به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اهرامروزعلی دایلاری اصل: شاید بارها در رسانه‌های اهر واژه «نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی» را دیده باشید، واژه‌ای که صرفاً بیش از ۲ دهه است که در حد شعار باقی‌مانده و جزو مطالبات فعالان صنایع‌دستی شهرستان اهر است، در این گزارش مکتوب به وعده‌های مسئولان شهرستان اهر در قبال مطالبات هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی که از ۸۶ تا ۹۹ گردآوری شده مروری می‌کنیم.

همه کم و بیش از شرایط فعالیت هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی اهر اطلاع داریم، یکی از مهم‌ترین مطالباتی که می‌تواند ارتباط تولیدکنندگان صنایع‌دستی را با خریداران تقویت کند «نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی» است، اما به هر حال یکی خواسته قربانی وعده‌های نافرجام شده و تاکنون تحقق نیافته است.

نشریه گویا در شماره ۲۷ (خرداد۸۵)، نوشت؛ ” ورنی تنها یک نمونه از ده‌ها هنر هنرمندان ارسباران است که اولین جشنواره‌اش برگزار شد و نیازمند حمایت و سرمایه‌گذاری کلان دولت و شایسته توجه و اقبال مردم می‌باشد. امروز در بسیاری از کشورها و همچنین ایران، در بعضی از شهرها اماکن و بازارهای مشخصی را به نام بازار صنایع‌دستی با امکانات و امتیازات خاص در اختیار تولیدکنندگان صنایع‌دستی گذاشته‌اند. در منطقه ارسباران با صنایع‌دستی غنی ایجاد چنین بازاری باید از اولویت‌های کاری نهادهای مربوط باشد و نسبت به ترویج و توسعه آن اقدام شود”.

نشریه گویا (شماره ۳۲ – شهریور ۱۳۸۵) در گزارشی زیر عنوان ” ورنی شاهکار هنری ارسباران” چنین نوشت؛ “… تشکیل نمایشگاه دائمی ورنی در اهر را برای مسئولان پیشنهاد می‌کنیم و البته راه‌اندازی آموزشکده و مرکز تحقیقات ورنی نیز مفید خواهد بود”.

۲۷ مردادماه ۱۳۸۶ | ولی‌الله دینی، نماینده وقت مردم اهر و هریس در مجلس؛ خواستار ایجاد «نمایشگاه ویژه دائمی» در حوزه صنایع‌دستی و ورنی در شهرستان اهر شده و می‌گوید: ایجاد «نمایشگاه دائمی» علاوه بر درآمدزایی مناسب و عرضه مستقیم محصولات تولیدی و صنایع‌دستی آن‌ها در این گونه مراکز، شاهد رغبت گردشگران داخلی و خارجی برای ماندگاری بیشتر در این مناطق و آشنایی بیشتر با جاذبه‌ها خواهیم بود.

۲۲ تیرماه ۱۳۸۸ | صفر اصغری فرماندار وقت اهر؛ ایجاد «نمایشگاه دائمی فرش و ورنی» و صنایع‌دستی و همچنین راه‌اندازی نمایندگی اداره میراث فرهنگی را از دیگر برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این شهرستان اعلام کرد و گفت: همزمان با هفته دولت شاهد افتتاح آنها در این شهرستان باشیم.

۲۹ مهرماه ۱۳۸۸ | صفر اصغری فرماندار وقت اهر با اشاره به نقش صنایع‌دستی در ایجاد اشتغال و توسعه پایدار و جلوگیری از مهاجرت از روستاها و صدور سالانه هزاران تخته ورنی به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد ریال از منطقه ارسباران، ایجاد «نمایشگاه دائمی فرش و ورنی» را از نیازهای مهم منطقه عنوان کرد.

۲۲ مردادماه ۱۳۹۰ | رضا صدیقی، فرماندار وقت اهر؛ راه‌اندازی «نمایشگاه‌های دائمی فروش ورنی» و خرید تضمینی تولیدات عشایر و روستاییان را در امیدواری به زندگی در روستاها و کاهش مهاجرت و نهایتاً افزایش درآمد مردم موثر خواند.

