به گزارش خبرنگار اهرامروز، نورالدین برقی در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان اهر که در شهرداری شهر فرهنگی و تاریخی اهر برگزار شد با اشاره به اقدامات منابع طبیعی و سایر دستگاه‌ها به‌منظور جلوگیری از قطع و حمل درختان قطع‌شده منطقه ارسباران اظهار داشت: اخیراً طی بازدید از مراکز چوب‌بری‌های شهرستان اهر، از چوب آلات موجود آن‌ها مستنداتی تهیه شد و به مراکز چوب‌بری سه مورد اخطار صادر کرده‌ایم که اگر در زمان معین نسبت به اخذ پروانه فعالیت اقدام نکنند پلمپ می‌کنیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اهر افزود: تا اطلاع ثانوی قطع و حمل درختان از هر نوع اعم از قلمه یا جنگلی در منطقه ارسباران و سطح آذربایجان شرقی ممنوع است و با این‌که تاکنون قطع درخت جنگلی نبوده و در مراکز چوب‌بری‌ها صرفاً درختان صنوبر وجود داشت و درختان گردوی قطع‌شده نیز آن‌هم به تعداد اندک هم خودروهای حامل مجوز دریافت کرده بودند.

وی بابیان اینکه درختان چنار، گردو و بادام جزو درختان جنگلی محسوب می‌شوند، ادامه داد: بر اساس تصمیم مقامات استانی برای کاهش دغدغه مردم ارسباران و رسانه‌ها قرار بر این شده تا برای صدور مجوز و حمل درختان جهت استفاده از صنایع شیوه‌نامه‌ای تا یک ماه آینده تدوین و در سطح استان آذربایجان شرقی و به‌ویژه منطقه ارسباران اجرایی شود.

برقی از توزیع سالانه ۲۰ هزار اصله نهال در شهرستان اهر خبر داد و گفت: این نهال‌ها به‌منظور پرورش و استفاده در صنعت چوبی توزیع می‌شود تا حداقل شش سال آینده این درختان قابل استحصال شوند لذا معتقدیم نباید صنعت چوبی کشور و استان با خللی مواجه شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اهر با اشاره به تصاویر منتشر شده از قطع و حمل درختان منطقه ارسباران در فضای مجازی تصریح کرد: به لحاظ قرارگیری چندین روستا در محدوده سد خداآفرین، شرکت آب منطقه‌ای استان بدون هماهنگی منابع طبیعی دستور به قلع و قمع درختان در محدوده سد خداآفرین را صادر کرده‌اند و درختان قطع‌شده در این محدوده عمدتاً درختان جنگلی بودند.

وی همچنین از کشف و توقیف محموله ۲۳ تنی درختان قطع‌شده جنگلی منطقه ارسباران در شهرستان اهر خبر داد و گفت: این محموله که از شهرستان خداآفرین بارگیری و از شهرستان اهر عبور می‌کرد با همکاری نیروی انتظامی توقیف شد که با همراهی تعزیرات حکومتی تشکیل پرونده و به مراجع قضایی تحویل شد این در حالی است که محموله این تریلی درختان قطع‌شده جنگلی بود.

برقی تأکید کرد: کارشناس امور آب خداآفرین که مجوز قلع و قمع درختان جنگلی را در محدوده سد خداآفرین داده بود بدون هماهنگی با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی و خداآفرین بود و کسانی که مسئول حمل و قطع درختان بودند باید منتظر مجازات باشند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اهر با تأکید بر اینکه منابع طبیعی خداآفرین هیچ اطلاعی از صدور مجوز برای حمل و قلع و قمع درختان جنگلی محدوده سد خداآفرین نداشت، ابراز داشت: اقدامی که کارمند امور آب برای حمل درختان جنگلی کرده غیرقانونی بوده است.

انتهای پیام/