به گزارش خبرنگار اهرامروز، رضا عطاپور دارای رتبه ۳۴ رشته ریاضی-فیزیک کنکور سراسری ۹۶ و رتبه ۴۰ رشته تجربی در کنکور سال ۹۷ با روابط عمومی آموزش و پرورش مصاحبه ای انجام داد که به تفصیل می خوانید:

از چه زمانی و چگونه به این باور رسیدی که باید این مسیر را در پیش بگیری و تو می توانی موفّق بشوی؟

کلا از اول دوست داشتم به بهترین ها برسم و برای رسیدن به هدفم با تمام وجود تلاش میکردم، کنکور هم یکی از این مسیرها بود و پزشکی شهر تهران هدفم بود.

از دوران کودکی تا به اکنون، چه کسانی در خانواده و مدرسه و در دوستان و آشنایان تاثیری جدّی بر روی تو گذاشتند و ایشان را در موفقیّت خود سهیم می دانی؟ ایشان چگونه به تو انگیزه دادند و کمکت کردند؟

سهم خانواده در موفقیت که غیرقابل انکاره، ولی کسی که تو این راه خیلی بهم کمک کرد یکی از معلم هام بود زمانی که حرف و حدیث پشت سرم زیاد بود پشتم ایستاد، بعضی مواقع خودم هم حال نداشتم آزمون هامو تحلیل کنم ولی ایشون سر هر امتحان نکاتی رو به من یادآوری می کردند.

پدر و مادر به غیر از نقش حمایتی و روحیه بخش خود در چه موارد ویژه ی دیگری به تو کمک کرده اند تا به این جا برسی و موفق شوی؟ لطفا مثال هایی از این موارد را ذکر کن .

نقش خانواده غیر قابل انکاره، دلگرمیهاشون تو مواقع ناامیدی، تشویق هاشون تو پیشرفت ها و … برا مثال تو سال آخر خانواده م به خاطر کنکور من کلا تلویزیون رو جمع کرد و کنار گذاشت

بهترین خاطره ی تو از کل سال کنکورت چیست؟ و چرا برایت اهمیت دارد؟

تو آزمون جامع دوم آزمون های آزمایشی ترازم افت کرد و حتی بعد از مدت ها تو شهر دوم شدم دیگه کلا ناامید شده بودم، فکر میکرم که هرگز نمیتونم به هدفم برسم ولی همون استادی که گفتم هدفم رو بهم یادآوری کرد و منو به این باور رسوند که فاصله ی زیادی با اون چیزی که میخام ندارم نتیجه فوق العاده بود، تو آزمون جامع سوم به رتبه ۱۸ رسیدم و  ۷۰۰  تراز پیشرفت کردم

دستاوردهای درسی و تحصیلی )شامل رتبه ها و مقام ها و…( تو در دوران تحصیل کدامند؟ کدام یک برایت باارزش تر و مهمتر است؟ چرا؟

من از اول دبستان تو کلاس ها جزو سه شاگرد اول بودم، تو سال پنجم دبستان تو شطرنج مقام سوم رو در شهر آوردم، تو دبیرستان هم در تورنمنت استانی هندسه سوم شدیم البته چون بیشتر تمرکزم برا کنکور بود متاسفانه زیاد خودمو درگیر مسابقات و المپیادها نکردم.

آیا در طول این سال ها زمان هایی نیز پیش آمد که احساس سردرگمی یا خستگی و ناامیدی کنی؟ در این صورت چگونه با خودت کنار آمدی و موضوع را حل کردی؟

البته که همینطوره، حتی رتبه های تک رقمی کنکور هم تو مقطعی از سال کم میارن؛ درواقع تفاوت رتبه برتر ها همین زمان هاست، اونا این موقعیت ها رو بلدن کنترل کنن به هدفشون ایمان دارن و هرچقدر هم کم بیارن پاپس نمیکشن.

در سال های پایه از چه ترازی شروع کردید؟ اگر در این سالها پیشرفت کرده اید، دلایل این پیشرفت چه مواردی بوده است؟

من تو دوسالی که کنکور دادم تو آزمون ها شرکت کردم، از اولش هم ترازم خوب بود؛ ولی خوب تو مقاطعی افت تراز داشتم که با بررسی و تحلیل آزمون و پیدا کردن نقطه ضعف هام و جبران اونا دوباره به حالت ایده آل قبلیم برگشتم همیشه هم برا اینکه آزمون به آزمون پیشرفت کنم دنبال نقطه ضعف هام بودم.

به نظر شما برای رسیدن به موفقیت، سهم هوش و استعداد و مهارت ها یا اکتسابی چهقدر است؟

کنکور یک مسیر طولانیه و هوش و استعداد یک وسیله برا هموار شدن این مسیره کلاس های خصوصی، کتاب های کمک درسی، فیلم های آموزشی و … وسیله های دیگه ای برا هموار کردن این مسیره ولی نباید فراموش کنیم که تا زمانی که تو این مسیر حرکت نکنیم هرگز طی نخواهد شد حتی اگه خیلی هموار باشه شما هرچقدر هم که با استعداد باشین، هرچقدر کلاس برین تا زمانی که واقعا تلاش نکنین به هدفتون نمیرسین نمونه ش تو کنکور هم خیلی زیاده که دانش آموز بدون بضاعت مالی با هوش نچندان زیاد به رتبه و رشته ای رسیده که دهن همه وامونده، چون واقعا تلاش کرده و خواسته.

یک جمله در مورد خودت بگو

 دوست دارم تو هرشرایطی نشون بدم که بهترین هستم

کمی در مورد دانشگاه و رشته انتخابی ات صحبت کن.

