به گزارش خبرنگار اهرامروز، زین‌العابدین مردانیان در جشنواره سماق شهرستان هوراند که در بخش آقبراز برگزار شد، اظهار کرد: شهرستان هوراند تولیدکننده سماق منحصربه‌فرد استان و کشور است و امسال اولین سالی است که جشنواره سماق در قطب تولید این محصول برگزار می‌شود و تاکنون‌که چهار دوره آن به‌صورت جشن برداشت برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه جشنواره سماق در شهرستان هوراند بایستی به‌صورت کارشناسی و تخصصی‌تر برگزار شود، افزود: سماق هوراند بیش از صدها خاصیت درمانی و دارویی دارد و علاوه بر آن نیز خوراکی است درحالی‌که در گذشته سماق بدون اینکه کاشته شود به‌صورت خود رشد رشد می‌کند و از قدیم‌الایام به‌طور سنتی فرآوری می‌کردند.

فرماندار شهرستان هوراند ادامه داد: امروزه سیاست‌ها تغییریافته و می‌توان گفت که بهترین حافظ و بانی جنگل‌ها مردم هستند و بر همین اساس عرصه منابع طبیعی با قراردادهای ۹۹ ساله شهرستان هوراند که استعداد به خصوصی در زمینه کشت سماق دارد به کشاورزان جهت کشت سماق واگذار کنیم.

مردانیان کشت و تولید سماق را یکی از نمونه عینی اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال عنوان کرد، گفت: شهرستان هوراند به لحاظ موقعیت جغرافیایی و پتانسیل‌های موجود در زمینه کشت سماق بهترین زمینه برای ایجاد اشتغال د درآمد پایدار برای خانواده‌ها باشد.

وی اضافه کرد: دهستان شکر رود چایی شهرستان هوراند از بین ۲۱ شهرستان استان آذربایجان شرقی به‌عنوان پایلوت کارگروه مدیریت جامع حوزه آبخیزداری انتخاب‌شده و برای اجرای این طرح حدود ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات تملک دارایی تخصیص‌یافته است.

فرماندار شهرستان هوراند با تأکید بر اینکه شناساندن هر چه بیشتر محصول سماق از اهداف برگزاری جشنواره سماق در این شهرستان است، بیان داشت: با توجه به زحماتی که کشاورزان بر روی تولید محصول سماق می‌کشند هنوز قیمت واقعی که کشاورزان راضی کند ندارد به‌طوری‌که پنج سال گذشته قیمت هر کیلو سماق ۶ هزار تومان بود و اکنون به ۴۰ هزار تومان رسیده که به اعتقاد بهره‌برداران سماق قیمت واقعی نیست.

مردانیان بابیان اینکه میزان مصرف سماق در سبد خانواده‌ها بسیار کم و ناچیز است، خاطرنشان کرد: تا به امروز برای برندسازی و صادرات سماق منحصربه‌فرد سماق هوراند بسته‌بندی خوبی نداریم که موردپسند مشتری باشد و یکی از اهداف این جشنواره جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی جهت برندسازی و صادرات سماق به سایر کشورهاست که علاوه بر این‌ها قصد داریم تا با توسعه کشت سماق از مهاجرت خانواده‌ها علی‌الخصوص جوانان جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/