به گزارش خبرنگار اهرامروز، حجت‌الاسلام سید شهاب‌الدین حسینی در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان اهر با موضوع عزاداری و آسیب‌های عزاداری حسینی، اظهار کرد: در آستانه ایام عزا و ماتم امام حسینی(ع) قرار گرفته ایم و از خداوند متعال شاکریم محرمی نسبمان کند که در عین شور به تعبیر امام خمینی(ره) ایام محرم زمان معرفت افزایی بیشتر است و همین محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بصیرت و معرفت عاشورایی است که توانسته اسلام را هدایت و رهنمود کند، افزود: محرم و صفر و عشق امام حسینی(ع) بعد از یک هزار و ۴۰۰ سال شیعیان را هدایت می کند.

وی اضافه کرد: شورا فرهنگ عمومی استان بعد از انتصاب حجت السلام آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در روزهای آغازین هر ماه شمسی و هر بار به میزبانی یکی از اعضای شورای فرهنگ عمومی برگزار می شود و این جلسات مباحث مهم فرهنگی با توجه به مباحث بومی استان، آسیب ها، فرصت ها، تهدیدها و نقاط قوت و ضعف مطرح می شود.

حجت‌الاسلام حسینی بابیان اینکه برخی از تهدیدها نیازمند آن است که بیش از هر مبحثی بر آن وقت صرف کنیم و حتی برای مقابله با این تهدیدها کارگروه های تخصصی نیز تشکیل شود، گفت: مسائلی که در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح می شود سعی شده تا پیش از مطرح شده کاملا مسئله پخته شده باشد و بر اساس آن نتیجه گیری شود که در این خصوص دستگاه های فرهنگی و اجرایی استان نیز ملزم به اجرای مصوبات هستند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با قدردانی از تلاش های دستگاه های فرهنگی و اجرایی استان در خصوص ساماندهی شئونات فرهنگی، بیان کرد: ساماندهی شئونات فرهنگی با همکاری، همدلی، وحدت و انسجام دستگاه ها مختلف انجام گیرد و اگر موضوعاتی در بحث آسیب ها از جمله باورها، اعتقادات، خرافات و برخی آسیب هایی که منصوب به دین نیستند اما به عنوان مباحث دین به فرهنگمان نفوذ کرده آسیب شناسی و رفع کنیم.

وی اظهار داشت: متاسفانه گاهاً شاهد هستیم که برخی از آداب و رسوم بومی به عنوان مباحث دینی پرداخت شده به این موضوعات سامان دهیم و از طرفی جلسات مختلفی برای ساماندهی هیئت های حسینی و دسته جات عزاداری و هیئت های شاه حسین گویان برگزار و منشوری با ۲۰ بند جهت ساماندهی این هیئت ها و دسته جات عزاداری آماده شده که به آنها ابلاغ می شود.

حسینی با تاکید بر اینکه تدوین منشور ساماندهی هیئت های عزاداری و شاه حسین گویان از سال گذشته در استان آذربایجان شرقی آغاز شده است، گفت: ۱۴۰۰ سال قبل مسئله بی توجهی به واقعه غدیر خم باعث شد تا واقعه خونین عاشورا به وجود آید که در این زمینه نیازمند توجه ویژه به واقعه غدیر خم هستیم که به حمدالله در شهرستان ها با بازسازی صحنه واقعه شاهد توجه به مسئله غدیر خم هستیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی ادامه داد: در تبریز از بیش از ۲۰۰ هیئت شاه حسیون گویان تجلیل کردیم در حالی که هدفمان در ستاد ساماندهی شئون فرهنگی و سازمان تبلیغات بر اصل محبت بوده و ایجاد تقابل نیست و تاکیدی که به تشکل های دینی داریم بحث مسجد محور با رویکرد قرآنی است.

وی با اشاره به اینکه برخی ها در صدد ایجاد تفرقه در بین مسلمنان و ایجاد تقابل با نظام و انقلاب اسلامی هستند، ابراز داشت: دشمنان در این فکر هستند با استفاده از عنوان های کذایی همانند تشییع لندنی و عواملشان و فرقه سازی هایی که در مقابل جهان تشییع انجام می گیرد و اگر عزاداری های قبل و بعد انقلاب اسلامی را با همدیگر مقایسه کنیم تمامی عزاداری ها با محوریت ولایت فقیه است.

حجت‌الاسلام حسینی در پاینا خاطرنشان کرد: باید تفکر انقلابی گری در هیئت های عزاداری رویت شود چراکه مقام معظم رهبری در طول این سال ها بر تقویت تفکر انقلابی گری تاکید کرده اند ولی متاسفانه در برخی هیئت ها و روحانیون نیز به خود اجازه نمی دهند که حداقل یکبار در منبر سخنرانی تفکر انقلابی گری را مطرح کنند.