به گزارش خبرنگار اهرامروز، هادی مهدی زاده یکی دیگر از اهالی رسانه شهرستان اهر است که کار در عرصه‌ی خبری را از سال ۱۳۹۱ آغاز کرده و اکنون مدیر مسئول و صاحب‌امتیاز پایگاه خبری اهرنیوز و نشریه پیام ارسباران بوده که به مناسبت روز خبرنگار با وی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه مشروح این مصاحبه را می‌خوانید؛

اهرامروز: لطفاً در ابتدا ضمن معرفی خودتان برای مخاطبان ما بگویید از چه زمانی و چگونه وارد عرصه خبرنگاری شده‌اید؟

بنده سال ۱۳۶۸ در شهرستان اهر متولدشده‌ام و از زمان دانش‌آموزی و دوران دبیرستان با توجه به اینکه علاقه‌ای به انجام کارهای فرهنگی و هنری داشته‌ام به‌صورت افتخاری با خبرگزاری دانش‌آموزی پانا همکاری داشته‌ام و مدتی نیز در دوران دانشجویی به‌صورت افتخاری با ویژه‌نامه حوادث روزنامه همشهری همکاری داشته‌ام.

اینجانب فعالیت رسمی خبرنگاری را از تابستان ۱۳۹۱ با ایجاد پایگاه خبری اهر نیوز (اهرخبر) آغاز کرده‌ام که در سال ۱۳۹۲ با دریافت مجوز از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیتمان رسمی‌تر شد.

همچنین در سال گذشته نیز مجوز دوهفته‌نامه پیام ارسباران را نیز اخذ کرده‌ام که با توجه به عدم توانایی در کسب هزینه‌ها و فروش نامناسب، انتشار ان را فعلاً متوقف کرده‌ایم که امیدوارم بتوانیم در آینده با برنامه‌هایی که داریم این نشریه را نیز در روزنامه‌فروشی‌ها مشاهده کنیم.

اهرامروز: جایگاه روزنامه‌نگاران و خبرنگاران را در شهرستان اهر چگونه می‌بینید؟

در سال‌های اخیر به‌خصوص یکی دو سال گذشته که رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده‌اند، با توجه به اینکه مخاطبان دنبال منابع معتبر هستند تا اخبار را مشاهده کنند، علی‌رغم بی‌محلی‌های که انجام می‌گیرد، رسانه‌ها و خبرنگاران در جایگاه تقریباً مناسبی قرار گرفتند و در شهرستان اهر نیز مانند سراسر کشور این اتفاق افتاده است که خبرنگاران و رسانه‌های معتبر در جایگاه‌های بالاتری قرار دارند.

اهرامروز: مهم‌ترین چالش‌های خبرنگاران شهرستان اهر را در چه می‌بینید و یا راهکاری برای از پیش روی برداشتن این چالش‌ها دارید؟

مهم‌ترین چالش خبرنگاران و اصحاب رسانه در سراسر کشور و همچنین شهرستان اهر، پایین بودن سرانه مطالعه می‌باشد که برای رسانه‌های مکتوب و چاپی تبدیل یک مشکل شده است ولی رسانه‌های مجازی با توجه به در دسترس بودن آسان استقبال مناسبی صورت می‌گیرد.

از دیگر چالش‌های خبرنگاران نداشتن منزلت اجتماعی و معنوی در جامعه است که خبرنگاران با تکیه‌بر منزلت اجتماعی و معنوی، می‌توانند در حوزه‌های مختلف ورود کرده و مسئولان را در مقام پاسخ‌گویی قرار دهند و از نوشتن و بیان حقایق ابایی نخواهند داشت.

اهرامروز: با توجه به اینکه جنابعالی روزنامه‌نگار هستید استقبال شهروندان را از نشریه خود چگونه می‌بینید؟

مخاطبان با استقبال از رسانه‌ها، خبرنگاران را به ادامه راه دلگرم می‌کنند ولی خبرنگاران نیز باید در انتقال اخبار هوشیار باشند که خبرهای به‌روز و معتبر را منعکس نمایند تا مخاطبان بیشتری به رسانه جذب کنند.

