پایگاه اطلاع‌رسانی اهرامروز علی دایلاری اصل: روزهای اسفندماه یکی پس از دیگری سپری می‌شود و به عید نوروز نزدیک می‌شویم در این روزها که شهروندان در حال تدارک برای سال نو هستند زمزمه‌هایی از شکاف میان اعضای شورای شهر اهر از بابت عملکرد شهرداری به میان آمده و خودنمایی می‌کند البته زمزمه که خیر، حواشی بی‌انتها را در مجموعه پارلمان و مدیریت شهری را شاهد هستیم.

شورای دوره چهارم شهر اهر منشا حواشی و اختلافات از زمان تاسیس این پارلمان شهری بود به طوری که هر روز شهروندان ناظر اختلافات میان اعضای شورای شهر بودند و وقتی مردم ابراز گلایه می‌کردند با سخنانی عوام‌فریبانه و وعده‌های سرخرمن قائله را ختم می‌کردند و در دوره قبلی شورا برخی بدعت‌هایی نیز به یادگار ماند آن هم این بود که شوراییان خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌دانند در حالی که قانوناً مردم باید از عملکرد شورا و شهرداری مطلع باشند اما به این مهم عمل نشده است.

گذشته از این‌ها، یکی دیگر از مواردی که اختلافات میان اعضای شورای اسلامی شهر اهر را به میان مردم می‌کشاند این است که پارلمان شهری به دو دسته مخالفان و موافقان عملکرد شهرداری اهر تقسیم شده‌اند.

دوره پنجم شورای اسلامی شهر اهر علی‌رغم شعاری که از واپسین روزهای آغاز به کار داده بودند و تاکید داشتند «شورای پنجم متفاوت‌تر از دوره‌های گذشته خواهد بود» در ابتدا نتوانستند در انتخاب شهردار عملکرد موفقی داشته باشند و با بررسی گزینه‌ها و انتخاب دو سرپرست که شهروندان اهری از آن به عنوان آغازی ناموفق یاد می‌کنند گذشت، سپس فردی را از داخل مجموعه شهرداری اهر به سکان‌داری برگزیدند و حال خود منتقد شده‌اند.

هر از گاهی (از ماه‌های نخست انتخاب شهردار) زمزمه‌هایی از استیضاح و برکناری شهردار اهر به گوش می‌رسد اما نتیجه‌ای نداشته است، این در حالی است که شورای شهر اگر دست به تغییرات مدیریتی بزند پا به جای پای شورای دوره چهارم شهر گذاشته و به عبارتی بی‌ثباتی مدیریتی به شورای پنجم منتقل می‌شود.

اختلاف بین اعضای دوره پنجم شورای شهر اهر از زمانی آغاز شد که برخی از اعضا با عدم‌رضایت از عملکرد شهردار اهر ساز منتقدانه را کوک کردند و برخی دیگر از اعضا که موافقان عملکرد شهردار هستند به تقابل با همدیگر برخاسته‌اند که شاید شهروندان اهری با توجه به حواشی گسترده و اختلافات دوره قبل شورا تاب تحمل این اختلافات را نداشته باشند.

هشتم بهمن‌ماه سال‌جاری بود که شهردار اهر برای تقدیم لایحه بودجه ۴۵ میلیارد تومانی سال ۹۸ به صحن شورا رفته بود برخی مسائل از قبیل تخلفات و شرایط نامناسب مالی شهرداری اهر سخن به میان آمد و رئیس شورا قرار بود با مستندات تخلفات صورت گرفته در دوره چهارم شورای شهر اهر را تشریح کرد ولی با گذشت روزها هنوز سخنی به میان نیامده است.

در این گزارش طرح برخی موضوعات را خواهید خواند که شاید بیشتر بر ابهامات بیفزاید ولی تا به حال مطرح نشده است و عدم طرح تخلفات دوره‌های گذشته نیاز به کنکاش و پاسخگویی دستگاه‌های ناظر بر شهرداری و شورا را می‌طلبد.

