به گزارش خبرنگار اهرامروز، رضا علیزاده شامگاه پنج شنبه در همایش یک‌روزه باستان‌شناسی شهرستان ورزقان اظهار کرد: برخلاف نظر همگانی که در جامعه مصطلح شده، باستان‌شناسی تنها کشف آثار تاریخی و قابل‌لمس نیست بلکه نشان‌دهنده اصالت، فرهنگ و آداب رسوم هر منطقه است که با تلاش کارشناسان این امر کشف و به اطلاع عموم رسانده می‌شود.

وی با ذکر اینکه برخی کشورها با سرقت آثار باستانی کشورهای دیگر درصدد اثبات خود به دیگران هستند گفت: متأسفانه دیده می‌شود کشورهایی که تاریخ چندانی ندارند با دستبرد و سرقت آثار کشورهای دیگر درصدد ایجاد تاریخ و هویت جعلی برای خود هستند ولی خوشبختانه  کشور مایکی از غنی‌ترین تاریخ و تمدن‌ها را در بین سایر کشورها دارد و به این امر نیز افتخار می‌کند.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه آثار تاریخی، گذشته، ریشه و اصالت ما را نشان می‌دهد عنوان کرد: متأسفانه دیده می‌شود که برخی افراد سودجو برای منافع خود آثار باستانی و تاریخی را به سرقت می‌برند و در کشورهای دیگر به فروش می‌رسانند که ضرر و زیان آن برای تاریخ و فرهنگ کشورمان جبران‌ناپذیر است.

علیزاده با ذکر اینکه حفاظت از باستانی، روشنگری مردم و فرهنگ‌سازی ازجمله وظایف سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است افزود: گردشگری و گسترش صنعت توریسم ازجمله وظایف اصلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است که باعث رونق هر منطقه می‌شود.

وی با ذکر اینکه درزمینهٔ صنایع‌دستی و گردشگری در بسیاری از کشورها عقب هستیم عنوان کرد: درآمد اصلی بسیاری از کشورها و حتی کشورهای همسایه، از صنایع‌دستی و گردشگری است که متأسفانه در این زمینه‌ها نتوانسته این موفقیت چندانی را به دست بیاوریم.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه درزمینهٔ استفاده از آثار و اماکن تاریخی نیز نتوانسته‌ایم موفقیت چندانی کسب کنیم گفت: آثار و اماکن تاریخی فراوانی در منطقه وجود دارد ولی تاکنون در کسب درآمد ازاین‌گونه اماکن موفق عمل‌نکرده‌ایم باید اشتغال و درآمد مردم را به این اماکن گره‌زده و برای جذب گردشگر تلاش کنیم تا بتوانیم رفاه و آسایش را برای مردم فراهم نمائیم این از وظایف اساسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است.

انتهای پیام/