به گزارش خبرنگار اهرامروز، آیت الله جواد حاجی زاده در خطبه اول نماز جمعه ضمن تأکید بر تقوای الهی بیان نمود: امیرالمؤمنین علی(ع) در ضمن خطبه ۱۸۸ نهج‌البلاغه می‌فرماید: وَ أُوصِیکُمْ بِذِکْرِ الْمَوْتِ و شما را سفارش می‌کنم که مرگ را یاد کنید و از مرگ غفلت ننمایید وَ إِقْلَالِ الْغَفْلَهِ عَنْهُ و غفلت از مرگ را کم کنید که اگر مرگ فراموش شود انسان مورد هوا و هوس قرار می‌گیرد و بعضی از اعمال ناشایست را انجام می‌دهد وَ کَیْفَ غَفْلَتُکُمْ عَمَّا لَیْسَ یُغْفِلُکُمْ و شما چطور از مرگی که از شما غافل نیست، غفلت می‌نمایید وَ طَمَعُکُمْ فِیمَنْ لَیْسَ یُمْهِلُکُمْ و چگونه طمع و آز دارید از کسی که (ملک‌الموت) شما را مهلت نمی‌دهد فَکَفَى وَاعِظاً بِمَوْتَى عَایَنْتُمُوهُمْ و از نظر واعظ کافی است که اموات برای شما موعظه کننده بوده باشند حُمِلُوا إِلَى قُبُورِهِمْ غَیْرَ رَاکِبینَ اینها به قبرهای خود حمل می‌شوند در حالتی که سوار نیستند وَ أُنْزِلُوا فِیهَا غَیْرَ نَازِلِینَ و در قبر نهاده می‌شوند در حالتی که با پای خود وارد نمی‌شوند. در هفته گذشته نیز بخشی از این خطبه را خدمت شما عرض نمودم که باید همواره به یاد مرگ و موت بوده باشیم تا در اعمال خود تجدیدنظر نماییم. مخصوصاً اینکه در اوایل سال جدید قرارگرفته‌ایم و بهتر است این سال جدید را به نحو احسن شروع نموده و مراقبت کنیم تا در آخر سال با خسران روبرو نشویم. انشاءالله

وی در ادامه بحث سیره نبوی و سیره اجتماعی رسول‌الله الاعظم(ص) خاطر نشان کرد: فعلاً این بحث را ادامه می‌دهیم تا انشاءالله بعد از اتمام این بحث به خاطر تنوع و استفاده‌های بیشتر موضوع جدیدی را شروع نماییم. امروز در رابطه با عفو و گذشت نبی مکرم اسلام دقایقی در محضر شما عزیزان هستیم. می‌توان گفت مسئله عفو و گذشت هم در قرآن شریف و هم در روایات اسلامی مطرح و آیات متعدد و روایات پرشمار در این زمینه داریم که سیره مستمره انبیای عظام و اولیای الهی و بزرگان قوم بوده است. خداوند متعال خطاب به پیامبر می‌فرماید: «خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِینَ»(اعراف/۱۹۹) گذشت و عفو را اخذ کن و به کار شناخته شده و پسندیده که با فطرت تطبیق دارد و عقلا آن را قبول می‌کنند، امر کن و از نادانان نیز اعراض کن. البته نه اینکه جاهل‌ها را به حساب نیاوری و تبلیغ ننمایی که اگر احیاناً تبلیغ دین مورد سخره و استهزاء قرار گیرد و ایجاد مزاحمت نمایند، ناراحت نشو، از آنها اعراض نما و به کار خودت مشغول باش. البته پیامبران قبلی نیز چنین بوده‌اند و مورد ضرب و شتم و سخره قرار می‌گرفتند. وقتی این آیه شریفه نازل گشت، رسول‌الله الاعظم(ص) از جناب جبرئیل(س) سؤال نمود که منظور از عفو چیست؟ جناب جبرئیل منتظر کلام الهی شد و چنین به عرض پیامبر رساند که «یَا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَتَعَالَى یَأْمُرُکَ أَنْ تَعْفُوَ عَمَّنْ ظَلَمَکَ وَتُعْطِیَ مَنْ حَرَمَکَ، وَتَصِلَ مَنْ قَطَعَکَ» هر آن کسی را که به تو ظلم می‌کند، عفو نمایی، و به هر آن کسی را که تو را محروم می‌کند، اعطا نمایی و هر آن کسی را که از تو قطع رحم کرده است، صله ارحام نمایی. آیات زیادی در این زمینه هست که نمونه دیگری را خدمت شما عزیزان بیان می‌کنم که خداوند سبحان می‌فرماید: «وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ»(نور/۲۲) و باید عفو کرده و گذشت نمایند آیا دوست ندارید که خدا شما را ببخشاید که اگر شما عفو نمایید، خدا آمرزنده مهربان شما را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد. حتی مسئله عفو و گذشت به قدری شیرین و مهم است که در جاهایی که انسان حق انتقام دارد، در آنجا هم اگر از حق خود بگذرد، شیرینی‌اش بیشتر خواهد بود. خداوند سبحان می‌فرماید: « وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُمْ بِهِ وَلَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَیْرٌ لِلصَّابِرِینَ»(نحل/۱۲۶) اگر احیاناً به شما تعدی شده است و می‌خواهید در عوض آن عقوبت نمایید، کیفر وارد نمایید هر آن مقداری که به شما تعدی شده است و بیشتر از آن حق ندارید، و اگر صبر(عفو) کنید و انتقام نگیرید، صبر برای شکیبایان بهتر است . فکر می‌کنم تا این حد از نظر آیات کافی بوده باشد که به‌عنوان نمونه عرض شد اما پیامبر عظیم‌الشأن اسلام نیز از نظر سیره چنین بود و چون بحث ما سیره نبی مکرم اسلام است، یادم هست زمانی که این بحث عنوان شد، به خاطر این بود که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام و اولیای الهی برای ما الگو و اسوه هستند و در سبک زندگی از این عزیزان تأسی نماییم و اینکه مقام معظم رهبری مدظله‌العالی سبک زندگی اسلامی ایرانی را مطرح می‌فرمایند، به همین خاطر است. روزی یک نفر عرب بادیه‌نشین محضر پیامبر رسید در حالتی که پیامبر با اصحاب خود نشسته بود و در خدمت حضرت نشست و در حضور جمع از پیامبر چیزی درخواست نمود، پیامبر اسلام چیزی را که همراه داشت به آن شخص داد و سپس مورد تفقد قرار داد و فرمود: آیا راضی شدی و خوب است؟ آن شخص خیلی بی‌انصاف بود و به جای اینکه از احسان حضرت تشکر نماید، گفت که نه خیر راضی نشدم، این که به من دادی چیزی نبود. وقتی اصحاب این سخن را از آن شخص بادیه‌نشین شنیدند، فوق‌العاده ناراحت شدند و خواستند آن شخص را حسابی ادب نمایند چرا که جواب خوبی تشکر است نه برخوردی این‌چنین. پیامبر ممانعت نمود و اجازه نداد هیچ‌کس آن شخص را مورد تعرض قرار دهد تا اینکه قضیه تمام شد. پیامبر اسلام سپس به اصحاب خود چنین فرمود: اگر آن زمان من شما را که خشمگین شده بودید، رها می‌کردم، آن شخص را  می‌کشتید و این شخص جهنمی می‌شد، چون این فرد در مقابل پیامبر چنین جسارتی نمود و شاید هم از نظر اسلام مشکل داشته است، علی ای حال چنین رفتاری حتی بلند حرف زدن با پیامبر عمل انسان را حبط می‌نماید که در اول سوره مبارکه حجرات نیز این مسئله آمده است. شما به رأفت و عفو رسول‌الله الاعظم(ص) توجه نمایید، « وَما اَرْسَلْناکَ اِلّا رَحْمَهً لِلعالَمینَ»(انبیاء/۱۰۷) آیا رفتار ما مسلمانان نیز که پیروان رسول‌الله الاعظم(ص) و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) هستیم، چنین است؟ در جنگ احد دندان مبارک پیامبر عظیم‌الشأن اسلام را شکستند و خون جاری شد، از پیامبر سخنان مختلفی نقل کرده‌اند و مرحوم فیض کاشانی(ره) در جلد چهار صفحه ۱۲۱ المحجه البیضاء چنین نقل کرده است که پیامبر چنین فرمود: چنین قوم‌هایی که پیامبران را در حال دعوت به توحید و پروردگار متعال مورد ضرب و شتم قرار دهند و دندانش را بشکنند و سروصورت و دهانش را با خون آلوده نمایند، چطور رستگار خواهند شد؟ من در چه حال و فکری هستم و اینها در چه حال و فکری هستند! در بعضی روایت‌ها نقل کرده‌اند که پیامبر فرمود: پروردگارا « اَللَّهُمَّ اهدِ قَومِى إِنَّهُمْ لَا یَعْلَمُونَ» اینها نمی‌دانند، این قوم را هدایت فرما تا بدانند با پیامبر و اولیای الهی چطور باید رفتار نمایند. آخرین نمونه‌ای که در این خطبه محضر عزیزان عرض می‌نمایم این است: وقتی پیامبر صحنه قتل حمزه سیدالشهدا(س) عموی بزرگوار خود را دید که با چه وضعی به قتل رسانده‌اند و وی را مثله کرده‌اند و جگر مبارکش را در آورده‌اند، تصمیمات عجیبی گرفت (آیه‌ای که قرائت گردید به همین موضوع مربوط است و آیات دیگری نیز هست) « وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُمْ بِهِ وَلَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَیْرٌ لِلصَّابِرِینَ» پیامبر عفو نمود و از قاتل حمزه سیدالشهداء گذشت. به شخص قاتل نیز گفتند که پیامبر فوق‌العاده به عمویش علاقه داشت و تو عموی پیامبر را  به قتل رسانده‌ای و اگر حضرت تو را ببیند قطعه‌قطعه خواهد کرد و راهش این است که اسلام بیاوری، آن شخص شهادتین خود را گفت و به حضور پیامبر رسید. پیامبر نیز که مشاهده فرمود وی مسلمان شده است، او را عفو نمود ولی به او تأکید کرد که در پیش چشمش ظاهر نشود. چرا که به عمویم علاقه بیش از حدی داشتم. کدام حاکمی در اوج قدرت قاتل عمویش را با این شکل عفو می‌نماید؟ این نمونه‌ای از عفو رسول‌الله الاعظم(ص) بود. نمونه‌های دیگری نیز در کتب روایی و جوامع تاریخی آمده است که انشاءالله عزیزان، برادران و خواهران عزیز مورد مطالعه قرار خواهند داد. امیدوارم انشاءالله خداوند سبحان به ما توفیق علم و عمل، اخلاق، رفتار، رأفت و گذشت مرحمت فرماید مخصوصاً اینکه مؤمنین و مؤمنات با یکدیگر با رأفت و مهربانی برخورد نمایند که می‌فرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ»(حجرات/۱۰). ایمان ما را متحد کرده و به ما وحدت بخشیده است و نباید سر بعضی مسائل جزئی وحدت خود را به هم بزنیم. در مسائل خانوادگی نیز که می‌بینید بعضی از خانواده‌ها متلاشی می‌شوند و منجر به طلاق می‌گردند، اگر کمی گذشت و عفو و رحمت و رأفت بوده باشد، کانون خانواده‌ها دوام خواهند یافت.