خوشبختانه رسانه ما به لطف به وجود آمدن شبکه‌های مجازی در چند سال اخیر، مخاطبان بیشتری به خود جذب کرده است و با استقبال بیشتر شهروندان به‌خصوص شهروندانی که در شهرهای دیگر کشور و حتی خارج از کشور زندگی می‌کنند روبرو شده است.

اهرامروز: به نظر حضرت‌عالی نگاه مدیران دولتی و غیردولتی به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران چگونه است؟

مطبوعات و رسانه‌ها در توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه نقش بسزایی دارند که مدیران دولتی و غیردولتی باید برای توسعه شهرستان اهر در همه ابعاد از این ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنند و مسئولان باید با نگاه ویژه

اهرامروز: لطفاً یک خاطره شیرینی که در شغل خبرنگاری داشته‌اید بگویید؟

خاطرات تلخ حرفه خبرنگاری خیلی بیشتر از خاطرات شیرین است ولی یک خاطره شیرین و جذابی که برای همه خبرنگاران در سال گذشته اتفاق افتاد برگزاری دهه بزرگداشت خبرنگار توسط خود خبرنگاران و اصحاب رسانه بود که در دهه، هر روز یک برنامه ویژه مانند دیدار با امام جمعه، حضور در گلزار شهداء و مزار خبرنگار شهید، مزا پیشکسوت مطبوعات شهرستان، ویژه‌برنامه روز خبرنگار در زادگاه پدر مطبوعات ایران، میرزا طاهر قراجه داغی، افتتاح موزه واره مطبوعات ارسباران و … برگزار شد.

اهرامروز: با توجه به تعدد رسانه‌ها و مطبوعات شهرستان اهر آینده حرفه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تعدد رسانه در هر شهر و منطقه باعث پیشرفت و آبادانی آن از هر لحاظ مانند فرهنگی، هنری، اجتماعی و … می‌شود و باید خبرنگاران و روزنامه‌نگارانی که وارد این عرصه می‌شوند تلاش کنند با همدلی و همکاری یکدیگر شهری آباد داشته باشیم.

متأسفانه به دلیل اینکه حرفه خبرنگاری هنوز به شأن واقعی خود دست نیافته است، گاهی کسانی وارد این حوزه می‌شوند که صلاحیت آن را ندارند.

اهرامروز: می‌توانید از مهم‌ترین مشکلات شغل خبرنگاری را بگویید؟

به نظر من نبود امنیت شغلی، نبود بیمه و درآمد کم از مهم‌ترین مشکلات رسانه‌ها و خبرنگاران است و آن‌ها را  عذاب می‌دهد اما آنچه که ادامه دادن را برایشان سخت نمی‌کند، عشق و علاقه به این حرفه است.

عدم‌حمایت قانونی از خبرنگاران، عدم دسترسی به اطلاعات آزاد، مدون نبودن خطوط قرمز و برخوردهای گاه سلیقه‌ای شاید از دیگر مشکلات اساسی خبرنگاری در کشور ما نسبت به سایر کشورها می‌باشد که در دولت تدبیر و امید با درایت مسئولان تقریباً رفع شده است ولی بازهم نیاز به توجه ویژه مسئولان است.

اهرامروز: سخن آخر؟

در آخر از زحمات خبرنگاران پیشکسوت و اساتید که با راهنمایی‌ها و همکاری‌های بی‌منت موجب ارتقای کیفیت کارهای ما شده است تقدیر و تشکر می‌کنم و امیدوارم همکاران و خبرنگاران عزیز با تلاش‌های شبانه‌روزی و همکاری نزدیک، موجب پیشرفت و آبادانی شهر اهر و منطقه ارسباران گردد.

انتهای پیام/