به گزارش خبرنگار اهرامروز، حسن یحیوی  شامگاه پنج شنبه در همایش یک‌روزه باستان‌شناسی شهرستان ورزقان اظهار کرد: شهرستان ورزقان ازلحاظ تاریخی، باستان‌شناسی و آثار به‌جای مانده از گذشتگان یکی از نقاط مهم استان و کشورمان است که توجه بیش‌ازپیش به آن ضروری است.

وی بابیان اینکه تحقیق و تفحص در مورد تاریخ و گذشتگان جزو کارهای لازم در هر منطقه است گفت: سه ماه است که کارشناسان در منطقه ما حضورداشته و به تحقیقات باستان‌شناسی خود ادامه می‌دهند امیدواریم تلاش‌های این عزیزان به نتایج مثبتی منجر شود.

فرماندار شهرستان ورزقان بابیان اینکه امیدوارم بتوانیم این آثار را به‌صورت مکتوب درآورده و به مردم عزیز معرفی کنیم عنوان کرد: مردم هر جامعه با آشنایی با تاریخ و تمدن خود می‌توانند با افکار، اندیشه‌ها، تلاش‌ها و فعالیت‌های اجداد و نیاکان خود آشنا شده و با درکی بهتر از گذشته به‌سوی آینده‌ای بهتر حرکت نمایند.

یحیوی ضمن تأکید بر مراقبت و محافظت از آثار و تاریخ گذشته کشورمان گفت: امیدوارم این همایش و این جلسه سبب ارتقاء رونق تحقیقات باستان‌شناسی در منطقه ما شده و بتوانیم این جلسه را در سطحی بهتر و بالاتر ازلحاظ کمی و کیفی ادامه دهیم تا مردم ما نیز با این امور بیشتر آشنایی یابند.

 وی بابیان اینکه تاکنون ۲۵۰ اثر ملی در شهرستان ورزقان ثبت‌شده است ابراز داشت: بسیار از آثار تاریخی نیز وجود دارند که هنوز به ثبت ملی نرسیده‌اند تعدادی از آن‌ها در دست اقدامات اداری هستند که از  اداره کل میراث فرهنگی تقاضا داریم تا در این مورد نیز مساعدت‌های لازم را داشته باشند.

فرماندار شهرستان ورزقان بابیان اینکه منطقه ما از گذشته‌های دور سرزمینی کوهستانی، آباد، شناخته‌شده و متمدن بوده و هست افزود: شهرستان ورزقان دارای بیشترین قلعه‌های تاریخی در منطقه بوده که از گذشتگان برای ما به ارث رسیده است امیدواریم بتوانیم در ثبت، مرمت و آبادانی آن‌ها تلاش کنیم تا بدین‌وسیله گردشگری منطقه و شهرستان ورزقان نیز رونق یابد.

یحیوی ضمن تشکر از اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی برای مرمت تعدادی از امامزادگان این شهرستان عنوان داشت: بخشی از جنگل‌های ارسباران که این روزها با حضور کارشناسان یونسکو مراحل ثبت جهانی آن در حال انجام است در شهرستان ورزقان قرار دارد که ظرفیتی بسیار مناسب است و با استفاده‌ای صحیح می‌تواند سبب ایجاد اشتغال و توسعه صنعت گردشگری شود.

انتهای پیام/