به گزارش خبرنگار اهرامروز، مرتضی آبدار در نشست مشترک با فرماندار، رئیس شورا و شهردار اهر با اشاره به در بحث ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری یکسری توقعات در بین مردم اهر ایجاد شده و لازم است تا شرایط ثبت جهانی تبیین شود، اظهار داشت: به لحاظ این‌که موزه ادب و عرفان اهر و بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری ثبت ملی است و ما در قبال آن وظیفه‌داریم و برای مرمت موزه و بقعه یکسری شرایط قبل و بعد وجود دارد.

وی افزود: در بحث مرمت موزه ادب و عرفان اهر و بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری از کارشناسان دانشگاه هنر تبریز دعوت کردیم و قرار شد تا دو ماه راهکارهایی ارائه دهند اما دو ماه به بیش از یکسال به طول انجامید و بنده به دلیل تأخیر در مرمت و بازگشایی موزه از طریق فضای مجازی از مردم اهر عذرخواهی کردم اما به دلیل اینکه ترک‌های بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری کمی بیشتر شده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ادامه داد: علت اصلی تأخیر در مرمت و بازگشایی موزه ادب و عرفان اهر و بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری مسائل فنی بود و اصلاً مشکل مالی نداشتیم ولی به لحاظ مطالبه مردم اهر قول می‌دهیم تا در دهه فجر سالجاری موزه ادب و عرفان اهر و بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری را مجدداً بازگشایی کنیم.

آبدار از صدور مجوزهای احداث مجتمع آب‌درمانی یل سوئی شهرستان اهر از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: در حال حاضر پرونده مجتمع آب‌درمانی یل سوئی به امور اراضی واگذار شده که برای احداث آن از نظر حمایتی جهت دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی موزه سنگ در شهرستان اهر گفت: نزدیک به ۱۰۰ قطعه‌سنگ تاریخی در اهر وجود دارد که برای نمایش آنها در معرض دید مردم نیاز به موزه‌داریم البته ما موافق ایجاد موزه هستیم اما باید در موزه سنگ که قرار است تا پارک دکتر قاسم خان اهری ایجاد شود چیدمان سنگ‌ها بر اساس تاریخ و قدمت رعایت شود، این موزه را در دهه فجر امسال همزمان با موزه ادب و عرفان و بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری راه‌اندازی می‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در پاسخ به درخواست فرماندار اهر برای تأسیس بنیاد اهر شناسی گفت: برای تأسیس بنیاد اهر شناسی می‌توان از ظرفیت‌های مردمی با تشکیل سازمان مردم‌نهاد اقدام کرد اما حقیقتاً استفاده از صاحب‌نظران و نخبگان در این بنیاد می‌تواند اهری‌ها را به خواسته‌هایشان برساند.

آبدار، ایجاد خانه عاشیقلار را به مرکزیت منطقه ارسباران در شهرستان اهر ضروری دانست و گفت: به لحاظ اینکه خواستگاه اصلی و سکونت نوازندگان موسیقی سنتی عاشیق در شهرستان اهر و قره داغ ایجاد خانه عاشیقلار در دستور کار قرار گیرد.

وی در ادامه سخنان از انتخاب ۱۰ منطقه اقتصادی (HUB) استان آذربایجان شرقی به عنوان قطب‌های صنایع‌دستی خبر داد و یادآور شد: مناطق انتخاب‌شده به‌عنوان قطب‌های صنایع‌دستی بر اساس ظرفیت‌ها بوده به‌طور مثال شهرستان اهر در زمینه تولید ورنی ظرفیت بسیار خوبی دارد و باید تلاش کنیم تا هدف‌گذاری‌ها در زمینه تبدیل اهر به قطب ورنی به ثمر بنشیند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با تاکید بر تکمیل و احداث بزرگراه تبریز-اهر-کلیبر خاطرنشان کرد: احداث و تکمیل بزرگراه تبریز-اهر-کلیبر می تواند صنعت گردشگری شمال استان آذربایجان شرقی را توسعه دهد.

مرتضی آبدار در پایان این نشست از برپایی موزه عشایری و مردم شناسی، نمایشگاه صنایع دستی، موزه سنگ، خانه عاشیقلار و تملک خانه عطایی و موسوی خبر داد.

انتهای پیام/