۱ اسفندماه ۱۳۹۱ | غلامعلی راستی، معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی؛ از آمادگی این سازمان برای ایجاد نمایشگاه دائمی در شهرستان اهر در کنار شهرک صنفی اهر خبر داد و گفت: از محل تسهیلات سازمان توسعه تجارت آمادگی داریم به احداث این طرح نیز کمک کنیم.

۷ دی‌ماه ۱۳۹۲ | رضا صدیقی، فرماندار وقت شهرستان اهر؛ تسریع در ایجاد نمایشگاه دائمی برای ارائه محصولات تولیدی و صنایع‌دستی منطقه را جهت بازاریابی و افزایش درآمد عمومی ضروری دانست و گفت: انتظار داریم سازمان صنعت و معدن و تجارت در این راستا گام‌های عملی برداشته و با ایجاد «نمایشگاه دائمی» در شهرستان جهت رونق اقتصاد منطقه تلاش کند.

۱۰ اسفندماه ۱۳۹۱ | رضا صدیقی فرماندار وقت اهر؛ از مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی خواست در ایجاد نمایشگاه  دائمی محصولات تولیدی در شهرستان اهر، مسئولان شهرستان اهر را همراهی کنند.

۱۸ تیرماه ۱۳۹۳ | حسین نجاتی، رئیس وقت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی؛ به احداث «نمایشگاه دائمی» در شهرستان اهر اشاره کرد و گفت: برای احداث نمایشگاه دائمی باید هیاّت امناء تشکیل شود و سپس به هیات مدیره تبدیل گردد پس از مکانیابی توسط این هیات مدیره، زمین مذکور باید توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مورد بررسی قرار گیرد و مجوزهای لازم برای احداث نمایشگاه دائمی اخذ شود.

۲۱ اسفندماه ۱۳۹۳ | سیدمحمد عابدی، فرماندار وقت اهر بابیان اینکه زمین این نمایشگاه (نمایشگاه دائمی) مشخص شده است و دنبال سرمایه‌گذار بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در احداث آن هستیم که امیدواریم در سال ۹۴ این امر تحقق یابد، گفت: امید آن را داریم سال آینده شاهد احداث نمایشگاه دائمی در این شهرستان باشیم.

۱۳ فروردین‌ماه ۱۳۹۵ | محمدصادق پورمهدی معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی بر لزوم ایجاد نمایشگاه و بازارچه دائمی صنایع‌دستی در شهرستان اهر تأکید کرده و گفت: شهرداری‌ها ظرفیت بیشتری در ایجاد نمایشگاه‌های صنایع‌دستی دارند و به دلیل اهمیت ویژه این موضوع، شهرداری اهر با همکاری سایر دستگاه‌ها و نهادها و البته بخش خصوصی بتوانند طی سال‌جاری «نمایشگاه دائمی» صنایع‌دستی را در شهرستان اهر راه‌اندازی کنند.

۲۸ شهریورماه ۱۳۹۵ | مرتضی آبدار، مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با لحنی انتقادی گفت: متأسفانه شهرستان اهر با وجود داشتن پتانسیل‌های بالقوه در صنایع‌دستی و اشتغال صدها نفر در این حوزه، تاکنون اقدام موثری در جهت ایجاد «نمایشگاه و فروشگاه دائمی» در جهت عرضه مستقیم صنایع‌دستی انجام نگرفته است

۲۹ شهریورماه ۱۳۹۵ | سیدمحمد عابدی فرماندار وقت اهر گفت: نمایشگاه دائمی ورنی در مساحتی معقول در پارک ولایت در حال احداث است که سایر مجتمع‌های گردشگری و رفاهی نیز مکمل آن خواهد بود و مردم عزیز نیز از آن بازدید و استقبال خواهند نمود.

۴ مهرماه ۱۳۹۵ | حسن باقرپور، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهر ایجاد نمایشگاه دائمی عرضه محصولات صنایع دستی شهرستان اهر را از نیازهای اساسی شهرستان برشمرد و گفت: ورنی به کشورهای آسیای میانه، کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا صادر می‌شود.

