به گزارش اهرامروز، کریم محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه صنوف فعال و واحدهای صنفی و کارگاهی در شهر اهر بیش از ۸۰۰۰ واحد است، اظهار داشت: طرح سامان‌دهی صنوف در شهر اهر باقوت ادامه دارد به‌طوری‌که در مدت اندک توانسته‌ایم واحدهای صنفی بیشتری را سامان‌دهی کنیم.
وی از الکترونیکی شدن اخذ پروانه کسب با راه‌اندازی تسهیم وجوه در شهر اهر خبر داد و افزود: الکترونیکی شدن اخذ و تمدید پروانه کسب، از سرعت صدور و تمدید پروانه کسب کاسته است، درمجموع وضعیت سامان‌دهی صنوف مطلوب بوده اما کندی عملیات در صدور پروانه کسب کمی مشکل‌ساز شده است.
رئیس اتاق اصناف اهر ادامه داد: هم‌اکنون در حال مکاتبه با اتاق اصناف ایران هستیم تا تسهیم وجوه برداشته شود به‌طوری‌که اگر تسهیم وجوه برداشته شود اتاق اصناف شهرهایی همچون اهر بهتر و آسان‌تر می‌توانند پروانه کسب برای واحدهای صنفی صادر کنند ولی اگر برداشته نشود مجبور روند فعلی را دنبال کنیم.
محمدیان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه به نظر شما گرانی کالا در بازار چه دلایلی می‌تواند داشته باشد؟ گفت: نقش دلالان در گرانی بی‌بدیل است، متأسفانه عده‌ای فرصت با ایجاد جو روانی سعی می‌کنند تا گرانی را به مردم القاء کنند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند این در حالی است که مردم نیز ناخواسته به جوسازی افراد فرصت‌طلب دامن می‌زنند.
عضو اتاق اصناف ایران ادامه داد: وقتی تولیدکننده‌ای با توجیه یا خودسرانه قیمت کالای تولیدی خود را افزایش می‌دهد می‌بیند تقاضا نسبت به قبل افزایش‌یافته و همین امر دلیلی می‌شود تا به افزایش قیمت دوباره راغب شود و متأسفانه مردم نه‌تنها در مقابله با گرانی خرید خود را کاهش نمی‌دهند بلکه افزایش نیز می‌دهند با این حساب می‌توان گفت مردم هم در گرانی نقش داشتند و فکر می‌کنند اگر بیش‌ازاندازه خرید نکنند قحطی به وجود می‌آید.
وی تصریح کرد: اگر مردم می‌بینند کالای افزایش قیمت داشته خریداری نکنند شرکت تولیدکننده و مارک و یا برند دیگری را خریداری نماید تا متوجه می‌شود که با افت فروش مواجه است و به‌ناچار مجبور می‌شود تا قیمت کالا را کاهش دهد.
رئیس اتاق اصناف اهر ابراز داشت: عمده بهانه تولیدکنندگان که شاید واقعیت داشته باشد می‌گویند چون مواد اولیه واردات می‌شود و به همین دلیل قیمت کالا افزایش می‌یابد، دولت سعی می‌کند قیمت اجناس را کاهش دهد انشاالله روزبه‌روز شاهد کاهش قیمت کالاها خواهیم بود.
محمدیان بابیان این‌که در راستای تنظیم بازار و برخورد با تخلفات گران‌فروشی و کم‌فروشی، بازرسان اتاق اصناف و دیگر دستگاه‌ها به‌صورت شبانه‌روز فعالیت می‌کنند، گفت: فعالیت اتاق اصناف اهر صرفاً محدود به ساعات اداری نمی‌شود، ضمن اینکه بازرسان مدام در حال بازرسی هستند و هرلحظه هر گزارشی که از سوی مردم واصل شود سریعاً پیگیری می‌شود این در حالی است که برخی مواقع به لحاظ حساسیت موضوع ساعت یک بامداد از دادستان دستور گرفته‌ایم.
نماینده استان آذربایجان شرقی در اتاق اصناف ایران تأکید کرد: دستگاه‌های اجرایی، قضایی و انتظامی شهرستان اهر به جهت جلوگیری از احتکار کالا و گرانی متحد و یکپارچه هستند و ما آن لذتی را که در خدمت‌رسانی به مردم وجود دارد را با چیز دیگری عوض نمی‌کنیم.