درمورد رشته ی پزشکی که امروزه آنقدر در کشور ما تو بورسه که همه ی کسانی که با کنکور سر و کار دارن همه چی رو درموردش میدونن درمورد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بگم که جزو دو دانشگاه برتر کشور تو رشته ی پزشکیه و تو بعضی رشته ها مثل دندانپزشکی برترین دانشگاه کشور محسوب میشه درکل این دانشگاه برای پیشرفت یک سکوی پرتاب فوق العاده است.

چرا رشته تجربی را به ریاضی ترجیح دادی؟

 من عاشق ریاضی بودم، حتی قبل اینکه به مدرسه بیام خودمو با مسائل ریاضی درگیر میکردم، تو اوقات فراغتم هم ریاضی بیشتر از هرچیز دیگه ای برام شیرین بود تو سال کنکور ریاضی و حتی بعدش تو تابستون اونقدر زخم زبون و نیش و کنایه درمورد اینکه مثلا رتبه دورقمی ریاضی به اندازه دوهزار تجربی سواد نداره، شنیدم که دیگه بریدم البته اونقدر سست اراده نیستم که به خاطر حرف دیگران از علاقه م دست بکشم، ولی شنیدن این حرفا از زبان افراد فرهنگی و بعضی دبیرها برام خیلی تلخ بود برا همین تصمیم گرفتم از علاقه خودم دست بکشم و استعداد دانش آموز ریاضی رو ثابت کنم، تا دیگه دانش آموزهای ریاضی بعد من بااین مشکل درگیر نشن و آسوده درسشون رو خونده و به موفقیت برسند

درباره سایر علاقه مندی هایت صحبت کن، در اوقات فراغت چکار میکنی؟

من کلا فرد چند بعدی هستم، موسیقی، فیلم، فوتبال، گردش، مطالعه ی غیر درسی و … اوقات فراغت من بودند؛ در واقع به وسیله ی اینا تجدید قوا میکردم برا ادامه مسیر

چه توصیه ای به بچه های کنکوری داری؟ مخصوصا بچه های همشهری خودتون؟

علاقه شون رو بشناسن، متناسب با اون برا خودشون هدف تعیین کنن، زندگیشون رو محدود به اون یک سال تا کنکور کنن و دیگه به هیچی فکر نکنن حتی خود کنکور، نهایت تلاششون رو بکنن، اینکه موفق میشن یا نه نباید ذهنشون رو مشغول کنه، اونا فقط موظفند تلاششون رو بکنن این یک سال چه درس بخونن و چه نه براشون سخت میگذره، پس چه بهتر که ثمره ی این سختی شیرینی نتیجه ی کنکور باشه زیاد خودشون رو درگیر بازار کثیف کنکور نکنن، جزوه ی معلم فلان انتشارات و کلاس خصوصی فلان دبیر و … بهترین منبع کتاب درسی و کتب کمک آموزشیه که متناسب با کتاب درسی نوشته شده.

جزییات روش های مطالعه دروس اختصاصی و عمومی را می توانید تشریح کنید؟

ادبیات: تنها روش صحیح برای تقویت قرابت تست و تمرینه آرایه هم بعد آموزش، تست زیاد برای تسلط نیازه، البته نباید با تست های تالیفی حاشیه ای که تو کنکور نمیاد درگیرشیم لغت، املا و تاریخ هم که کاملا حفظیه و باید به صورت دوره ای مرور بشه، مخصوصا نزدیکای کنکور و زبان فارسی که سوالای سخت و حجم مطلب زیادی داره؛ ولی اگه با روش صحیح مطالعه بشه به راحتی میشه بیشتر سوال هاشو زد

عربی: بعد از مطالعه ی مبحث به مبحث آموزش کتاب کمک آموزشی اول تست اون مبحث باید زده شه بعد مبحث جدید شروع شه؛ البته فقط تست های کنکور و سنجش
دینی: بعد از مطالعه ی دقیق و خط به خط کتاب درسی و یادگیری مفهوم
آیات، تست اون درس رو میزنیم درضمن تو درس دینی ابدا از تست تالیفی استفاده نمیشه
زبان: درس زبان ،برخلاف عربی که قواعدش مهمه، بر پایه ی لغات استواره؛ پس اول باید دامنه ی لغاتمون رو گسترش بدیم نکته ی دوم متن و کلوز زبانه که نصف سوالاتشو تشکیل میده، که راه اصلی تقویت اون هم اول دامنه ی لغات گسترده است و بعدش یاد گیری روش های مطالعه ی متن و مهمتر از همه تمرین زیاد متن و کلوز تست

تو اختصاصی ها راه تسلط بر حفظیات یعنی زیست و مفاهیم شیمی در وهله ی اول مطالعه ی دقیق و مو به موی کتاب درسی و مرور دوره ایه اونه و در وهله ی دوم تست های زیاد و قوی هستش؛ البته نه فراتر از سطح کنکور؛ چون سوال حاشیه ای غیرکنکوری آفت اصلی الان دانش آموزهاست، بدون اینکه خودشون باخبر باشن تو دروس فیزیک و ریاضی و مسائل شیمی هم وارد جو موجود تو بازار کنکور و فرمول کاری نشین از کتابی مطالعه کنین که فقط رو روش کتاب درسی تمرکز کرده و همه ی مسائل کنکور رو به اون روش حل کرده درضمن تو این دروس سعی کنین بیشتر از تستهای کنکور استفاده کنین، مخصوصا درس ریاضی