به گزارش خبرنگار اهرامروز، احمد محرم‌زاده در جلسه بررسی آخرین وضعیت آفت پروانه دُم قهوه‌ای در جنگل فندقلوی شهرستان اهر اظهار داشت: اطلاعاتی که از چندین روستای حاشیه جنگل فندقلوی شهرستان اهر به بنده رسیده، حاکی از این بود که آفت پروانه دُم قهوه‌ای؛ منطق جنگلی، باغی و زراعی منطقه را فراگرفته است و منابع طبیعی را تهدید می‌کند.

وی افزود: قبل از آنی که قرار بود با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذرباجان شرقی صحبت و اطلاعات‌ام را تکمیل کنم، قرار بود که در مجلس شورای اسلامی موضوع آفت پروانه دُم قهوه‌ای و سِن گندم را مطرح کنم که دستگاه‌های مربوطه به این موارد توجه نمی‌کنند، اما وقتی پرس‌و‌جو کردم دیدم دستگاه‌های ذی‌ربط در مقابله با آفت پروانه دُم قهوه‌ای و سِن گندم تلاش‌هایی کرده‌اند هرچند اقداماتی انجام یافته ولی کافی نبوده است.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس ادامه داد: همان‌طور که همه می‌دانیم اقتصاد و معیشت عمده مردم اهر و قره‌داغ با باغبانی، کشاورزی و دامپروری تامین می‌شود و وقتی آفتی بخش کشاورزی را تهدید می‌کند واقعیتاً مردم و به خصوص کشاورزان آسیب زیادی می‌بینند.

محرم‌زاده اضافه کرد: خوشبختانه ایران در مقابله با ویروس کرونا نسبت به کشورهای اروپایی و غربی، عملکرد خوبی دارد ولی شیوع ویروس کرونا بر درآمد و معیشت مردم، درآمد دولت و اقتصاد کشور سایه انداخت به طوری که اغلب مردم بیکار، بدون درآمد و به مشکلات مالی بسیاری برخورد کردند و وقتی آفت پروانه دُم قهوه‌ای و سِن گندم را هم دیدند ناامید شدند چراکه خسارت این آفت‌ها نیز کمتر از ویروس کرونا نیست.

وی تصریح کرد: در خصوص مبارزه با آفت پروانه دُم قهوه‌ای در منطقه‌ی حفاظت شده فندقلوی شهرستان اهر بایستی از دیدگاه‌ها و ظرفیت روستائیان بومی حاشیه این مناطق جنگلی نیز استفاده کنیم.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس از آمادگی سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در کمپ گردشگری فندقلوی شهرستان اهر خبر داد و گفت: دستگاه‌های مربوطه زمینه حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی را در کمپ گردشگری فندقلوی شهرستان اهر فراهم و امکان مدیریت را به افراد توانمند بدهند تا شاید اهر منطقه‌ی گردشگری داشته باشد.

محرم‌زاده بابیان این‌که حفظ منابع طبیعی و جنگل‌ها وظیفه تمامی آحد مردمی است، گفت: در شهرستان اهر، تنها منطقه‌ای که می‌توانیم از نظر گردشگری و طبیعت عرضه کنیم همین جنگل فندقلو است، ولی طغیان آفت پروانه دُم قهوه‌ای و آسیب آن به مردم ساکن روستاهای اطراف و مسافران را نمی‌توانیم تحمل کنیم و همین تاثیرات منفی در اذهان و افکار عمومی دارد.

وی با طرح این سوال که هنوز هیچ کسی نمی‌داند متولی اصلی کمپ گردشگری فندقلوی شهرستان اهر کدام دستگاه و نهاد دولتی است؟ گفت: وقتی نمی‌دانیم ولی اصلی کمپ گردشگری فندقلوی شهرستان اهر کدام دستگاه و نهاد دولتی است، تا در صورتی که معضل و مشکلی پیش آمد بدانیم با کدام مدیر یا مسئولی صحبت کنیم.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس بر لزوم محلول‌پاشی هوایی در مناطق آلوده به آفت پروانه دُم قهوه‌ای در جنگل فندقلوی شهرستان اهر تاکید کرد و گفت: اگر کارشناسان صلاح می‌دانند، محلول‌پاشی در مناطق آلوده به آفت پروانه دُم قهوه‌ای در جنگل فندقلوی شهرستان اهر به صورت هوایی انجام گیرد و اقدامات در مقابله با این آفت با جدیت دنبال شود.

انتهای پیام/