البته برخی از اظهارات اعضای پارلمان شهری و شهردار اهر، ابهامات بسیاری همچون اینکه چرا تا به حال نسبت به تخلفات ساکت مانده‌اند؟ چرا از ابتدا این روزها پیش‌بینی نکرده‌اند؟ چرا دستگاه‌های ناظر بر عملکرد شورا و شهرداری در دوره قبل نسبت به تخلفات مالی مطرح شده رئیس شورای شهر اهر واکنش نشان نداده‌اند؟ به وجود می‌آید، امیدواریم مسئولان ذی‌ربط پاسخ قانع‌کننده‌ای از تخلفات رخ‌داده در دوران مدیریت مدیران پیشین شهرداری اهر و شوراها به افکار عمومی داشته باشند چراکه هنوز شهروندان اهری از دوره چهارم در رابطه با حواشی بی‌حد و اندازه از شورا و شهرداری خاطره خوشی ندارند.

۷۰۰ میلیون تومان صرف خط کشی شده و معلوم نیست کجای شهر خط کشی شده است؟

رئیس شورای اسلامی شهر اهر در جلسه تقدیم لایحه بودجه سال ۹۸ شهرداری اهر (۸ بهمن‌ماه ۹۷) در میان سخنان خود خطاب به امور مالی شهرداری اهر می‌گوید: امور مالی خلاصه وضعیتی از بدهی شهرداری اهر در دوره‌های قبلی را به شورا ارائه دهد تا ما طبق آن گزارش به مردم ارائه دهیم تا مردم از وضعیت شهرداری مطلع باشند.

میرجلال‎‌الدین موسوی ادامه داد: منظور از ارائه گزارش مالی برای آن است که مشخص شود تا شورای پنجم با چه میزان بدهی و نقدینگی شهرداری اهر را تحویل گرفته است تا همان گزارش مالی را به مردم ارائه دهیم.

رئیس شورای شهر اهر در این جلسه دو روز مهلت برای ارائه گزارش مالی و وضعیت مالی شهرداری اهر تعیین کرد و علی‌رغم تاکید بر اطلاع‌رسانی وضعیت مالی و عمرانی شهرداری؛ ولی هنوز که قریب به یک‌ماه از این جلسه سپری می‌شود خبری از وعده شورا نیست!

وی در ادامه سخنی از چپاول شهرداری اهر در دوره‌های قبلی به میان آورد و گفت: افرادی که شهرداری اهر را چپاول کرده‌اند هنوز دست از حاشیه‌سازی نمی‌کشند، من با مردم از افراد مسئول و غیر مسئول که به شهر اهر خیانت می‌کنند سخن خواهم گفت و اگر بنده هم تخلفی دارم اعلام کنند.

زمان بحران مالی شهرداری اهر؛ برخی‌ها برای شهرداری تعهد مالی می‌آورند

موسوی بابیان اینکه این هفته (هفته دوم تا سوم بهمن‌ماه) طی نشستی با خبرنگاران و رسانه‌ها ناگفته‌ها را می‌گویم، افزود: برخی‌ها از شورا در ادارات می‌نشینند و به جای اینکه از شورا دفاع کنند شروع به بدگویی می‌کنند و زمانی که پول نداریم حقوق کارکنان ر پرداخت کنیم برخی از اعضای شورا برای شهرداری و شورا تعهد مالی می‌آورند.

رئیس شورای اسلامی شهر اهر اضافه کرد: منصفانه نگاه کنیم با وجود نداری اقدامات بسیاری انجام شده و حتی اعضای شورا نیز چندین ماه است که حق جلسه دریافت نکرده‌اند! چرا شهرداری و شورا را تضعیف می‌کنیم چون مثلاً من که با شهردار میانه‌ای ندارم می‌خواهم شورا و شهرداری را زیر سوال ببرم؛ آقای تقی‌زاده گزارش امور مالی را به ما برسانید تا به عنوان عضوی از شورا با مردم طبق مستندات سخن بگوییم.

وی ادامه داد: میلیاردها بدهی به شورای پنجم ارث رسیده که کمر شورا و شهرداری را می‌شکند این در حالی است که هر روز با طلبکاران سر و کله نزنیم و از شهرهای مختلف نیز طلبکار داریم.

موسوی در ادامه از خرید ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان درختانی سخن به میان آورد و تاکید کرد: درختان خریداری شده در کدام منطقه از شهر کاشته شده است؟ ۷۰۰ میلیون تومان برای خط کشی خیابان‌ها داده‌اند، کجای خیابان‌ها خط کشی شده است؟ میلیاردها تومان برای خرید قیر صرف کرده‌اند من دیگر قصد ندارم ساکت بنشینم و از حقانیت شورا دفاع می‌کنم و نباید به خاطر این‌که با شهردار رابطه‌ای نداریم شورا را زیر سوال ببریم.

