به گزارش خبرنگار اهرامروز، واحد ۴۵ هزار تنی تولید کنسانتره نفلین سینیت در منطقه یوزبند شهرستان کلیبر با سرمایه‌گذاری ۲٫۵ میلیارد دلاری خارجی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار آذربایجان شرقی کلنگ‌زنی شد.

نفلین سینیت شهرستان کلیبر بزرگترین توده نفلین‌دار اکتشاف شده در کشور بوده که با وسعتی حدود ۱۰۰ کیلومتر مربع در ۱۵ کیلومتری جنوب این شهرستان قرار دارد.

ذخیره اکتشاف شده در یک محدوده کوچک که مورد عملیات اکتشافی قرار گرفته حدود ۷ میلیون تن است ولی ذخیره احتمالی توده بیش از ۹۶ میلیون تن برآورد شده است.

برنامه کلی توسعه کارخانه نفلین سینیت کلیبر شامل ۴ فاز و در نهایت ظرفیت تولید ۱۵۰٫۰۰۰ تن نفلین سینیت خواهد بود.

به گفته مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، کارخانه نفلین سینیت کلیبر در ۴ فاز و با ۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی و ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی احداث می‌شود که اتمام فازهای بعدی ظرفیت تولید نفلین‌سینیت به ۱۵۰ هزار تن افزایش می‌یابد.

مجتمع نفلین سینیت کلیبر در سال ۱۳۸۳ افتتاح و راه اندازی گردید این کارخانه توسط متخصصان داخلی بصورت خشک طراحی و اجرا گردید.

شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بعنوان متولی این امر و با برگزاری مزایده عمومی و با جذب سرمایه گذار، راهبری این مجتمع را در جهت اصلاح خط تولید فعلی و اجرای طرح های توسعه ای برای دستیابی به اهداف سازمانی از پیش تعیین شده و رسیدن به ظرفیت اسمی (۵۵ هزارتن در سال) و تولید محصولی قابل رقابت با بازارهای جهانی به بخش خصوصی واگذار نمود.

مختصری از معدن نفلین سینیت کلیبر

معدن نفلین سینیت کلیبر بزرگترین توده نفلین دار اکتشاف شده در کشور بوده که این کانسار در محدوده ای به وسعت ۱۰۰ کیلومترمربع و در جنوب شهرستان کلیبر واقع شده است. ذخیره اکتشاف شده با حفر ۲۷ گمانه اکتشافی و حدود ۱۷۰۰ متر حفاری معادل با ۹۶ میلیون تن ذخیره قطعی می باشد.

کارخانه فعلی نفلین سینیت کلیبر

کارخانه نفلین سینیت در ۲۰ کیلومتری جاده کلیبر به اهر واقع شده که در سال ۱۳۸۳ افتتاح و به بهره برداری رسید این کارخانه از دو فاز تشکیل گردیده که در فاز اول سنگهای بالای ۳۰ سانتیمتر توسط سنگ شکن خرد، و به زیر ۲ سانتیمتر تبدیل گردیده و خوراک فاز دو را تامین می کند در فاز دو نیز این سنگها به زیر ۴۲۵ میکرون تبدیل و آهنزدایی می گردد پرسنل شاغل در این کارخانه فعلا ۴۹ نفر می باشد. گفتنی است هدف از احداث این کارخانه تامین نفلین سینیت موردنیاز کشور، حذف واردات، ممانعت از خروج ارز از کشور و جایگزینی آن با فلدسپات با توجه به کاهش منابع آن بوده است ظرفیت کارخانه موجود ۱۵ هزار تن در سال می باشد.

این واحد معدنی تنها تولید کننده نفلین سینیت در ایران و خاورمیانه دارای گواهینامه های OHSAS18001 – ISO9001 – ISO14001  می باشد.

طرح احداث واحد ۴۰ هزار تنی تولید کنسانتره نفلین سینیت:

خط تولید فرآوری نفلین سینیت به روش فرآوری و تولید محصول با ابعاد زیر ۱۰۰ میکرون با Fe2O3 زیر ۱۲/۰ درصد در راستای صادرات محصول تولیدی و قابل رقابت با بازارهای جهانی احداث خواهد شد.

این طرح با تکنولوژی جداسازی تَر در ۴ فاز به اجراء خواهد رسید و میزان سرمایه گذاری ارزی آن ۵ میلیون دلار و سرمایه گذاری ریالی آن به مقدار ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است، میزان ۵/۲ میلیون دلار توسط سرمایه گذار خارجی و ۲۰۰ میلیارد ریال آن نیز توسط سرمایه گذاران داخلی تامین خواهد شد با احداث این کارخانه علاوه بر تولید محصول صادراتی موجب ارزی آوری برای کشور و اشتغالزایی قابل توجهیی را در منطقه بهمراه خواهد داشت.

انتهای پیام/