به گزارش خبرنگار اهرامروز، علی اسحقی در دیدار با مدیرکل و معاونین میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی با قدردانی از تلاش‌ها و حمایت‌های میراث فرهنگی استان برای احیاء و مرمت آثار تاریخی و طبیعی اهر اظهار داشت: طی جلسه‌ی هماهنگی انجام شده قرار است تا جشنواره غذاهای بومی‌محلی هم‌زمان با جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران در شهرستان برگزار شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اهر افزود: جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران فرصتی برای معرفی داشته‌ها و پتانسیل‌های شهرستان اهر به میهمانان و هنرمندانی است که از اقصی نقاط کشور به شهرستان اهر خواهند آمد، البته اهری‌ها آشنایی با فرهنگ محلی دارند اما بایستی در جشنواره‌های فرهنگی اولویت را برای جذب مسافران و گردشگران بگذاریم.

وی ادامه داد: جای جشنواره‌هایی همچون بلال اهر، ورنی اهر، سیب اهر و … خالی است در حالی که برگزاری جشنواره‌هایی برای معرفی آن‌هم در فصول برداشت و گردشگری در شهرستان اهر ضروری است که می‌توان این جشنواره‌ها را به صورت مشارکتی با همکاری شورای شهر و شهرداری و میراث فرهنگی برگزار کرد.

اسحقی در ادامه بر لزوم توجه ویژه اداره‌کل میراث فرهنگی استان به تملک خانه‌های تاریخی و قدیمی اهر در راستای حفظ هویت فرهنگی و تاریخی شهر تأکید کرد و یادآور شد: چندین سال می‌شود که برای بخش باقی‌مانده خانه عطایی وعده می‌شنویم، البته شهر اهر به لحاظ قدمت و تاریخ‌اش خانه‌های قدیمی با قابلیت ثبت ملی دارد اما تقاضای بنده این است که اولویت تملک و ثبت خانه‌های تاریخی شهر اهر با خانه عطایی باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اهر بابیان این‌که احیای کاروان‌سرای گویجه‌بئل که در زمان زلزله سال ۹۱ تخریب شده هنوز بلاتکلیف است، گفت: کاروان‌سرای گویجه‌بئل که جزو آثار تاریخی ثبت ملی است در زمان زلزله تخریب شد و با اینکه نزدیک به ۱۰ سال است دوستداران میراث فرهنگی و رسانه‌ها احیای مجدد این بنای تاریخی را مطالبه می‌کنند هیچ توجهی به این موضوع نشده؛ لذا از مدیرکل میراث فرهنگی استان تقاضا داریم تا نسبت به احیاء و مرمت این اثر تاریخی ثبت شده عنایت ویژه‌ای داشته باشند.

وی با تأکید بر این‌که شهرستان اهر در حوزه گردشگری آن‌طور که باید و شاید نتوانسته به جایگاه واقعی خود برسد، تصریح کرد: از حمایت‌های جنابعالی برای تسریع در اخذ مجوزهای مجتمع آبدرمانی یل‌سوئی قدردانی می‌کنم، البته شهرستان اهر ظرفیت‌های گردشگری این‌چنینی فراوان دارد، اما مغفول ماندن اهر در حوزه گردشگری یک واقعیت است.

اسحقی در پایان، خواستار توجه ویژه به حفظ بنای بازار سرپوشیده اهر و اجرای طرح سرپوشیده کردن راسته جگرفروشان، آزادسازی حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری و جلوگیری از تخریب خانه‌های تاریخی و حفظ بافت تاریخی شهر اهر شد.