رئیس شورای اسلامی شهر اهر خاطرنشان کرد: در مدیریت پیشین حدود ۲۰۰ میلیون تومان از منابع مالی شهرداری اهر را صرف خرید درخت از یکی از شهرستان‌های استان خراسان‌رضوی کرده‌اند و این درختان نه تنها همه درختان با عدم آبیاری خشکانده‌اند بلکه آن درختان سازگار با اقلیم شهر اهر هم نبود، در این میان چه کسی باید به تضییع حقوق به حق بیت‌المال رسیدگی کند؟

وی مجدداً تکرار می‌کند: آیا کسی می‌داند ۷۰۰ میلیون تومان که برای هزینه خط کشی پرداخت کرده‌اند کدام خیابان خط کشی شده است؟ دست‌های پشت پرده که کمر همت برای تضییع بیت‌المال بسته‌اند به ابهامات این‌چنین پاسخ دهند؛ کسانی که پشت پرده جلسه برای شورا ترتیب می‌دهند هزینه ۷۰۰ میلیون تومان برای خط کشی، ۲۰۰ میلیون تومان برای خرید درخت و ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای خرید قیر را پیگیری کنند.

موسوی در ادامه به خرید اسباب‌بازی از اراک به ارزش ۶۷ میلیون تومانی اشاره کرد و گفت: مشخص نیست این خرید ۶۷ میلیون تومانی اسباب بازی که کرده‌اند کجاست؟ همچنین از آمل استان مازندران دستگاهی خریداری کرده بودند که اصلاً وجود ندارد و وقتی می‌خواهم از تخلفات بگویم می‌گویند موسوی دعوای اصلاح‌طلب و اصول‌گرا راه می‌اندازد در حالی که اصلاً به احزاب سیاسی ربط ندارد بیت‌المال تضییع شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اهر یادآور شد: این‌ها را گفتم تا مردم بدانند و یقه موسوی و بقیه اعضای شورای اسلامی شهر اهر را نگیرند؛ آن‌هایی که در گذشته به بیت‌المال دست‌درازی کرده‌اند و آن‌هایی که در گذشته مسئول بودند و بر دزدی‌ها سرپوش گذاشته‌اند باید پاسخگوی مردم اهر باشند.

برخی‌ها برای دخالت در امور شهرداری اهر از دست‌های پشت پرده حمایت می‌کنند

کمال امید، شهردار اهر (۸ بهمن‌ماه ۹۷) که در جمع اعضای شورای شهر اهر سخن می‌گفت اظهار کرد: منصفانه نیست که برخی از همکاران با آن‌که می‌بینند زحمت می‌کشیم در گوشه‌ای از شهر منبر برپا کرده و پشت سر شهرداری بدگویی می‌کنند.

وی افزود: شورا و شهرداری است که شهرداری اهر را در شرایط فعلی پا برجا نگه داشته‌اند اما برخی‌ها از دست‌های پشت‌پرده حمایت و در امور داخلی شهرداری دخالت می‌کنند این در حالی است که مدیریت ما در شرایطی است که باید سال گذشته اعلام ورشستگی می‌کردیم.

چطور می توان بودجه‌ای را تصویب کرد که از هم‌اکنون شکست آن معلوم است؟

بهبود جعفری، عضو شورای اسلامی شهر اهر در گفت‌و‌گویی از عدم تحقق وعده‌های درآمدزای شهردار اهر انتقاد کرده و می‌گوید: در سال ۹۷ بودجه شهرداری اهر چهل و پنج میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که متاسفانه بنا به اذعان و اعلام خود شهردار فقط قریب به ۳۵ درصد آن تاکنون محقق شده است.

وی می‌افزاید: بودجه سال آتی شهرداری اهر نیز همان بودجه با کمی تغییرات نسبت به سال گذشته  به‌صورت کپی پیست تقدیم شورا شده است و درآمد حاصل از عوارض علی‌رغم ناتوانی در تحقق میزان پیش‌بینی شده مبلغ عمده درآمدها را شامل می‌شود.

