به گزارش خبرنگار اهرامروز، زاهد محمودی در جلسه کارگروه آب کشاورزی شهرستان اهر با اشاره به اینکه ۹۵ درصد زندگی و معیشت مردم وابسته به بخش کشاورزی است، اظهار کرد: در حوزه کشاورزی کارگروه تصمیم‌گیرنده، جهاد کشاورزی است و تمام ادارات مربوطه باید این مجموعه را در این امر یاری کنند.

وی بابیان اینکه در کارگروه آب و کشاورزی، با توجه به وضعیت خشک‌سالی در حال حاضر آب دارای اهمیت بیشتری نسب به کشاورزی است گفت: کشوری نیست که قسمتی از اقتصاد آن به کشاورزی وابسته نباشد اهمیت کشاورزی همین است که اکثر کالاهای کشاورزی استراتژیک هستند مواد مصرفی مانند گوشت و گندم و… کالاهای استراتژیکی هستند که در هر کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فرماندار شهرستان اهر با ذکر اینکه باید در کنار توجه به کشاورزی به‌سلامت غذایی نیز اهتمام داشته باشیم افزود: زیرمجموعه بخش کشاورزی بسیار گسترده است صنایعی که در جامعه عشایری تولید می‌شوند همگی در حوزه اقتصاد تأثیرگذارند ۴۵ درصد تسهیلات  در حوزه کشاورزی و روستایی بوده و این ناشی از اهمیت دولت و مجلس به کشاورزی است.

محمودی فرایند اشتغال‌زایی و صدور مجوز در حوزه دامداری را آسان‌تر از گذشته دانست و عنوان کرد: عوامل انسانی و کارشناسان متخصص در این حوزه نیز در کنار کشاورزان موتور محرکه اقتصاد کشور هستند در بخش آب برای سال جاری وضعیت سد‌ اهر برای تأمین آب کشاورزی بسیار نگران‌کننده است.

وی بابیان اینکه تمام هزینه‌های ما برای کشاورزی و صنعت و… در یک واژه تمام می‌شود و آن‌هم آب است ‌اظهار داشت: برای وضعیت آینده آب اهر نگرانیم عواملی که می‌تواند در این امر تأثیرگذار باشد در نگه‌داری از این معضل می‌توانیم از خودمان شروع کنیم.

فرماندار شهرستان اهر اضافه کرد: به‌عنوان مثال با تغییر یا اصلاح الگوی کشت و یا مردم در زندگی روزمره عادی می‌توانند ‌با صرفه‌جویی در مصارف روزانه، مقدار زیادی در این معضل همکاری و همراهی کنند.

محمودی با ذکر اینکه استفاده از آبیاری سنتی در بخش کشاورزی باعث هدر رفت آب می‌شود اظهار کرد: حداقل آبی که در سد ستارخان اهر موجود است ۲۱ میلیون مترمکعب است و اگر این روند تداوم یابد سال آینده در تأمین آب شرب نیز با مشکل مواجه خواهیم شد پس بنا بر این باید از هم‌اکنون بیش از گذشته به صرفه‌جویی توجه داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه وضعیت منابع آبی شهرستان اهر برای سال آینده اصلاً خوب نیست بلکه نگران‌کننده است، گفت: اگر وضعیت فعلی منابع آبی شهرستان اهر در زمینه کشاورزی با این وضعیت پیش رود شاید سال آینده با بحران روبرو شویم به‌طوری که برای مدیریت منابع آبی تنها مسئولین از عهده این کار خطیر بر نمی‌آیند بلکه مردم نیز در این زمینه باید تدبیر کرده و صرفه‌جویی ا لحاظ کنند.

فرماندار شهرستان اهر اضافه کرد: اینکه گفته شد ۳۵۰ لیتر از سد ستارخان خروجی آب‌داریم شاید برای مردم شائبه ایجاد کند که در فصل زمستان این آب کجا می‌رود؟ ولی رئیس حفاظت محیط زیست اهر نیز تأکید کرد که این میزان آب در واقع حق آبه محیط زیست است.

محمودی با اشاره به اینکه بنا بر پیش‌بینی‌های کارشناسان اگر وضعیت فعلی ادامه یابد ایران تا بیست سال آینده خشک‌ترین کشور در جهان خواهد بود، گفت: در خشک‌سالی عواملی همچون کاهش بارندگی‌ها نیز دخیل است ولی اگر چنانچه نتوانیم بر خشک‌سالی و مدیریت منابع آبی چیره شویم وضعیت فعلی که حال شاهد آن هستیم در آینده دچار بحران خواهیم شد.

وی بر لزوم توجه ویژه به مصرف آب و اصلاح الگوی کشت در بخش کشاورزی تأکید کرد، افزود: نتیجه کشاورزی سنتی منجر به هدر رفت آب می‌شود ولی به این نکته توجه لازم نمی‌شود اما باید به اصلاح الگوی کشت و استفاده از روش‌های نوین آبیاری توجه ویژه‌ای شود.