به گزارش خبرنگار اهرامروز، بابک ابراهیمی در هفتمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر با اشاره به اینکه در شهری همچون اهر نزدیک به ۹ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شود، اظهار کرد: ولی در شهر مراغه بین ۱۲ تا ۱۳ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شود و پشت سد ۹ میلیون مترمکعب آب موجود بوده و این امر نشان‌گر یک فاجعه است.

وی افزود: ارائه راهکارهای میان‌مدت و بلندمدت برای مدیریت منابع آبی خوب است ولی نه برای این برهه از زمان، از هم‌اکنون برای تأمین آب سال جاری در حال برنامه‌ریزی هستیم به‌طوری که نقشه‌های پیش‌بینی وضعیت بارندگی‌های سال آینده را آن‌طور که انتظار داریم خوب نشان نمی‌دهد.

مدیر بحران و پدافند غیرعامل آب و فاضلاب شهری آذربایجان شرقی بابیان اینکه ۸ چاه آب که می‌تواند در صورت نیاز آب شرب اهر را تأمین کند برمدار قرار داده‌ایم، گفت: باید فرض را در بدترین شرایط بحران قرار دهیم البته لازم است تا دستگاه‌های ذی‌ربط سناریوهای لازم برای بحران‌های مختلف تدوین و در اختیار مدیریت ارشد شهرستان اهر قرار دهند.

ابراهیمی اضافه کرد: با وجود بارندگی‌های کم در پس چگونگی تأمین آب شرب تابستان سال آینده مانده‌ایم درست که باید فرهنگ‌سازی، اصلاح الگوی کشت و مردم را به صرفه‌جویی دعوت کنیم اما این اقدامات زمان‌بر است.

وی با تأکید بر اینکه اگر خدای‌ناکرده آب سد ستارخان به اتمام برسد قطعاً چاه‌های آب نیز آبی نخواهد داشت، گفت: چاه‌های آب که برمدار قرار گرفته‌اند متأثر از آب رودخانه‌ای است که آب آن از سد ستارخان تأمین می‌شود پس بنابراین مدیران شهرستان اهر برای دو ماه آینده برنامه و راهکار اساسی تدوین کنند چراکه آذربایجان شرقی از نظر آب ماه‌های بحرانی را پسری می‌کند.

مدیر بحران و پدافند غیرعامل آب و فاضلاب شهری آذربایجان شرقی در پایان خاطرنشان کرد: درصورتی‌که آب قابل‌استفاده در سد ستارخان به اتمام برسد و آب و فاضلاب برای تأمین آب شرب از آب مرده استفاده کند طعم آب تغییر می‌کند البته مردم نیز توجه داشته باشند که با صرفه‌جویی حداقلی و مدیریت منابع آب می‌تواند در جلوگیری از بحران کم‌آبی مؤثر واقع شود.

انتهای پیام/