به گزارش خبرنگار اهرامروز، حسن منتظر تربتی در آیین افتتاح ۷۶۰ پروژه گازرسانی استان آذربایجان شرقی که به صورت ویدئو کنفرانس در شهرستان اهر  و با دستور رئیس‌جمهور برگزار شد اظهار داشت: صنعت گاز کشور امروز در موقعیت اقتصادی قرار دارد به طوری که گاز طبیعی هم در داخل کشور و هم در سطح بین‌المللی به عنوان صنعت تراز اول مطرح است.

وی با اشاره به اینکه کمتر کشوری وجود دارد که گازرسانی را با سرعت تمام انجام دهد، افزود: نتیجه گازرسانی به مناطق مختلف کشور از جمله روستاها حاصل تلاش وزیر نفت است که در عسلویه انجام داده و به عبارتی افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی باعث شده تا طرح‌های توسعه گازرسانی در کشور سرعت گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، صنعت گاز را شناسنامه انقلاب اسلامی در توسعه عدالت اجتماعی و رفاه عمومی ذکر کرد و گفت: عمده طرح‌های توسعه گازرسانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شده است در حالی که پیش از انقلاب تنها یک روستا و یک شهر گازدار بود اما اکنون بیش از ۹۵ درصد جمعیت شهری و روستایی کشور از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

تربتی از بهره‌مندی جمعیت ساکن در ۶۷ شهر آذربایجان شرقی از نعمت گاز طبیعی خبر داد و گفت: در بخش روستایی نیز ۲۰۰۰ روستای آذربایجان شرقی گازدار هستند و امروز پروژه گازرسانی به ۱۴۶ روستای استان را آغاز می‌کنیم.

وی بابیان اینکه گازرسانی به ۲۲۰ روستای آذربایجان شرقی در حال اجراست، بیان کرد: با بهره‌برداری از پروژه‌های در حال اجرای شرکت ملی گاز کشور، درصد بهره‌مندی جمعیت روستایی آذربایجان شرقی به ۹۹ درصد افزایش می‌یابد.

صرفه‌جویی ۵۵ میلیون لیتر فرآورده نفتی با گازرسانی به واحدهای صنعتی آذربایجان شرقی

تربتی بابیان اینکه عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی با رویکرد اسلام و قرآن کریم توسعه می‌یابد اظهار داشت: صنعت گاز یکی از مصادیق بارز توسعه عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی با رویکرد اسلام و قرآن کریم است، صنعت گاز کشور در مقایسه عملکرد ۴۰ سال گذشته با رژیم طاغوت انقلابی‌ترین صنعت است.

وی افزود: پیش از انقلاب اسلامی، گاز طبیعی به عنوان یک صنعت مزاحم قلمداد می‌شد اما امروز صنعت گاز به گونه‌ای در کشور توسعه یافته که کسی وجود ندارد با این صنعت بیگانه باشد و همه از این نعمت بهره‌مند هستند.

معاون وزیر نفت با ذکر اینکه امروز در نظام اسلامی توسعه عدالت اجتماعی یعنی توسعه صنعت گاز نیز مطرح می‌شود، گفت: جمهوری اسلامی ایران شاید تنها کشوری در دنیا باشد که توسعه گازرسانی را با سرعت هرچه تمام به جهت رفاه عمومی و توسعه عدالت اجتماعی دنبال می‌کند.

تربتی اضافه کرد: خوشبختانه مناطق سردسیر کشور قدر نعمت گاز طبیعی را می‌دانند و از آن به خوبی استفاده می‌کنند و به همین منظور نیازمندیم تا طرح‌های توسعه‌ای گازرسانی را در مناطق سردسیر که نیاز مبرمی به گاز دارند بیشتر توسعه دهیم.

وی بابیان اینکه استان آذربایجان شرقی از نظر توسعه گازرسانی نسبت به سایر استان‌ها از وضعیت مطلوبی برخوردار است، ابراز داشت: در حال حاضر ۹۵٫۵ درصد جمعیت آذربایجان شرقی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند و می‌توان گفت استان آذربایجان شرقی جزو استان‌های سبز بوده و تمامی خانه‌ها و صنایع آن به شبکه گاز متصل هستند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به توجه مدیران شرکت گاز به تاب‌آوری و پایداری شبکه گازرسانی نیز اشاره کرد و گفت: فاز دوم خط انتقال گاز اهر – ورزقان یک‌طرف ماجراست بلکه مدیران مربوطه بایستی برای اطمینان خاطر دادن به مشتریان، تاب‌آوری و پایداری شبکه گازرسانی را نیز دنبال کنند و وجود این خط لوله پایداری شبکه گاز را برای نیروگاه سیکل ترکیبی هریس را تضمین می‌کند.

تربتی، خط انتقال گاز اهر – ورزقان را صنعت‌محور دانست و افزود: امروز ۵۶۰ واحد صنعتی آذربایجان شرقی به شبکه گاز متصل شد، واحدهای تولیدی به دلیل گران بودن هزینه گازرسانی به تنهایی نمی‌توانند هزینه‌های آن را تامین کنند و برای آن‌که استفاده از سوت مایع را در صنایع حذف کنیم بر اساس مصوبه شورای اقتصاد کشور، به بحث نزدیک‌رسانی گاز به صنایع کشور ورود کردیم.

معاون وزیر نفت بیان کرد: شرکت ملی گاز ایران برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های اضافی به صنایع در جهت گازرسانی، نزدیک‌رسانی گاز طبیعی را به جدیت پیگیری می‌کند این در حالی است با گازرسانی به ۵۶۰ واحد صنعتی در آذربایجان شرقی از مصرف ۵۵ میلیون لیتر فرآورده نفتی در طول سال صرفه‌جویی می‌شود.

شایان ذکر است، گازرسانی به ۵۳ روستا، بهره‌برداری از فاز دوم خط انتقال گاز اهر – ورزقان، گازرسانی به ۵۶۰ واحد صنعتی و تولیدی و آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۴۶ روستای استان آذربایجان شرقی با هزینه‌ای بالغ‌بر یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از سوی رئیس‌جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس در شهرستان اهر افتتاح شد.

انتهای پیام/