به گزارش خبرنگار اهرامروز، دکتر مرتضی عبدی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهرستان اهر ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد پیامبر اکرم (ص) اظهار کرد: خداوند تبارک و تعالی در آیه ۲۵ سوره حدید فرموده اند : براستی ما رسولان خود را همراه با معجزات روشن فرستادیم ، همراه آنها کتاب و میزان فرستادیم تا مردم را ب عدالت وا دارند (لیقوم الناس بالقسط) و آهن را که نیروی سخت در آن است و منافع بسیار دیگری برای مردم دارد نازل کردیم تا با سلاح های آهنین از عدالت دفاع کنند فلسفه ارسال پیامبران از سوی خداوند نیز اقامه قسط و رعایت عدالت توسط خود مردم است در بخش دوم این آیه نیز به استفاده از آهن سخت برای اجرای عدالت اشاره‌شده است یعنی اگر مردم نتوانند عدالت را در بین خودشان پیاده کنند این کار بر عهده حکومت است.

وی افزود: خداوند رحمان و رحیم ابتدا اجرای عدالت را به خود مردم واگذار نموده‌اند این امر نیز تنها با آگاه‌سازی، هشدار، بازگشت به اخلاق و دین امکان‌پذیر خواهد بود اگر اخلاق در جامعه رعایت می‌شد امروز شاهد طلاق‌های گسترده در جامعه نبودیم این شایسته یک کشور اسلامی نیست که تنها یک هفته پس از ازدواج جشن طلاق گرفته شود.

عضو شورای عالی بسیج حقوقدانان آذربایجان شرقی به آماری در مورد جرائم شش ماه اخیر پرداخت و گفت: ۵۶ درصد کلیه پرونده‌های موجود در استان به مسائلی همچون؛ توهین به اشخاص، ایراد ضرب‌وجرح عمدی، تهدید، ایراد صدمه غیرعمدی براثر تصادفات رانندگی، سرقت مستوجب تاذیب، کلاه‌برداری، تصرف عدوانی، خیانت‌درامانت و ممانعت از حق اختصاص دارد.

عبدی با ذکر اینکه بگوییم هیچ جرمی انجام و هیچ حقی پایمال نخواهد شد جامعه را از حالت واقعی خارج نموده و جامعه‌ای فانتزی تحویل ما خواهد داد ابراز کرد: چون متأسفانه برخی افراد در جامعه به‌حق خود قائل نبوده و جرم تصرف عدوانی رخ می‌دهد و موارد دیگر که البته وجود برخی مسائل اقتصادی و اجتماعی این‌گونه جرم‌ها و وقایع را تشدید می‌کند.

وی اضافه کرد: اکنون در دادگستری شهرستان اهر بیشتر پرونده‌ها مربوط به تصادفات جاده اهر – تبریز است متأسفانه هرسال تعداد زیادی از مردم براثر تصادف در این جاده کشته و مجروح، میلیاردها تومان هزینه بیمه، نقص عضو شدن مردم و … همگی ناشی از همین جاده است راه دسترسی از حقوق اولیه مردم است که خوشبختانه در ماه‌های اخیر و با تلاش‌های نماینده مردم اهر و هریس در مجلس این کار تسریع شده که جای تقدیر دارد.

مسئول کانون بسیج حقوقدانان شهرستان اهر دقت و پیشگیری از وقوع برخی جرائم را ضروری دانست و گفت: صدور چک‌های بلامحل و یا قبول چک‌هایی با مبالغ زیاد از افرادی که توان مالی ندارند و همین‌طور مهریه‌های سنگین که منجر به طلاق و زندانی شدن افراد می‌شود مسائلی قابل‌پیشگیری هستند که بیشتر از گذشته باید موردتوجه قرار بگیرند.

عبدی بیکاری را از عوامل دیگر وقوع جرائم عنوان کرد و گفت: ۶۳ درصد افرادی که مرتکب جرم شده و به زندان محکوم‌شده‌اند از بیکاران جامعه بوده‌اند که رابطه مستقیم بیکاری و وقوع جرم را نشان می‌دهد همچنین آمار دیگری نشان می‌دهد که ۷۸ درصد افرادی که دستگیرشده‌اند دارای مدرک دیپلم و پائین تر بوده‌اند.

وی به عوامل دیگری که سبب بروز مشکلات برای خانواده‌ها می‌شود نیز اشاره کرد و عنوان داشت: غفلت از اعمالی مانند امربه‌معروف و نهی از منکر به مسائل قضایی جامعه  دامن می‌زند هر شخص باید در جایگاه و موقعیت خود این فریضه را انجام دهد تا بلکه به‌تدریج مشکلات اجتماعی نیز کاهش یابد.

عضو شورای عالی بسیج حقوقدانان آذربایجان شرقی با ذکر اینکه مسئله طلاق در جامعه امروز به مرحله تهدید رسیده است گفت: وقوع هر طلاق و به دنبال آن گسترش شبکه‌های اجتماعی، حاشیه‌ای مستعد برای بروز جرم به وجود می‌آورد که نهایتاً به‌جایی خواهد رسید که نقطه‌ای برای بازگشت وجود نخواهد داشت و ضربات جبران‌ناپذیری بر پیکر جامعه وارد خواهد کرد.

عبدی با اشاره به فضای مجازی و مخاطرات آن عنوان کرد: متأسفانه فضای مجازی در کنار فرصت‌هایی که به وجود آورده تهدیدهای فراوانی را نیز برای خانواده‌ها ایجاد کرده تا جایی که به اعتقاد بنده تخریب صورت گرفته توسط فضای مجازی را هیچ سلاح دیگری نمی‌توانست به وجود بیاورد.

وی در پایان به فعالیت‌های بسیج حقوقدانان شهرستان اهر نیز اشاره کرد و ابراز داشت: سازمان بسیج حقوقدانان در آذربایجان شرقی تشکیل‌شده و کانون بسیج حقوقدانان شهرستان اهر نیز از سال ۹۴ فعالیت خود را آغاز کرده، از مأموریت‌های این سازمان ارائه خدمات کم‌هزینه یا رایگان است که ارائه مشاوره به مددجویان کمیته امداد اهر از سال ۹۴ ازجمله آن‌ها است این خدمات در آینده نیز در قالب‌های جدید خدمت مردم عزیز شهرستان اهر ارائه خواهد شد.