به گزارش اهرامروز، رضا علیزاده در اولین جلسه شورای اداری شهرستان در سال ۱۳۹۷ ضمن تشکر از مسئولین ادارات و فرماندار برای توسعه بیش ‌از پیش شهرستان، اظهار داشت: در سال گذشته اقدامات و پیگیری‌های خوبی در جهت توسعه شهرستان صورت گرفته و ورزقان از این حیث جز شهرستان‌های موفق استان است.

علیزاده با اشاره به پیگیری‌های به‌عمل‌آمده در خصوص شروع مجدد طرح‌های توسعه معدن مس سونگون ورزقان، این معدن را ظرفیت بزرگی در جهت توسعه و رفع معضل بیکاری شهرستان دانست و از شروع مجدد طرح‌های توسعه معدن مس سونگون ورزقان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: شایسته است همواره قدردان افراد و شخصیت‌هایی باشیم که برای شروع مجدد پروژه‌های ذوب و پالایش معدن مس سونگون، که کاری بس دشوار و غیرممکن بود ما را همراهی کردند.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس همچنین با اشاره دستور معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر ذوب مس در منطقه و اجرای صنایع پائین‌دستی مس در شهرستان، خاطرنشان کرد: با شروع طرح‌های توسعه معدن مس سونگون و ایجاد صنایع پایین‌دستی آن مردم شریف شهرستان به حقوق به‌حق خود از معدن مس سونگون دست خواهند یافت.

وی با اشاره به سود و ارزآوری صنعت گردشگری و اینکه این صنعت جزء سه صنعت بزرگ جهان به شمار می‌رود از انجام توافقات اولیه برای اجرای طرح گردشگری مابین قلعه‌ جوشین و قلعه بابک کلیبر خبر داد و اظهار داشت: این طرح که در بردارنده مسیرهای تله‌کابین، پل‌های معلق، اسب‌سواری، کمپ‌های اقامتی و سیاحتی و … است در صورت اجرا یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های گردشگری کشور خواهد بود.

علیزاده اضافه کرد: هماهنگی لازم برای اجرای این طرح بسیار مهم بین مسئولان دو شهرستان کلیبر و ورزقان صورت گرفته و تلاش خواهیم کرد پس از انجام مطالعات این طرح که می‌توان آن را بزرگ‌ترین طرح گردشگری کشور و حتی منطقه نامید؛ توسط مشاوران مجرب داخلی یا خارجی، به سرمایه‌گذار واگذار گردد.

نائب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به شیطنت‌های دشمن و تلاش در جهت تضعیف جمهوری اسلامی، افزود: ان شاالله به برکت وجود مقدس مقام معظم رهبری، کشور روز به‌ روز در مسیر توسعه گام بر خواهد داشت که این امر موجب ناامیدی دشمنان جمهوری اسلامی می‌شود.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس افزود: مسئولین نیز باید با تأسی از فرامین مقام معظم رهبری تمامی تلاش خود را در جهت رفع مشکلات و دغدغه‌های مردم به‌کارگیرند.

وی با اشاره به پروژه سد حاجیلار در بخش خاروانا تصریح کرد: عملیات اجرایی این سد با توجیه استفاده از آب آن در بخش شرب، صنعت و کشاورزی در سال ۱۳۸۸ آغاز گردید و اکنون نیز بخشی از آب آن به معدن مس سونگون و صنایع و معادن واقع در بخش خاروانا از جمله بیش از ۱۵ میلیون متر مکعب به پروژه پتروشیمی خاروانا و ۳ میلیون متر مکعب به آب شرب ۷۰ روستای شهرستان تخصیص داده شده است و بخشی دیگر با احیای کانال لیلاب که هماهنگی لازم برای احیای آن صورت گرفته است به صورت ثقلی برای کشاورزی بخش خاروانا مصرف خواهد شد.

علیزاده در ادامه در خصوص استفاده از آب سد برای سایر اراضی بخش خاروانا افزود: با توجه به این‌که هزینه‌های برق مصرفی و نگهداری سیستم آب‌رسانی را کشاورزان تأمین می‌کنند و باید آب‌رسانی و کشاورزی برای کشاورز سود داشته باشد لذا باید الگوهای مناسب کشت در اراضی بخش خاروانا با استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری تعریف شود و تا جایی که پمپاژ آب برای کشاورز به‌صرفه باشد این کار انجام خواهد شد.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس از مسئولین ذی‌ربط خواستند تا جلسه‌ای با حضور مسئولان شهرستانی و استانی در بخش خاروانا تشکیل دهند تا این موضوع را پیگیری و نهایی نمائیم.

وی با اشاره به شبهات موجود در استفاده از آب سد در سایر شهرستان‌ها گفت: از قدیم‌الایام اراضی واقع در کنار رودخانه حاجیلر دارای حق آبه هستند و برابر قانون نمی‌توان حق آبه هیچ‌کس را با احداث سد قطع کرد و اراضی پایین‌دست سد نیز از این امر مستثنی نیستند و آن‌ها به میزان حق آبه خود از آب سد برداشت خواهند کرد.

علیزاده در پایان با اشاره به این‌که شهرستان ورزقان از نظر آسیب‌های اجتماعی و وقوع جرم جزو پاک‌ترین مناطق کشور است ضمن اشاره به فرهنگ بالای مردم شهرستان از تمامی مسئولان ذی‌ربط از جمله فرماندار شهرستان، امام جمعه محبوب، بخشداران، فرمانده نیروی انتظامی و عوامل زحمت‌کش نیروی انتظامی، دادگستری و دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان، سپاه ناحیه ورزقان و سایر نهادهای امنیتی و مسئولین ذی‌ربط و شوراهای شهر و روستا و دهیاران عزیز تشکر و قدردانی کرد.

انتهای پیام/