حاجی‌زاده در خطبه دوم نماز جمعه ضمن تبریک و تهنیت سالروز ولادت پرمیمنت نهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت امام محمدتقی(ع)، جوادالائمه یادآور شد: این بزرگوار در سال ۱۹۵ هجری قمری متولد شد و دیدگان پیروان خود و مسلمانان را روشن فرمود. امام رضا(ع)، وقتی امام محمدتقی(ع) متولد گشت، فرمودند: این مولودی است که برای شیعیان از او مبارک‌تر به دنیا نیامده است، یعنی آن حضرت تا این حد پربرکت و باب‌الحوائج بودند. زندگی این بزرگوار از تمام جهات دارای اهمیت است و فرصت کم است تا فضائل و مناقب این بزرگوار را برای شما عزیزان بیان نمایم. امام محمدتقی(ع) از نظر مبارزات علمی فوق‌العاده جایگاه فوق‌العاده بالایی دارند و در زمان این بزرگوار فعالیت‌های انحرافی وجود داشت و واقفیه ها و غلات و فرقه‌های مختلف در آن زمان مطرح بودند که این بزرگوار با آنها مبارزه نمود. امام جواد(ع) مخصوصاً اینکه در بیست‌وپنج‌سالگی به شهادت رسیدند، باید هم برای مردان و هم برای زنان و برای همگان و مخصوصاً برای جوانان در زمینه‌های مختلف مخصوصاً در این روزها که فرقه‌های باطل و انحرافی که متأسفانه در تمام مناطق وجود دارند، اسوه و الگوی زندگی بوده باشد. حضرت با چنین فرقه‌هایی مبارزه نمود و از حریم اسلام و تشیع علوی دفاع کرد.

خطیب نماز جمعه شهرستان اهر ضمن تبریک و تهنیت حلول سال ۱۳۹۷ با اشاره به اینکه در اولین روزهای سال نو و جدید قرارگرفته‌ایم، اظهار داشت: تقارنی که امسال با سالروز ولادت امام باقر(ع) و شهادت امام هادی(ع) و ایام رجب‌المرجب و لیله الرغائب و روز رغائب دارد، معنویات بیشتری به اوایل سال بخشیده است که امیدوارم انشاءالله همه‌مان به این خصوصیات توجه نماییم. خود عید نوروز دارای موضوعیت بوده و مورد توجه اولیای الهی قرار گرفته است و واقعاً و رسماً عید می‌باشد. درست است که عید ملی است اما ائمه هدی(ع) عید نوروز را امضاء نموده‌اند و این عید چون دارای برنامه‌ها، دعا، آداب بوده و مخصوصاً صله ارحام را دارد، دارای اهمیت بسیاری است. امام صادق(ع) به معلی بن خنیس روایتی مطرح فرمودند که من بخشی از آن را خدمت شما عرض می‌نمایم. می‌فرمایند این روز یعنی نوروز، روزی است که قائم ما در این روز ظهور خواهند فرمود. نقل شده است، همان‌طور که می‌گوییم آقا امام زمان(عج) در روز جمعه ظهور خواهند کرد، ازجمله مناسبت‌های نوروز این است که حضرت ولی‌عصر(عج) در نوروز ظهور خواهند فرمود. می‌فرماید هیچ نوروزی رد نشده است مگر اینکه در آن روز برای ظهور امام زمان(عج) دعا کرده باشیم. در اینجا من این استفاده را می‌کنم که در ایام عید ما نیز از امام صادق(ع) تأسی نموده و بیشتر حضرت بقیه‌الله الاعظم(عج) را یاد کرده و دعا نماییم و نماز امام زمان(عج) اقامه نماییم و فرصت‌هایی را که داریم، یاد کنیم و خدای‌ناکرده بعضی کارها این مسائل معنوی را تحت‌الشعاع قرار ندهند. خلاصه بحث بسیار است و من به این مقدار اکتفا می‌نمایم و امیدوارم انشاءالله این ملت همیشه خوش، سالم، صحیح، شاداب و امیدوار زندگی کنند و خداوند متعال همیشه این ملت را سرافراز نموده  و از برکات و رحمت خود متنعم فرماید. انشاءالله

