به گزارش خبرنگار اهرامروز، بیت‌الله عبدالهی در حاشیه دیدار با عشایر قشلاق حاج اوغلو شهرستان اهر در جمع خبرنگاران با انتقاد از این‌که شهرستان‌های اهر و هریس از نظر راه‌های روستایی بیشترین مشکلات را نسبت به سایر شهرستان‌ها در آذربایجان شرقی دارند اظهار داشت: علی‌رغم اینکه سال گذشته دستوری برای آسفالت راه‌های روستایی اهر و هریس گرفته‌ام اما برای تخصیص اعتبارات مورد نیاز همچنان پیگیر هستم.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس اضافه کرد: وضعیت معیشتی روستائیان و عشایر اصلاً خوب نیست و در این شرایط اگر ریالی از مردم بابت ارائه خدمات گرفته و به‌حساب دولت واریز شود خیانت محسوب می‌شود.

وی با اشاره به عواقب عدم خدمات‌رسانی و کم‌توجهی به روستائیان و عشایر، گفت: اگر به روستائیان و عشایر محل ندهیم و خدماتی که در خور شان است و انتظار دارند ارائه نشود، ناچاراً مجبور به مهاجرت به شهرها می‌شوند و آن‌وقت مسئولان امر می‌بایست خدماتی در حد شهروندی به آن‌ها ارائه دهند و از طرفی دیگر نیز سکونت مجبوری آن‌ها در مناطق حاشیه‌ای که عموماً از خدمات مطلوب محروم هستند بر مشکلات می‌افزاید.

عبدالهی تأکید کرد: بی‌توجهی به روستائیان و عشایر و مهاجرت آن‌ها به شهرها بر اقتصاد و تولید کشور لطمه می‌زند، باید قبول کنیم به لحاظ سخت بودن شغل دامداری جوانان رغبتی به فعالیت در این شغل ندارند به همین خاطر باید با ارائه خدمات آن‌ها را تشویق به سکونت در روستاها کنیم.

عضو فراکسیون امید مجلس با تأکید بر این‌که دامداری سنتی مشکلاتی دارد که اکنون شاهد هستیم و به همین علت دامداری سنتی رو به فراموشی می‌رود، ابراز داشت: اشتغال‌زایی و بازدهی دامداری سنتی به‌مراتب بیشتر از دامداری صنعتی است در حالی که شاید سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون تومانی بتواند تنها یک شغل ایجاد کند ولی با ۵۰ میلیون تومان هم در دامداری سنتی می‌توان بازدهی خوبی گرفت.

وی کاهش هزینه‌ها، رفع مشکلات و دغدغه‌های جامعه عشایری و روستایی را خدمت به کشور عنوان کرد و گفت: متأسفانه بیشتر شاهد هستیم که مقامات به نفع روستائیان و عشایر شعار می‌دهند اما عمل در کار نیست در حالی که اگر بیشتر این مقامات عمل‌گرا بودند آیا وضعیت این اقشار زحمت‌کش و تولیدکننده این‌طور می‌شد.

عبدالهی با ذکر این‌که کاهش جمعیت روستایی در کشور بدان معنی است زنگ خطر به صدا درآمده است، بیان داشت: زنگ خطر برای تولید در روستاها در کشور به صدا درآمده ولی گوش شنوا می‌خواهد تا شنیده شود.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس اضافه کرد: روستائیان عملاً تولیدکننده هستند و اگر جمعیت روستایی در کشور با این رویه کاهش پیش رود به ضرر تولید و اقتصاد کشور خواهد بود.

وی در پایان به اعمال ضوابط سخت‌گیرانه در پرداخت تسهیلات قانون حمایت و توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری نیز اشاره و خاطرنشان کرد: شرایط و ضوابط تسهیلات قانون حمایت و توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری چنان پیچیده شده که روستائیان و عشایر از دریافت این تسهیلات محروم شده‌اند امیدواریم دستگاه با تسهیل در این زمینه شرایط بهره‌مندی این اقشار را فراهم سازند.

انتهای پیام/