به گزارش اهرامروز، سرهنگ پاسدار موسی صفی در گفتگو با خبرنگار اهرامروز اظهار داشت: ضمن تسلیت ایام ضرت خوری و شهادت مولی متقیان حضرت علی (ع)، آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای مردم عزیز در ماه پرفیض و برکت رمضان و شبهای احیا، به ویژه خصوص هنرمندان و پیشگامان عرصه فرهنگ و هنر منطقه که همواره تقوا و ایمان و بندگی خداوند تعالی را مهمترین هدف خود قرار می دهند و با حماسه آفرینی در صحنه های انقلاب شکوهمند اسلامی، خود را مهیای ضیافت بزرگ الهی کرده اند دارم.
وی با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره استانی شعر ارسباران در اهر گفت: بی شک شعر دارای مرتبتی است که پیوند دهنده حکمت و احساس می گردد شاعر از اعماق ذهن و روح خود می سراید و حاصل آن تا مدتها ورد زبان عام و خاص و مشتاقان هنر و ادب می گردد. خوشنویسان مشق کنند و نقاشان و نگارگران نقش می نمایند و راویان روایت میکنند.
شعر ترجمان دل زلال انسان و نورانیت روح متعالی است که از اندیشه والا و همت بلند شاعران سرچشمه می گیرد و پس از پالایش و آلایش در ذهن بلند پرواز شاعران ، در دفتر خاطرات بشریت ثبت و ضبط می گردد. و چه بسا مایه مباهات که منطقه ارسباران از قدیم یکی از قطب های مهم ادبی استان بوده و هست. ظهور شاعران و نویسندگان بزرگی همچون عارف نباتی ، سعد الدین وراوینی ، استاد بارز و … که آوازه آثارشان مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و در ادبیات جهان جایگاه ویژه باز کرده خود مبین این مهم مذکور می باشد. شایان ذکر است که علاوه بر لزوم معرفی جایگاه ادبی این منطقه در کشور، باید نسبت به ارتقا و اعتلای این جریان ادبی اقدامات لازم و مفید صورت گیرد که برگزاری جشنواره شعر ارسباران توانسته یکی از این اقدامات و اتفاقات مهم در استان قلمداد گردد.
دبیر چهارمین جشنواره شعر ارسباران ادامه داد : کانون بسیج هنرمندان شهرستان اهر، با همکاری معاونت فرهنگی هنری سپاه ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن های شعر و ادب پایداری و استاد بارز شهرستان اهر با اهداف شناسایی استعدادهای جوان و تشویق و ترغیب آنان در جهت تولید آثار فاخر و ارزشی در حوزه های آیینی، مقاومت، شهدای ارسباران، دفاع از حریم مقدس حرم، و غیره و نیز بخش ویژه با عنوان سردار دلها که به موضوع سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی مزین گردیده بود فراخوان چهارمین جشنواره استانی شعر ارسباران را منتشر کرد که مهلت ارسال آثار تا ۲۵ بهمن ماه سال ۹۸ اعلام گردید ولیکن با توجه به استقبال کم نظیر شعرای استان مهلت ارائه آثار تا دهم اسفند ماه تمدید گردید . پس از انتشار فراخوان بالغ بر ۳۰۰ اثر از شهرهای مختلف استان: تبریز، مراغه، شبستر، هشترود ، بناب، آذرشهر ، سراب و … و منطقه ارسباران: اهر، کلیبر، خدافرین، ورزقان، هریس و هوراند به دبیرخانه رسید که از این تعداد، حدود ۲۱۸ اثر از شاعران استان آذربایجان شرقی و مرتبط با فراخوان جشنواره برای داوری انتخاب و به داوران تحویل داده شد. داوری آثار بصورت مجزا انجام شده و در آخر امتیازات اشعار توسط سرداور محترم تجمیع گردید. تمامی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره دارای ارزش بسیار بلند بوده و از هر جهت گرانقدر و برگزیده می باشند ولی به خاطر محدودیت های خاص که قاعده تمام جشنواره ها می باشد، لازم بود تعداد محدودی از آثار جهت دریافت لوح تقدیر به دبیرخانه معرفی گردد و به همین دلیل تعداد ۱۱ شعر از ۱۱ شاعر به عنوان اثر برتر در چهار بخش جشنواره انتخاب و اعلام گردید.
وی افزود : زمان اختتامیه جشنواره ۱۵ اسفند ماه مقرر و اعلام گردیده بود که با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ و به جهت رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و پیشگیری از همه گیرتر شدن این بیماری و رعایت حال شعرا و علاقمندان زمان اختتامیه به تعویق افتاد و در نهایت با تداوم روند گسترش بیماری ، دبیرخانه چهارمین جشنواره استانی شعر ارسباران ضمن بزرگداشت مقام شامخ هنرمند و شاعر پیشکسوت استاد میر حسن فخرایی اقدم و زنده یاد استاد ابراهیم اکرامی ، تصمیم بر این گرفت تا از گردهمایی و برگزاری مراسم اختتامیه صرف نظر و با معرفی منتخبین جشنواره در ذیل این بیانیه قدردانی خود را از مشارکت تمامی شعرای شرکت کننده و دست اندرکاران و حامیان برگزاری جشنواره اعلام دارد.
لوح یادبود و جایزه نقدی برگزیدگان جشنواره تحویل دفاتر کانون بسیج هنرمندان شهرستان محل سکونت هر شاعر گردیده و تقدیم خواهد شد.
* اعلام نتایج :
هیات داوران با توجه به کیفیت نزدیک آثار منتخب و احترام به شاعران ارزشی استان با صلاحدید دبیر محترم جشنواره از طبقه بندی آثار به رتبه های اول ، دوم و سوم امتناع نموده و تمام آثار منتخب را به عنوان برگزیدگان جشنواره اعلام می دارد. البته تعداد معدودی از شاعران برگزیده در چند حوزه اثر منتخب داشتند که هیات داوران شاعران مذکور را تنها در یک حوزه برگزیده و بدینوسیله عرصه را برای سایر آثار مهیا نمودند.
افراد برتر چهارمین جشنواره استانی شعر ارسباران:

ابراهیم قبله آرباطان ( هریس )
عارف ساسانی ( مراغه )
محمد شکری فرد ( هشترود )
اکبر قنبرزاده ( اهر)
حسن زرنقی ( تبریز )
حمید انباز ( اهر)
داود آریانی ( بستان آباد)
راحله عزیززاده (آذرشهر)
رضا حیدری ( اهر)
سخاوت عزتی ( اهر)
هانیه خیری ( هشترود )

انتهای پیام/