امام‌جمعه شهرستان اهر پیام مقام معظم رهبری را در حین تحویل سال بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: حضرت آقا همه‌ساله در پیام نوروزی خود سال جدید را نام‌گذاری و شعار سال را مطرح می‌فرمایند و امسال نیز شعار سال را «حمایت از کالای ایرانی» نام‌گذاری نمودند و شرح و توضیح مطالبی را که در پیام نورزی خود بیان نموده بودند، در کنار مضجع نورانی ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا(ع) علیه الاف تحیه والثناء به‌طور مفصل مطرح فرمودند که در واقع دستورالعملی هم برای مسئولین و آنهائی که توفیق خدمتگزاری در نظام اسلامی را دارند و هم برای آحاد جامعه می‌باشد چرا که این نام‌گذاری‌ها صرفاً برای مسئولین نیست و خود حضرت آقا نیز فرمودند مخاطب این پیام هم مسئولین و هم مردم هستند بخصوص که در پیام امسال نقش مردم بیشتر می‌تواند باشد. در رابطه با عید باید سپاسگزار پروردگار متعال باشیم که ما را با نعمات مختلف روبرو نموده است، مملکت ما کشوری مستعد بوده و دارای ظرفیت‌های مختلفی می‌باشد و منابع طبیعی غنی و نیروی انسانی و فکری بسیار کارآمدی دارد. نبوغی که در مردم ما وجود دارد و از آن بالاتر تدابیر رهبری معظم انقلاب و نعمت ولایت که همواره بر روی این ملت زعامت دارند، در هیچ جای دنیا وجود ندارد و شما ببینید که خداوند متعال چقدر نعمت برای ما عطا فرموده است که باید شاکر این نعمات بوده باشیم. با عنایت خداوند متعال با این همه خصومت‌ها و دشمنی‌ها که استکبار جهانی و ایادی و مزدوران آنها در منطقه با ایران اسلامی دارد، دارای دستاوردهای بسیاری هستیم و کارهای بس بزرگی انجام داده‌ایم و نظام ما در این چهل سال بسیار بالا بوده است اما متأسفانه عده‌ای می‌خواهند سیاه نمایی کنند و فقط ضعف‌ها را می‌بینند و به‌نوعی درصدد هستند جمهوری اسلامی را از بین ببرند که همه اینها در فرمایشات حضرت آقا مطرح بودند. البته اینها چیزی نیستند و ما اهداف و آرمان‌های بزرگی داریم که مقام معظم رهبری در بعضی از صحبت‌های خودشان وقتی مهندسی نظام را ترسیم می‌فرمایند، آنها را مطرح می‌فرمایند. ما مسائل و اهداف بزرگی در پیش رو داریم و به‌سوی آنها حرکت می‌کنیم و حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ نیز این است که باید در زمینه‌های مختلف مخصوصاً مسائل معنوی هر سالمان بهتر از سال گذشته بوده باشد و این در دست خود انسان است و اگر دقت نماید، می‌تواند هم از نظر آسایش و هم از نظر مسائل اعتقادی، دینی، اعمال صالح و همین‌طور در رابطه با نزدیکی به پروردگار متعال خود را به اوج برساند و روز به روز به خودش ارتقاء ببخشد.

وی ادامه داد: فرمایشات مقام معظم رهبری را به‌طور خلاصه خدمت شما عزیزان عرض می‌نمایم. در مقابل آنهائی که سیاه نمایی می‌کنند، فرمودند: «کارهای خوبی برای تولید و اشتغال انجام و شعار سال تا حدودی عملی شد، البته کارهای زیادی نیز باقی‌مانده که باید تا تحقق کامل این شعار دنبال و انجام شود.» کارهای بسیاری انجام شده اما کارهای بزرگی نیز مخصوصاً در رابطه با معیشت مردم و مسئله بیکاری باقی‌مانده است که باید به آنها توجه شود: مقام معظم رهبری هم در پیام نوروزی و هم در صحبت‌های خود در آستان قدس رضوی طبق معمول همیشگی خودشان از جوانان یاد نمودند و جوانان را به‌عنوان امیدآفرین و پیشران