به گزارش خبرنگار اهرامروز، امیر محمدی در هفتمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر با اشاره به اینکه در طول سال جاری میزان آب ورودی به سد ستارخان ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب است، اظهار کرد: این میزان آب ورودی به سد ستارخان در مقایسه با آمار ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد این میزان ورودی آب به سد بی‌سابقه بوده است و اگر با متوسط آمار ده سال گذشته مقایسه کنیم ۳۰ درصد کاهش‌یافته است.

وی افزود: میزان آب ذخیره در مخزن سد ستارخان شهرستان اهر نسبت به مبانی طرح شاهد کاهش ۵۷ درصدی هستیم در واقع میزان آب موجود در مخزن سد ستارخان در شرایط فعلی مهم‌تر از آبی است که وارد سد می‌شود.

مدیر تأسیسات آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی بابیان اینکه آب موجود در مخزن سد ستارخان در مقایسه با سال گذشته بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب کاهش‌یافته است، ادامه داد: اکنون سد ستارخان ۲۳ میلیون مترمکعب آب دارد ولی عملاً از این میزان تنها ۳ میلیون مترمکعب آن قابل‌استفاده است.

محمدی ابراز نگرانی از این‌که شهرستان اهر تا ۲ ماه آینده آب شرب، کشاورزی و محیط‌زیست دارد، گفت: اگر این‌طور فکر کنیم که هیچ آبی به سد ستارخان وارد نمی‌شود با این حساب می‌توان گفت شهرستان اهر تنها تا ۲ ماه آینده آب دارد و امسال وضعیت منابع آبی نسبت به سال‌های گذشته حادتر است.

وی با تأکید بر اینکه میزان حجم کلی آب سد ستارخان در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد که آب این سد ۳۱ درصد کاهش‌یافته است، بیان داشت: اگر آب قابل استحصال را مقایسه کنیم نسبت به سال گذشته ۷۵ درصد کاهش‌یافته است هرچند که منتظر بارش‌ها هستیم ولی نمی‌توانیم فراموش کنیم که بارش‌های چهار ماه گذشته را از دست داده‌ایم.

مدیر تأسیسات آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با ذکر اینکه وضعیت منابع آبی در سدهای آذربایجان شرقی مناسبت نیست، گفت: با احتساب وضع موجود سال آینده فقط برای بخش کشاورزی شهرستان اهر می‌توان ۱۵ میلیون مترمکعب آب تخصیص داد و لازم است از هم‌اکنون برنامه‌ریزی مدون برای بخش کشاورزی، شرب و صنعت داشته باشیم.

محمدی خاطرنشان کرد: وضعیت منابع آبی موجود استان آذربایجان شرقی نسبت به سال‌های گذشته بحرانی است و چاه‌هایی که در مناطق داریم از اکنون برمدار آورده و آماده‌به‌کار نگه‌داریم و امسال از آن سال‌ها نیست از طرفی ما به جهت محدودیت‌های منابع آبی امسال بیش از قبل احساس نگرانی داریم.

انتهای پیام/