وی از تداوم نظارت بر بازار و شناسایی مختلفان صنفی اعم از گران‌فروشی یا کم‌فروشی در این شهرستان خبر داد و گفت: در هفته بین ۱۰ تا ۲۰ واحدی که مرتکب تخلفات شده شناسایی و جهت سیر مراحل بعدی برای این واحدها پرونده تشکیل می‌شود البته سایر دستگاه‌هایی هم هستند بر بازار نظارت می‌کنند که شاید هر دستگاه برحسب نوع فعالیتش عملکردی داشته باشد.
رئیس اتاق اصناف اهر همچنین از ابلاغ دستورالعمل اجرایی سامان‌دهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری مصوب هیئت‌وزیران خبر داد و گفت: با همکاری شهرداری اهر و سایر دستگاه‌ها سعی داریم در راستای سامان‌دهی مشاغل مزاحم شهری، شهرک صنفی را راه‌اندازی کنیم دادستان عمومی و انقلاب و فرماندار شهرستان نیز پیگیر قضایای احداث شهرک صنفی هستند تا هر چه سریع‌تر شاهد احداث این شهرک باشیم.
وی با اشاره به اینکه طبق رایزنی‌های انجام‌شده با مشاغل مزاحم، برای استقرار در شهرک صنفی اهر اعلام آمادگی کرده‌اند، بیان داشت: در حال حاضر ۵۷۵ مشاغل مزاحم در اهر شناسایی‌شده است و علت اصلی این‌که با طرف‌های مقابل به جهت احداث شهرک صنفی رایزنی می‌کنیم پاسخ به مطالبات مردمی در راستای سامان‌دهی مشاغل مزاحم است.

محمدیان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این‌که تابه‌حال در راستای تنظیم بازار چند مرحله اقلام به قیمت دولتی بین مردم توزیع‌شده است؟ گفت: از ابتدای سال جاری با حمایت‌های مسئولان شهرستانی توانستیم دو برابر سهمیه‌ای که به شهرستان‌ها اختصاص می‌یابد را جذب کنیم به عبارتی ساده در سال جاری چندین مرحله گوشت منجمد و مرغ منجمد از طریق اصناف و تعاون روستایی توزیع کرده‌ایم.
رئیس اتاق اصناف اهر یادآور شد: تا پیش از عید نوروز چند مرحله دیگر گوشت منجمد در راستای تنظیم بازار بین شهروندان اهری توزیع خواهد شد و البته در نظر داریم با همراهی مسئولان شهرستان و تعیین سهمیه، بتوانیم گوشت مرغ منجمد نیز توزیع کنیم.
وی در ادامه با اشاره به افزایش بی‌رویه قیمت گوشت مرغ در بازار گفت: در حال حاضر قیمت روی جلد در بازار اهر ۱۲۸۰۰ تومان است و پس از تحقیق و بررسی‌های انجام‌یافته افزایش قیمت نهاده‌ها و مواد اولیه عامل افزایش قیمت مرغ بوده است.
محمدیان تصریح کرد: قسمت عمده‌ای از خوراک طیور وارداتی است و بر اساس بررسی‌های انجام‌شده قیمت خوراک طیور تا سه برابر افزایش‌یافته که این امر سبب افزایش قیمت تمام‌شده مرغ است.
رئیس اتاق اصناف اهر افزود: وضعیت قیمت کالاها در بازار اهر نسبت به ماه‌های اخیر روند ثباتی داشته و التهابی که در بازار وجود داشت و مردم از این بابت نگرانی‌هایی داشتند رفته‌رفته این التهاب از بین رفته و اکنون هیچ کمبودی ازلحاظ کالا در بازار اهر نداریم اگر هم کالایی موردنیاز بود با همکاری سایر دستگاه‌ها سریعاً نسبت به تأمین و توزیع اقدام می‌کنیم.
عضو اتاق بازرگانی ایران بابیان اینکه از مردم تقاضا می‌کنیم اگر قیمت کالایی افزایش می‌یابد از جنس مشابه باقیمت کمتر استفاده کنند، گفت: اگر مردم کالایی که تولیدکننده قیمت آن کالا را افزایش می‌دهد خریداری نکنند شرکت تولیدکننده مجبور به کاهش قیمت می‌شود یا اگر هم مقدور نبود حتی‌الامکان جرأت افزایش قیمت مجدد را نخواهد داشت در این زمینه نیز نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.