حرکت علمی کشور مطرح نموده و بر ضرورت توجه و به‌کارگیری هرچه بیشتر جوانان در میدان‌های مختلف ازجمله عرصه‌های مدیریتی تأکید فرمودند. در فرمایش دیگری فرمودند: «این جوان‌ها واقعاً هرکدامشان یک گنج‌اند، یک گنج‌اند؛ اگر خود این جوان‌ها و آنهایی که با اینها سروکار دارند بفهمند هرکدام یک گنجند، که می‌توانند برای آینده کشور مورد استفاده قرار بگیرند به شرطی که استعدادهایشان درست به کار گرفته شود.» یعنی اگر استعدادهای این جوانان هدایت شوند، این جوانان می‌توانند کوه‌ها را از جای خود برکنند، این جوانان قدرتمند، بافکر و دارای فکر سیال هستند و باید به این جوانان میدان داد و زمینه کار را برای جوانان آماده کرد. نکته دیگری که حضرت آقا بیان فرمودند، چنین بود: سال گذشته سال بروز عظمت و اقتدار و حضور خیره‌کننده ملت ایران بود که در تمام عرصه‌ها مخصوصاً نقش نیروهای مقاومت و جمهوری اسلامی ایران در انقراض داعش فوق‌العاده مهم و غیرقابل‌توصیف و غیرقابل‌انکار بود که در هفته گذشته نیز در صحبت‌های خود به این مسئله اشاره‌ای داشتم. شاه‌بیت پیام راجع به همان شعار سال و عمده سخنرانی در رابطه با سال حمایت از کالای ایرانی بود. عزیزان نکته بسیار مهمی است ما ملت ایران که الحمدلله صاحب دین و صاحب غیرت بوده و ملت ما دارای غیرت بسیار بالایی است و تا کنون نیز در طول چهل سال این غیرت دینی و ملی و تعصب خود را در جاهای مختلف نشان داده‌اند و باید در این زمینه نیز وقتی مقام معظم رهبری نام سال را حمایت از کالای ایرانی بیان می‌فرمایند، باید بدانیم که این نام‌گذاری دارای معنای بسیاری است که در اینجا مخاطب هم مسئولین هستند که باید طوری نمایند که کالاهای خارجی را وارد کشور ننمایند و زمینه تولید را بالا ببرند و هم ملت ایران هستند که باید از مصرف کالاهای خارجی اجتناب نمایند و به‌سوی مصرف کالاهای ایرانی روی آورند که البته این مسئله دارای الزاماتی بود که حضرت آقا در فرمایشات خود راجع به الزامات آن بحث فرمودند. باید در رابطه با کالاهای ایرانی تعصب داشته باشیم و سعی نکنیم جیب صاحبان کارخانجات سایر کشورها را پر نماییم. آیا می‌دانید این تولید داخلی چقدر ایجاد اشتغال می‌نماید؟ چرا جوانان ما بیکار هستند؟ به خاطر اینکه اجناس خارجی به‌طور بی‌رویه وارد کشور می‌شوند و اگر همه با خانواده خود صحبت نموده و از این به بعد تصمیم بگیرند که از مصرف کالاهای خارجی خودداری کنند، این فرمایش مقام معظم رهبری حفظه الله تحقق می‌یابد. البته در ذهن بعضی‌ها سؤالاتی در رابطه با استحکام جنس ایرانی و قیمت آن وجود داشته باشد که خود حضرت آقا در الزامات شعار سال به این نکته اشاره فرمودند که باید بر کیفیت کالاهای ایرانی افزوده شود و سلایق ایرانی و مواردی که در جامعه به آنها نیاز هست، در تولید لحاظ شوند. باید کالاهایی که ایرانی‌ها به آن نیاز دارند، تولید شوند. باید زمینه تولید طوری فراهم شود که اجناس خارجی ارزان‌تر وارد بازار نشوند و جنس ایرانی علاوه بر دوام بیشتر دارای استانداردهای لازم با قیمت مناسب و پائین تر از کالاهای مشابه خارجی بوده باشند و بتوانند با اجناس خارجی رقابت نمایند. شما فرض کنید اگر برنج ایرانی که قیمت تمام‌شده‌اش پائین تر از برنج خارجی بوده باشد، چه