۵ آذرماه ۱۳۹۵ | سیدمحمد عابدی، فرماندار وقت اهر گفت: «نمایشگاه دائمی» عرضه و فروش محصولات تولیدی کشاورزی، دامی و صنایع‌دستی روستائیان در شهرستان اهر احداث می‌شود.

۲ تیرماه ۱۳۹۶ | مرتضی آبدار، مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: در همین راستا اعتبار یک میلیارد تومانی از محل اعتبارات توسعه گردشگری ۲۰۱۸ از ردیف اعتبارات ملی به‌منظور ایجاد «نمایشگاه دائمی» عرضه صنایع‌دستی منطقه ارسباران بالأخص ورنی اهر در اختیار شهرداری اهر قرار می‌گیرد و مرتضی اعیانی شهردار اهر در از آغاز عملیات اجرایی نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی شهرستان اهر طی ماه‌های آینده خبر داد، گفت: با تخصیص اعتبار توافق شده شهرداری اهر نیز خود را موظف می‌داند تا عملیات اجرایی نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی شهرستان اهر را ماه‌های آینده آغاز کند.

۳ تیرماه ۱۳۹۶ | بیت‌الله عبدالهی نماینده مردم اهر و هریس در مجلس دهم؛ بر تسریع در روند احداث «نمایشگاه دائمی» صنایع‌دستی شهرستان اهر از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط تأکید کرد و گفت: ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی در آستانه رویداد تبریز ۲۰۱۸ علاوه بر این‌که هنرمندان عرصه صنایع‌دستی حمایت می‌شوند و از طرفی این اقدام رونق اقتصادی و زمینه جذب توریسم را فراهم می‌کند.

۱۶ آبان‌ماه ۱۳۹۶ | زاهد محمودی، فرماندار سابق شهرستان اهر گفت: در راستای حمایت از تولیدات صنایع‌دستی بانوان اهری همانند ورنی، فرش‌بافی و سایر با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی طبق قراردادی که منعقد شده قرار است در ایجاد «نمایشگاه دائمی» صنایع‌دستی در شهرستان اهر همکاری داشته باشند.

۲۰ دی‌ماه ۱۳۹۶ | عیسی اسدی، دبیر ستاد اجرایی ” تبریز ۲۰۱۸ ” در اهر با اشاره به اینکه «نمایشگاه‌های فصلی و دائمی» در ورودی‌های شهر اهر برپا می‌شود، گفت: ما ضمن این‌که تفاوتی بین شهر و روستا قائل نیستیم از روستاییان هم می‌خواهیم کسانی که صنایع‌دستی فعالیت دارند خود را برای حضور در این نمایشگاه‌ها آماده کنند و این هدف در راستای حمایت از فعالان حوزه صنایع‌دستی است.

۲۹ اسفندماه ۱۳۹۶ | کمال امید، شهردار سابق اهر گفت: شورای اسلامی شهر و شهرداری اهر در تلاش است تا بتواند این نمایشگاه محصولات بومی و سوغات شهرستان اهر را از سال آینده در محلی ویژه و با سازه‌ای سبک و مناسب دائمی کند تا در تمامی سال بتوانیم به‌تناسب فصول خدماتی ارائه کنیم.

۲ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ | کمال امید شهردار سابق اهر گفت: نیاز شهروندی و مسافران ایجاب می‌کند تا پارک ولایت با تکمیل در اختیار مردم قرار گیرد بر همین اساس سعی می‌کنیم تا در کمترین زمان ممکن فاز نخست پارک ولایت را مورد بهره‌برداری قرار دهیم و در ضمن با افتتاح این پارک زمینه ایجاد «نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی» و محل برگزاری دائمی برنامه‌های فرهنگی و هنری فراهم می‌شود.

۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ | محمد سرقینی شهردار اهر از از تقدیم لایحه ایجاد «نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی و محصولات بومی» به شورای اسلامی شهر اهر خبر داد.

اخیراً چنین مطرح شد که شهرداری اهر؛ «نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی و محصولات بومی» در پارک ولایت ایجاد می‌کند و تاکنون پیشرفت‌هایی نیز داشته است.

انتهای پیام/