به گزارش خبرنگار اهرامروز، زاهد محمودی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر با اشاره حساسیت مدیریت منابع آبی در این شهرستان اظهار داشت: بنده از روزی که به‌عنوان فرماندار شهرستان اهر منصوب‌شده‌ام شورای حفاظت از منابع آب را تشکیل دادیم در ضمن فکر نمی‌کنم هیچ شهرستانی در استان به‌اندازه اهر با تشکیل شورای حفاظت و تصمیم‌گیری نکرده است این‌ها نشان می‌دهد دستگاه‌های ذی‌ربط به این موضوع حساسیت داشته باشند.

فرماندار شهرستان اهر افزود: در بین شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی تنها شهرستان‌های اهر و مراغه از نظر منابع آبی در حالت بحران قرار دارند و هرچند آب در سد ستارخان کمبود داشته باشیم ولی بایستی برنامه‌ریزی کنیم تا خدای‌ناکرده باغی در معرض تهدید کم‌آبی قرار نگیرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با بارندگی‌های مطلوب در سال‌جاری آب به‌اندازه کافی به سد علویان مراغه جاری و این سد پُر شد اما در شهرستان اهر هنوز در حالت بحرانی قرار داریم و علی‌رغم افزایش بیش از ۳۰ درصدی بارندگی‌ها در این شهرستان نسبت به سال گذشته ولی آن میزان آبی که باید به سد ستارخان جاری می‌شد محقق نشد.

محمودی بابیان اینکه تشریح وضعیت منابع آبی سد ستارخان برای مردم می‌تواند در مشارکت آن‌ها جهت مدیریت منابع آبی و صرفه‌جویی در مصرف مؤثر باشد، گفت: تا زمانی که مردم از وضعیت منابع آبی موجود در سد ستارخان اطلاع کافی نداشته باشند شائبه‌ها همچنان ادامه دارد ولی در این میان کسانی که وضعیت سد ستارخان را از نزدیک دیده‌اند می‌دانند مدیریت منابع آبی در این برهه چه میزان اهمیت دارد.

فرماندار شهرستان اهر تأکید کرد: دستگاه‌های متولی درهرصورت وظیفه تأمین آب مردم را دارند و باید به این فکر باشیم اگر در مصرف آب صرفه‌جویی نکنیم و توصیه‌های را جدی نگیریم و آب قطع شود چه باید بکنیم؟ لذا از مردم انتظار داریم تا نهایت صرفه‌جویی را در مصرف لحاظ کنند در حالی که امسال برای بخش کشاورزی ۱۰ میلیون مترمکعب آب تخصیص‌یافته و اگر بارندگی نداشته باشیم معلوم نیست وضعیت سال آینده چگونه خواهد بود.

وی در ادامه ابراز داشت: برخی‌ها فکر می‌کنند اگر آب مورد انتظار آن‌ها تأمین و تخصیص نیابد مسئولان خوشحال می‌شوند اما این‌گونه نیست بلکه اگر خدای‌ناکرده بر اثر کم‌آبی باغی خشک شود بیش از همه متولیان امر سرخورده می‌شوند به‌طوری که شاید بارندگی و ذخیره آب از عهده هیچ مقام مسئولی برنیاید.

محمودی با ذکر اینکه هر سال در شهریورماه شاهد بارندگی بودیم اما امسال قطره‌ای باران نبارید، در حالی که مقصر دانستن کسی به دلیل عدم بارندگی بی‌انصافی است، بیان کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد با تداوم وضعیت فعلی در مهرماه سال‌جاری نیز بارندگی نخواهیم داشت و با این وضعیت اصلاً مشخص نیست منابع آبی شهرستان اهر برای سال ۹۸ به چه شکلی باشد.