کسی سراغ برنج وارداتی را خواهد گرفت. به همین خاطر باید اجناس ما قدرت رقابت داشته باشند و هم ارزان‌تر تمام بشوند تا ملت نیز رغبت بیشتری به مصرف کالاهای داخلی نشان دهند. پس مسئله مصرف و تعهد بسیار مهم است و امیدوارم انشاءالله ما که هر چه را اراده کرده‌ایم، به آن دست یافته‌ایم، دفاع مقدس را پشت سر گذاشته‌ایم، تحریم‌ها را شکسته‌ایم، فتنه‌ها را از بین برده‌ایم، در مقابل استکبار ایستاده‌ایم، در مقابل این اراده تحقق شعار سال چیزی نیست و اگر ملت تصمیم بگیرند و از جنس خارجی استفاده ننمایند، مسائل قابل‌حل است و همان‌طور که حضرت آقا فرمودند، هیچ مشکل لاینحلی در این مملکت وجود ندارد اما به شرطی که هم دولت جدی بوده و هم اراده مردم قوی بوده باشد. حضرت آقا مطالب دیگری نیز راجع به آزادی در جمهوری اسلامی و چهارچوب آزادی بیان نموده و در رابطه با آزادی فرمودند که قانون اساسی ما و قوانین کشور که برگرفته از شریعت و دین ماست و جمهوری اسلامی مهد آزادی است و این آزادی در هیچ جای دنیا وجود ندارد منتهی در چهارچوب دین و شریعت نبوی، اما اینکه کسی برخلاف مقررات کشور و برخلاف قانون هر چه دلش خواست انجام دهد، در هیچ جای دنیا وجود ندارد و چنین ادعایی بی‌خود می‌باشد.

حاجی‌زاده با اشاره به دوم فروردین سالروز حمله رژیم پهلوی به فیضیه در سال ۱۳۴۲ افزود: مأموران ستم‌شاهی به‌طور وحشیانه در جریان برگزاری مراسم سالروز شهادت امام صادق(ع) که با ایام عید نوروز مصادف شده بود، به فیضیه حمله کردند و تعداد زیادی از طلاب و علماء را به شهادت رساندند. این ایام نباید از یادها و ذهن‌ها پاک شوند و روزهای نکبت‌بار باید فراموش نشوند.

وی با اشاره به سالروز عملیات شکوهمند فتح المبین در سال ۱۳۶۱ خاطر نشان کرد: گستره این عملیات دو هزار و پانصد کیلومترمربع بود و بیست و پنج هزار نفر از نیروهای دشمن مجروح یا به هلاکت رسیدند و بیش از سیصد تانک دشمن به دست نیروهای اسلام به غنیمت گرفته شد.

امام‌جمعه شهرستان اهر به چهارمین سالروز حمله آل سعود به یمن مظلوم پرداخت و بیان نمود: در جریان حملات وحشیانه آل سعود به یمن مظلوم انسان‌های بسیاری از بین رفته‌اند و آن‌طور که آمارها نقل می‌کنند در حدود سیزده هزار ششصد و سه نفر در جریان این حملات با مظلومیت از دنیا رفته‌اند که از این تعداد دو هزار و هشتصد و هفتاد و هفت نفر کودک هستند، وَإِذَا الْمَوْءُودَهُ سُئِلَتْ بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ( آیات ۸ و ۹ سوره تکویر) از اینها سؤال خواهد شد که جرم این فرزندان مظلوم چه بوده است که آنها را در زیر بمب‌های خود از بین بردید. در جریان این حملات ددمنشانه دو هزار و بیست و هفت نفر از زنان از دنیا رفته‌اند. این مظلومین همواره زیر بمباران شدید سعودی‌ها که خود را خادم حرمین معرفی می‌نمایند، قرار دارند. اینها با ریال‌های خود منطقه را به آتش کشیده‌اند و متأسفانه هر روز خود را در دامن ترامپ نانجیب و دیوانه و پلید می‌اندازند. دو میلیون و شش‌صد و پنجاه هزار نفر از کشور و شهر و دیار و خانه خود آواره شده‌اند. پروردگارا به حرمت این ایام عزیز یمن مظلوم را از دست این جنایت‌کاران و حرمین شریفین را نیز از دست سعودی‌های بی‌کفایت و خون‌خوار آزاد بفرما.