به گزارش اهرامروز به نقل از ایرنا، اولویت توسعه شبکه جاده ای به عنوان یکی از زیرساخت های اصلی توسعه آذربایجان شرقی، سبب شد که تبدیل جاده تنگ و باریک تبریز- اهر در دولت تدبیر و امید در صدر برنامه های عمرانی قرار بگیرد و در همین راستا تکمیل این طرح به یکی از مصوبات سفرهای استانی رییس جمهوری به استان تبدیل شد.

در این راستا و در ۲ سفر اول و دوم رییس جمهوری به آذربایجان شرقی ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بزرگراه ۹۵ کیلومتری تبریز- اهر تصویب شد، اما دولت با درک حساسیت افکار عمومی و نیز اهمیت این جاده برای شهرستان های منطقه ارسباران (قره داغ)، برای تکمیل این طرح حدود ۳۰ درصد بیشتر از مصوبات پرداخت کرده است.

در توضیح چرایی اهمیت بزرگراه تبریز – اهر باید گفت که این جاده، بستر ارتباط جاده ای شهرستان های ورزقان، هریس، اهر، کلیبر و خداآفرین با جمعیتی نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر محسوب می شود و تکمیل هشت کیلومتر باقیمانده آن می تواند علاوه بر تضمین سلامت جان شهروندان به هنگام تردد در آن، از هدر رفت دهها میلیارد تومان سوخت به دلیل ترافیک های چند کیلومتری رایج قبلی آن جلوگیری کند.

تسریع در تکمیل قسمت اندک باقیمانده بزرگراه تبریز – اهر همچنین می تواند زمینه ساز توسعه گردشگران منطقه ارسباران باشد که وجود جنگل های ۱۶۴ هزار هکتاری ارسباران در آن، منتهی شدن به حاشیه رودخانه مرزی ارس و وجود دهها اثر تاریخی باقیمانده از نیاکان مان، آن را در نزد علاقه مندان به گردشگری به «بهشت گمشده ایران» معروف کرده است.

همچنین نباید این نکته را نادیده گرفت که بزرگراه تبریز – اهر، حلقه اصلی اتصال جاده ای آذربایجان شرقی به استان اردبیل محسوب می شود که خوشبختانه اقدامات لازم برای ادامه آن در قالب بزرگراه اهر – مشکین شهر نیز در حال اجراست.

تصویری از ترافیک در جاده قبلی تبریز – اهر که طول آن به بیش از ۱۰ کیلومتر می رسید
البته گفتنی است که هشت کیلومتر باقیمانده بزرگاه ۹۵ کیلومتری تبریز – اهر نیز بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، به گونه ای که بنا به گفته رسول خدابخش، فرماندار اهر، پنج کیلومتر از این قطعه با نصب علایم می تواند زیر بار ترافیک برود و آسفالت ریزی سه کیلومتر دیگر منتظر مساعد شدن شرایط جوی است.

در همین حال احمد محرم زاده، نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به طلب ۲۵ میلیارد تومانی پیمانکار بزرگراه تبریز – اهر اعلام کرده بود که وزیر راه و شهرسازی با تخصیص ۲۰ میلیارد تومان از این رقم موافقت کرده است.

در تبیین میزان پیشرفت فیزیکی بزرگراه ۱۳ ساله تبریز – اهر به عنوان میراث دولت قبلی، باید گفت که قرار بود این طرح راه سازی نیمه دوم پارسال به بهره برداری برسد، اما ضیق مالی دولت، سخت گیری نهاد ناظر در رعایت استانداردهای جاده سازی و کم بودن ماشین آلات موجب شد که بریدن روبان قرمز آن به سال جاری موکول شود، به گونه ای که محرم زاده، نماینده اهر و هریس در مجلس یازدهم اعلام کرده پرونده این بزرگراه امسال بسته می شود.

در همین حال ابوالقاسم سلطانی، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به تردد روزانه ۲۰ هزار و حتی در روزهای تعطیل، ۳۰ هزار دستگاه خودرو از بزرگراه تبریز- اهر، اتمام آن را از اولویت های این نهاد دانسته و اعلام کرده است که محدود بودن فصل کاری در استان به پنج ماه، مشکل اصلی در عدم تکمیل این طرح مهم راه سازی در سال گذشته است.

وی در عین اشاره به گرانی و به تبع آن کمبود مصالح ساختمانی از قبیل سیمان و قیر به عنوان یکی دیگر از دلایل موکول شدن افتتاح بزرگراه ۹۵ کیلومتری تبریز – اهر به سال ۱۴۰۰ شمسی از عزم جدی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی برای بهره برداری از این طرح زیرساختی در نیمه نخست امسال سخن گفته است.

در نهایت با توجه به استفاده شهروندان از قطعات تکمیل شده بزرگراه تبریز- اهر پیش بینی می شود که با اهتمام مدیریت ارشد آذربایجان شرقی، پرونده این طرح بزرگراهی تا قبل از پایان عمر دولت تدبیر و امید بسته شود.