به گزارش خبرنگار اهرامروز، حمید قاسمی در گفت‌وگوی تلویزیونی در خصوص قطع گسترده درختان منطقه ارسباران اظهار داشت: نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی در بحث حفاظت از محیط زیست دارند و هر موقع مورد یا اتفاقی در حوزه محیط زیست استان بیفتد با تذکراتشان روشنگری کرده و دستگاه‌ها را ملزم می‌کنند تا به وظایفشان به‌درستی عمل کنند لذا از حساسیت ویژه حجت‌الاسلام آل هاشم به بحث قطع درختان ارسباران قدردانی می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه صدور مجوز حمل و قطع درختان در حوزه باغی و جنگلی ارتباطی به حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ندارد، گفت: اگر بخواهد درختی جنگلی از جنگل‌های ارسباران خارج شود همکاران حفاظت محیط زیست مانع از این اقدام می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از توقیف چهار دستگاه خودروی سنگین حامل درختان قطع شده در منطقه ارسباران خبر داد و گفت: اخیراً در منطقه خداآفرین ۴ دستگاه خودروی حامل درختان قطع شده متوقف و تحویل مراجع قضایی شده است که با بررسی‌های به‌عمل‌آمده چند درصدی از محموله تریلی‌ها درختان جنگلی بود.

قاسمی با ذکر اینکه قطع و حمل درختان در سطح آذربایجان شرقی و علی‌الخصوص منطقه ارسباران در سالجاری افزایش چشمگیری داشته است، ادامه داد: اگر خودروهای حامل درختان قطع شده مجوزهای لازم را از دستگاه صادرکننده مجوز گرفته باشند همکاران محیط زیست نمی‌توانند در تردد آن‌ها ممنوعیت ایجاد کنند.

وی، علت اصلی هجوم سوداگران چوب آلات و قطع گسترده درختان را اجرای قانون تنفس ۱۰ ساله جنگل‌های شمال کشور عنوان کرد و گفت: گروهی به‌صورت مافیایی برای خرید چوب به منطقه ارسباران هجوم آورده‌اند که بر طبق بررسی‌های انجام‌شده برای خرید و قطع درختان این منطقه قیمت‌هایی نجومی و بعضاً ۴ تا ۵ برابری را پیشنهاد می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی بابیان اینکه خلأ قانونی در جلوگیری از قطع درختان داخل باغات در استان داریم، گفت: جنگل‌های ارسباران در سال ۵۴ به‌عنوان ذخیره‌گاه ثبت‌شده است و میراث فرهنگی قصد داشت این جنگل‌ها را از نظر میراث طبیعی ثبت جهانی کند و توسعه اراضی کشاورزی و معادن مانع از ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران در سازمان یونسکو شد.

قاسمی خاطرنشان کرد: تیمی متشکل از یگان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی جهت برخورد با سودجویان به منطقه ارسباران اعزام‌شده است.

انتهای پیام/