به گزارش خبرنگار اهرامروز، آیت‌الله جواد حاجی‌زاده در جلسه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی که با موضوع اعتکاف در سالن تبلیغات اسلامی اهر برگزار شد بابیان اینکه ریزش رحمت‌های الهی در ماه رجب شامل حال انسان‌ها می‌شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه ماه رجب یکی از ماه‌های با اهمیت می باشد جنگ و خون‌ریزی در ماه رجب حرام است.

ادامه داد: در دین اسلام ماه‌ها و روزهای به خصوصی وجود دارد و این ماه‌ها و روزها بی‌حکمت نیست و عمدتاً به خاطر تهذیب، سازندگی، کنترل و غیره است، اکنون استکبار جهانی با اهداف اسلام هراسی قصد دارند تا مسلمانان را از مسائل تدین و معنوی جدا کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نهج‌البلاغه در جامعه کنونی مظلوم واقع‌شده و برخی‌ها تنها با نام آن آشنایی دارند، افزود: نباید مراسمات دینی صوری باشد و بایستی در مراسمات معنوی و دینی علاوه بر تبیین راه و رسم امیرالمؤمنین و نهج‌البلاغه، به‌طوری باشد تا مفاهیم آن برای جوانان قابل‌درک شود.

امام جمعه اهر آیین معنوی اعتکاف را از سنت‌های انبیاء دانست، گفت: اصل اعتکاف در ماه مبارک رمضان است، پیامبر اکرم (ص) در دهه آخر ماه مبارک رمضان معتکف می‌شدند و این فرهنگ و سنت از قدیم‌الایام تاکنون حفظ شده است.

آیت‌الله حاجی‌زاده با تأکید بر اینکه مراسم معنوی اعتکاف در نظام مقدس جمهوری اسلامی رشد پیدا کرده است، اظهار کرد: پیش از تشکیل نظام جمهوری اسلامی اعتکاف وجود داشت و تنها عده‌ای معدود در مراکز استان‌ها معتکف می‌شدند ولی اکنون به‌صورت همگانی برگزار می‌شود درحالی‌که زمان‌های قدیم در اهر تنها یک مسجد محور برگزاری اعتکاف بود اما شاهد گستردگی در مساجد مختلف این شهرستان هستیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان اهر در ادامه اضافه کرد: اعتکاف و معتکف شدن از جمله عبادتی است که زندگی انسان را بیمه می‌کند.

وی بابیان اینکه با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و شهرستان ولی تاکنون با همت مسئولان و خیرین هیچ‌یک از برنامه‌های معنوی اهر به دلیل مشکلات کمبود منابع مالی متوقف نشده است، بیان داشت: طبق توصیه‌های بزرگان بایستی مساجد را جهت میزبانی از معتکفان آماده کنیم.

امام جمعه اهر ادامه داد: از طرفی دیگر نیز باید جوانان را به جهت حضور در مراسم اعتکاف تشویق و ترغیب کنیم به‌طوری که حتی دشمنان برای جذب جوانان از هر امکاناتی استفاده می‌کنند و اگر ما جوانان را از عبادت محروم کنیم در پیشگاه پروردگار متعال جوابگو نخواهیم بود.

انتهای پیام/