به گزارش خبرنگار مهر، «امنیت»، واژه‌ای که حرف حرف آن را مدیون رشادت‌ها و از خودگذشتگی‌های مردان وزنانی هستیم که در هشت سال دفاع مقدس با جان‌فشانی و نثار خون خود به ارمغان آورده‌اند. ایثارگران و دلیرمردمانی که در مقابل هجوم و وحشی‌گری متجاوزین، سینه سپر کرده و راه را برای تجاوز و تاراج بیگانگان به خاک پاک کشور سد کردند و بی‌بال پریدند.

در این خصوص گفتگویی با سرهنگ پاسدار حسن باخرد یکی از فعالان در عرصه بزرگداشت دفاع مقدس و نیز مسئول مجتمع فرهنگی آیه‌ها ترتیب دادیم.

سرهنگ باخرد در بیان تاریخچه احداث این مجتمع به خبرنگار مهر گفت: در سال ۸۸ مجتمع آیه‌ها به‌عنوان محل برگزاری کنگره بزرگداشت سرداران و ۲۳ هزار شهید استان، به همت بزرگانی مانند شهید شوشتری و شهید محمدی، با همکاری تمامی نهادهای استان به ریاست استانداری و دبیری سپاه احداث شد.

وی افزود: عمده‌ترین نگاه و دلیل برای راه‌اندازی این مجموعه، توجه به این فرمایش مقام معظم رهبری بود که فرمودند، زنده نگه‌داشتن یاد شهدا، کمتر از شهادت نیست.

سرهنگ باخرد اضافه کرد: ما صدها برگ پرونده، صدها ساعت مصاحبه با خانواده‌ شهدا، صدها برگ وصیت‌نامه و تصاویر منحصربه‌فردی از شهدا، به‌منظور ارائه به جامعه هدف که جوانان و نوجوان کشورمان هستند، جمع‌آوری کرده‌ایم تا برای نشان دادن راه درست به آن‌ها قدمی برداشته باشیم.

وی با بیان اینکه تمام مخاطبین کنگره شهدا، جوانان و نوجوان امروزی هستند، اضافه کرد: شهدا همانند ستاره‌هایی هستند که در شب برای مسیریابی و عدم گم کردن راه استفاده می‌شوند. جوانان با هر ایده، عقیده و گرایش سیاسی با پیروی و ره‌جویی از این ستارگان هرگز راه خود را گم نکرده و می‌توانند در راه درست قدم بگذارند.

مسئول مجتمع فرهنگی آیه‌ها گفت: می‌توان با توجه به تعداد کاروان‌های راهیان نور، که هرساله به مناطق جنگی هشت سال دفاع مقدس اعزام می‌شوند و با مشاهده جوانان و نوجوانانی که باگذشت سی‌وچند سال از دوران دفاع مقدس و تنها با شنیدن آوازه شهدا، سنگ آنان را به سینه می‌زنند و اشک می‌ریزند، متوجه شد که فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا تا حدی محقق شده است.

وی با ابراز اینکه بزرگداشت یاد و خاطره شهدا و دفاع مقدس نباید به یک هفته معطوف شود، بیان کرد: برنامه های مجتمع آیه‌ها برای تمام سال برنامه‌ریزی ‌شده است و تنها به یک مناسبت خاص و یک روز وابسته نیست. این مجموعه برای بزرگداشت یاد و خاطره جنگ تحمیلی به‌صورت ۲۴ ساعته و هفت روز هفته در حال انجام فعالیت است.

امروز با شکل متفاوتی از جنگ رو برو هستیم

سرهنگ باخرد عنوان کرد: با اینکه شهدا خود وضعیت فرهنگی و اجتماعی ما را مدیریت می‌کنند ولی متولیان و متصدیان امر باید آگاه باشند که امروزه ما با شکل متفاوتی از جنگ روبرو هستیم. این روزها هر ساعت ما مورد تهاجم قرار می‌گیریم و جمعیت جوان جامعه ما هدف اصلی این تهاجمات هستند.

وی در پایان با خطاب قرار دادن برخی از سخنرانان و راویان گفت: با توصیف شهدا به شکل خیال‌پردازی و خلاف واقع و با خلق شخصیت‌های اسطوره‌ای و دست‌نیافتنی از شهدا، جوانانمان را به‌سوی اینکه شهدا و مسیر شهادت، راهی دست‌نیافتنی است، سوق می‌دهند. شهدا انسان‌های خاکی بودند که فقط راه را به‌درستی انتخاب کرده و از فرصتی که امام خمینی(ره) و اسلام در اختیارشان گذاشته به‌خوبی استفاده کردند، پله‌پله و قدم‌به‌قدم بالا رفته و ستاره شدند.