به گزارش خبرنگار اهرامروز، حسین جوانی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات معدن مس مزرعه که با حضور نماینده مردم شریف اهر و هریس در مجلس برگزار شد، اظهار داشت: معدن مس مزرعه قدیمی‌ترین معدن مس کشور در بخش مس به شمار می‌رود و ذخیره اقتصادی معدن تمام‌شده است ولی کارخانه فرآوری هم‌اکنون فعال بوده و خوراک کارخانه خود را از مس سونگون تأمین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کارخانه تغلیظ معدن مس مزرعه از سال ۷۶ راه‌اندازی شده است، افزود: میزان خوراک کارخانه تغلیظ این معدن روزانه ۲۵۰ تن بوده و با انتقال خاک مس با عیار ۷ دهم درصد مس از معدن مس سونگون تأمین می‌گردد بدین‌وسیله در این کارخانه، روزانه حدود ۶ تن کنسانتره مس با عیار ۲۵ درصد تولید می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت مس مزرعه ادامه داد: قسمت عمده خوراک ورود به کارخانه تغلیظ، باطله کارخانه می‌شود که در سد باطله ذخیره‌شده و طبیعتاً حجم باقیمانده سد باطله جوابگوی سالیان زیاد نخواهد بود این در حالی است که حجم باقیمانده در پشت سد باطله جوابگوی حدودا دو سال فعالیت این سیستم است بنابراین شرکت مس مزرعه باید برای ادامه فعالیت خود راههای دیگری را در پیش بگیرد و با پیشنهادهایی که داده بودیم این معدن را از ضرر دهی به سوددهی رسانده‌ایم.

جوانی بابیان اینکه بازسازی و تبدیل قدیمی‌ترین کشور در اهر به موزه معدنی خواست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی بوده است و اجرای این برنامه در دست مطالعات قرار دارد، گفت: با تبدیل این معدن به موزه و مرکز تحقیقات تخصصی مس، مورداستفاده مؤسسات پژوهشی و دانشگاه‌های صنعتی کشور نیز قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر که شرکت مس مزرعه از ضرر دهی تا حدودی فاصله گرفته است طبیعی است که برنامه‌های مفصلی برای ارتقاء سوددهی شرکت و توسعه شرکت به عمل خواهد آمد.

مدیرعامل شرکت مس مزرعه با تأکید بر اینکه برای رفع مشکل تأمین آب معدن مس مزرعه نیازمند همکاری مسئولان هستیم، خاطرنشان کرد: در راستای توسعه و تداوم کار شرکت مس مزرعه علاوه بر اینکه به حمایت‌های مسئولین نیازمندیم بلکه این شرکت می‌تواند در تولید صنایع جانبی نیز مؤثر واقع شود.

جوانی در پایان بابیان اینکه در حال حاضر ۱۰۳ نفر در شرکت مس مزرعه شهرستان اهر مشغول به کار هستند یادآور شد: شرکت صنایع مس ایران مدت مدیدی است که به‌صورت حمایتی از شرکت مس مزرعه حمایت ویژه‌ای به عمل می‌آورد که امیدواریم با طرح‌های جدید شرکت بتواند روی پای خود ایستاده و خودکفا شود.