجرایی و امدادی سناریوهایی برای مدیریت بحران داشته باشند.

فرماندار اهر گفت: به منظور آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی در برابر حوادث غیرمترقبه و مدیریت بحران احتمالی، مانور زلزله در شهرستان اهر برگزار می‌کنیم تا مشخص شود کدام یک از دستگاه‌ها آمادگی لازم برای مدیریت بحران و اسکان اضطراری را دارند.

وی ادامه داد: آموزش نکات ایمنی و اقدامات در هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه از سوی دستگاه‌های امدادی در مدارس جزو اولویت‌های کاری قرار گیرد. بدون شک تجربه زلزله سال ۹۱ منطقه‌ی ارسباران، باید شرایطی به وجود آورد که خدای‌ناکرده در صورت وقوع زلزله؛ دستگاه‌های اجرایی و امدادی غافلگیر نشوند چون مردم در ساعات و روزهای اول حادثه عملکرد مدیریت بحران را ارزیابی می‌کنند همان‌طور که در زلزله خوی شاهد بودیم.

غنی‌زاده با اشاره به وضعیت نامناسب ساخت‌وسازها در مناطق حاشیه‌نشین و سکونتگاه‌های غیررسمی اهر گفت: فرض کنید شهرستان اهر مجدداً زلزله را تجربه کند، چه تضمینی دارد که ساخت‌وسازهای ناایمن در سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق حاشیه‌نشین اهر جان شهروندان را تهدید نکند. هرچند عدم نظارت و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حوادث غیرمترقبه زمینه‌ساز بحران می‌شود.

فرماندار اهر از برگزاری کارگاه‌های آموزشی آمادگی در برابر مخاطرات زلزله و مصرف آب و انرژی توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی در مدارس شهرستان خبر داد و یادآور شد: آموزش نحوه برخورد با بحران‌ها و حوادث غیرمترقبه را باید از مدارس آغاز کنیم، چون اگر دانش‌آموزان را آموزش دهیم رعایت الگوی مصرف آب و نحوه برخورد با شرایط بحرانی به جمع خانواده‌ها کشیده می‌شود.

وی از تدوین سند مدیریت بحران شهرستان اهر در دستگاه‌های اجرایی و امدادی شهرستان اهر خبر داد و گفت: هیج یک از دستگاه‌های اجرایی و امدادی برای مواقع بحرانی، محلی برای اسکان اضطراری یا برپایی بیمارستان سیار پیش‌بینی نکرده‌اند. آیا با این شرایط می‌توان شرایط بحرانی در مواقع زلزله یا سایر حوادث غیرمترقبه را مدیریت کرد؟ در همین راستا سند مدیریت بحران شهرستان اهر را با بهره‌گیری از نظر کارشناسان تدوین می‌کنیم.

غنی‌زاده بابیان این‌که ترافیک شهری و وضعیت منابع آبی شهرستان اهر در حد بحران و نیازمند مدیریت است، بیان کرد: شورای شهر و شهرداری برای مدیریت بحران ترافیک شهری که شهروندان اهری از این معضل رنج می‌برند را در اولویت قرار دهند از طرفی اصلی‌ترین بحران ما در شهرستان اهر بحران کم‌آبی است، اینکه دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان منتظر یکدیگر بمانند تا دیگری بحران کم‌آبی یا ترافیک شهری را حل کند. عملاً به بحران دامن زده می‌شود.

فرماندار اهر، بوی نامطبوع در مناطق مختلف شهر را از دیگر معضلات در آستانه تبدیل به بحران عنوان کرد و گفت: پیش از اینکه بنده در شهرستان اهر مسئولیت داشته باشم، مسئولان شهرستانی پیگیر معضل بوی نامطبوع و تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اهر بودند و در حال حاضر نیز موضوع بوی نامطبوع را با جدیت پیگیری می‌کنیم از این‌رو دادستان مرکز آذربایجان‌شرقی در سفری به شهرستان اهر قرار است از تصفیه‌خانه فاضلاب شهری بازدید کند.

خبر: پرویز گلی زاده