به گزارش خبرنگار اهرامروز، زاهد محمودی در آیین افتتاحیه هشتمین جشنواره ملی ورنی شهرستان اهر که در کانون شهید فهمیده برگزار شد، با اشاره به اینکه شهرستان اهر با مرکزیت منطقه ارسباران به‌عنوان پایتخت ورنی ایران شناخته می‌شود، اظهار داشت: اگر جشنواره ورنی در اهر برگزار می‌شود به خاطر جایگاهی است که در حوزه تولید ورنی در سطح استان و کشور دارد.

وی افزود: البته صنایع‌دستی ورنی در اقصی نقاط کشور بافته می‌شود ولی ورنی که عشایر می‌بافند در کشور جایگاه ویژه‌ای دارد به‌طوری که قدمت بیش از ۷۰۰ سال ورنی منطقه قره‌داغ نشان‌گر اهمیت صنعت ورنی‌بافی در این منطقه است.

فرماندار شهرستان اهر بابیان این‌که معیشت عشایر ارسباران و علی‌الخصوص شهرستان اهر از طریق دام‌پروری و ورنی‌بافی تأمین می‌شود، گفت: ورنی‌بافان بدون اینکه نیاز به نقشه و طرح داشته باشند ورنی می‌بافند در واقع طرح ورنی تبلور اعتقادات، آداب و رسوم و فکر و ایده بافنده است.

محمودی از تولید سالانه نزدیک به ۱۴۰۰۰ مترمربع ورنی در شهرستان اهر خبر داد، بیان کرد: اینکه ورنی در اهر و قره‌داغ تولید می‌شود در کجا مورد استفاده قرار می‌گیرد باید گفت ورنی ارسباران به کشورهای روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی و آمریکا صادرات ورنی از کشور انجام می‌گیرد.

شناسنامه‌دار کردن و برندسازی، لازمه توسعه صادرات ورنی است

وی، بزرگ‌ترین ایراد ورنی اهر و ارسباران را عدم استانداردسازی، برندسازی و شناسنامه‌دار عنوان کرد و یادآور شد: اگر بخواهیم برای صادرات ورنی در بازارهای جهانی به‌عنوان برندی از آذربایجان داشته باشیم نیاز دارد تا این هنر را استانداردسازی و شناسنامه‌دار کنیم.

فرماندار شهرستان اهر با ذکر اینکه شناسنامه‌دار کردن و برندسازی، لازمه توسعه صادرات ورنی است، خاطرنشان کرد: معرفی بیشتر ورنی تولیدی اهر، می‌تواند در اقتصاد منطقه تأثیرگذار باشد.

محمودی تأکید کرد: استانداردسازی و برندسازی محصول ورنی بر رونق صادرات این صنعت می‌افزاید به‌طوری که اگر امروز فرش ایران در دنیا نام و آوازه خوبی دارد بایستی برای ورنی هم برندسازی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه رفع موانع تولید و زمینه‌سازی برای صادرات بیشتر ورنی مصداق بارز حمایت از کالای ایرانی است، گفت: حمایت از ورنی و صنایع‌دستی و تلاش برای صادرات تولیدات صنایع‌دستی نمونه بارز اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی است که می‌تواند اقتصاد کشور را از وابستگی به فروش نفت رهایی داده و به سمت اقتصاد بدون نفت سوق دهد.

فرماندار شهرستان اهر بر لزوم رفع ایرادات ورنی در راستای اقتصادی کردن این محصول تأکید کرد و افزود: در بحث محصول ورنی باید به فکر اقتصادی کردن آن باشیم تا در زندگی روستائیان و عشایر تحول اقتصادی به وجود آید و لازم است تا از طرفی هم حضور مستمر ورنی را در بازار جهانی تقویت کنیم.

انتهای پیام/