به گزارش خبرنگار اهرامروز، مهدی احمدی منش در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان اهر که با موضوع تنظیم بازار و جلوگیری از احتکار و قاچاق کالا برگزار شد اظهار داشت: از زمانی که بنده در مسئولیت دامپزشکی شهرستان اهر منصوب‌شده‌ام هر دو یا سه ما یک‌بار طی نامه‌ای اعلام کرده‌ام که در شهرستان اهر قاچاق دام زنده انجام می‌گیرد و متأسفانه همت شهرستانی نداریم که بتواند از قاچاق دام زنده جلوگیری کند.

وی افزود: مادامی‌که تعامل و همکاری بین دستگاه‌های ذی‌ربط از اینی که وجود دارد افزایش نیابد قاچاق دام زنده در شهرستان اهر همچنان تداوم می‌یابد و در واقع تبعات قاچاق دام زنده از نظر انتقال بیماری دامی و قیمت گوشت به این شهرستان می‌رسد.

رئیس دامپزشکی شهرستان اهر ادامه داد: با توجه به ممنوعیت صادرات دام زنده از کشور، ولی همچنان قاچاق دام زنده در شهرستان اهر صورت می‌گیرد البته نمی‌توان یقیناً گفت که این دام‌ها از کشور خارج می‌شود ولی خروج دام زنده از شهرستان اهر قابل‌تأیید است.

احمدی منش بابیان اینکه شاید روزانه در حدود ۲۰ خودرو حامل دام زنده از شهرستان اهر خارج می‌شود اما تعداد انگشت‌شماری برای حمل دام زنده از دامپزشکی مجوز اخذ می‌کنند، گفت: حمل دام زنده آن‌هم بدون مجوز دامپزشکی غیرقانونی است و پیش از این مراتب امر را جهت جلوگیری از قاچاق دام زنده به پلیس‌راه اطلاع داده‌ایم.

وی با اشاره به افزایش قیمت داروهای دامپزشکی و آثار آن در تولید گوشت طیور و قرمز در اهر، گفت: با افزایش شدید قیمت داروهای دامپزشکی مواجه هستیم که به‌تبع آن قیمت تولید گوشت مرغ و قرمز نیز افزایش‌یافته به‌طوری که داروهای دامپزشکی گران‌تر از آن چیزی که بر روی داروها قید شده خریداری و به فروش می‌رسانند و این امر موجب نارضایتی دامداران شده است.

رئیس دامپزشکی شهرستان اهر با ابراز نگرانی از اینکه هر روز نهاده‌های دامی افزایش قیمت دارد، گفت: قیمت تمام‌شده مرغ برای فروشندگان ۹۵۰۰ تومان است که با سود اندک به ۱۰ هزار تومان به دست می‌رسد در حالی که مرغداران بدون اینکه سودی بر قیمت اعمال کنند قیمت تولید شده مرغ ۷۱۰۰ تومان است و می‌توان گفت این روزها مرغداران به‌جای سود بیشتر ضرر می‌کنند.

احمدی منش اضافه کرد: مرغداران به لحاظ نداشتن اتحادیه مرغداران نمی‌توانند مستقیماً نهاده موردنیاز خود را تأمین کنند و مجبور هستند از طریق دلالان نیازهایشان را تأمین کنند و همین امر سبب می‌شود تا قیمت تولید شده مرغ در شهرستان اهر کمی گران‌تر شود.