به گزارش خبرنگار اهرامروز، طیبه معرفت در چهارمین جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان اهر با اشاره به اینکه در بحث توسعه کشور زن و مرد به‌عنوان ثروت ملی به‌حساب می‌آیند و باید در زمینه مسائل آموزشی حقوقی برابر داشته باشند، اظهار داشت: پوشش تحصیلی دوره ابتدایی برای آقایان در آذربایجان‌شرقی ۹۹٫۴ درصد است.

وی افزود: شهرستان‌های اسکو، شبستر، آذرشهر، جلفا، مرند، ملکان، تبریز، ورزقان و کلیبر در پوشش تحصیلی دوره ابتدایی آمار بالاتر از میانگین استانی دارند و شهرستان‌های بناب، بستان‌آباد، هریس، مراغه، میانه، سراب، اهر، هشترود، خداآفرین و چاراویماق در پوشش تحصیلی دوره ابتدایی آماری کمتر از میانگین استانی دارند.

مشاور مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی بابیان اینکه میانگین پوشش تحصیلی پایه اول در سال تحصیلی ۹۶ – ۹۷ در آذربایجان‌شرقی ۹۸٫۷۴ درصد است، گفت: میانگین پوشش تحصیلی پایه اول در سال تحصیلی ۹۶ – ۹۷ در شهرستان اهر ۹۸٫۲۰ درصد بوده که کمتر از میانگین استانی است.

معرفت، آمار کودکان بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی دختران در شهرستان اهر را ۱۰۲ نفر اعلام کرد، تصریح کرد: اگر آمار بازمانده از تحصیل و دانش‌آموزان در حال تحصیل دختر را در شهرستان اهر مقایسه کنیم می‌بینیم ۹۸٫۸۶ درصد دانش‌آموزان دختر در اهر تحت پوشش تحصیلی قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه با ذکر اینکه همچنین بر اساس آمارها و کسر جمعیت تحت پوشش تحصیلی پسران در شهرستان اهر نشان می‌دهد که ۸۰ نفر از کودکان پسر از تحصیل بازمانده‌اند، گفت: در سال تحصیلی ۹۶ – ۹۷ در شهرستان اهر ۸ هزار و ۴۴ دانش‌آموز پسر در مدارس ثبت‌نام کرده بودند.

مشاور مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی، فقر فرهنگی و مالی خانواده‌ها، اشتغال کودکان، فوت والدین، طلاق والدین، اعتیاد والدین، معلولیت جسمی، مختلط بودن کلاس‌های درس، نبودن آموزگار زن و تعصب خانواده‌ها، ناسازگاری و ترس از مدرسه و مشکلات روحی و روانی، مردودی بیش از سه بار و تکرار پایه، اختلالات و مشکلات در یادگیری و عقب‌ماندگی ذهنی، مهاجرت‌های مکرر، پایین بودن سن ازدواج دختران در برخی مناطق روستایی و عشایری و ضعف تبلیغات برای جذب افراد را از علل ترک تحصیلی و بازماندن از تحصیل ذکر کرد.

معرفت بابیان اینکه ایجاد مدارس در روستاهایی که کمتر از حد نصاب دانش‌آموز دارند از سیاست‌های آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی برای جلوگیری بازماندن از تحصیل است، گفت: آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی سعی می‌کند تا کودکان بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل‌کرده را شناسایی و با فراهم‌سازی شرایط زمینه تصحیل این کودکان را فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان اهر پنج مدرسه دو نفره، شش مدرسه سه نفره و ۱۲ مدرسه چهار نفره که همه دانش آموزانی کمتر از حد نصاب دارند ولی بر حسب رویکرد آموزش و پرورش آذربایجان شرقی اجازه نداده ایم تا این دانش آموزان از تحصیل باز بمانند.