جعفری بابیان اینکه چطور می توان بودجه‌ای را تصویب کرد که از هم‌اکنون شکست آن معلوم است، ادامه می‌دهد: در سال گذشته قرار بود با تدبیر و برنامه‌ریزی لازم نزدیک به چهل درصد درآمد شهرداری از ردیف اخذ عوارض محقق شود که عدم تحقق آن و میزان درآمد پایین شهرداری از این محل شهرداری را با بحران جدی مواجه کرده است.

شهرداری و شورای شهر انتظارات و مطالبات مردمی را برآورده نکرده‌اند

ابوالفضل بابایی دایلاری، عضو دیگر شورای اسلامی شهر اهر متعقد است که شهرداری و شورای شهر در حوزه سرمایه‌گذاری موفق نبوده‌اند و می‌گوید: فقط در شعار از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کنیم و عملاً ساز و کار لازم به‌صورت جامع و کامل از متقاضیان این امر نداریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا ارتقاء شهر اهر به شهر بیش از یکصدهزار مزایا وامتیازاتی برای شهرداری داشته؟ گفت: قبل از ارتقاء شهرداری اهر از مزایای کمک‌های بلاعوض، قیر رایگان و سهمیه تجهیزات و ماشین‌آلات بهره‌مند بود اما با ارتقاء آن، این‌گونه کمک حذف شده است ولی چارت سازمانی شهرداری ارتقاء و واحد آتش‌نشانی و واحد حمل و نقل شهری سازمان مستقل شده‌اند.

به نظر من شهرداری و شورای شهر انتظارات و مطالبات مردمی را برآورده نکرده‌اند و کسانی  که به ما رأی داده‌اند تا در عمران و آبادانی شهر تلاش کرده و توسعه دهیم این انتظارات را برآورده نکرده و نه تنها پیشرفت قابل توجهی نداشته‌ایم بلکه در برخی موارد پسرفت نیز داشته‌ایم، درست است که این دوره شورا تخلفی نداشته ولی عملکرد مطلوبی هم نداشته است.

اهر تاب اختلاف در شورا و بی‌ثباتی مدیریتی در شهرداری را ندارد

جعفر خضوعی، روزنامه‌نگار اهری در خصوص حواشی پیش‌آمده در شورا و شهرداری اهر می‌نویسد: شهردار بناب اخیرا گفته است؛ “شهرداری بناب ۲۴ میلیارد تومان بدهی دارد. بودجه امسال شهرداری بناب ۵۱ میلیارد تومان است که تا پایان سال ۵۰ درصد آن تحقق می‌یابد که نصف آن با کمک‌های دولتی پرداخت شده است”؛ آغاز این یادداشت که درباره شهرداری اهر است، با خبری از شهر بناب بی‌دلیل نیست.

قانون برای سوال از شهردار و استیضاح وی از سوی شورا راهکار تعریف کرده است. این کار باید در جلسه رسمی شورا ترتیب یابد و شهردار ملزم است به سوالات مطروح پاسخ گوید.

انتخاب کمال امید توسط این شورا نه انتخابی ایده‌آل اما انتخاب درستی بود. خروجی تدبیر و سلیقه شورا در آغاز کار همین بود. تجربه ثابت کرده است انتخاب شهردار از نیروهای رسمی و باتجربه وزارت کشور بهتر و درست تر از انتخاب فردی در بیرون این نهاد است.

مخالفان شهردار برنامه و راهکارهای برون رفت شهرداری اهر از گرفتاری مالی را ارائه دهند.

شهر و شهروندان که عاشق چشم و ابروی یک شخص خاص نیستند اگر مخالفان گزینه بهتری با برنامه بهتری دارند، طبق فرآیند قانونی در شورا معرفی کنند و اطمینان دهند که بهتر از امید عمل خواهد کرد. بدهی ها را پرداخت کرده، بودجه را افزایش داده و آن را به طور کامل تحقق می‌بخشد و پروژه‌های عمرانی شهر شتاب خواهد گرفت.

وگرنه شهر تاب بی‌ثباتی پیوسته در شهرداری را ندارد. انتخاب شهردار جدید نیز حساب و کتاب دارد. گزینه‌ها و برنامه آنها معرفی و به رای گذاشته می‌شود.

این که شورا به دو دسته اکثریت و اقلیت (با آمد و رفت یک عضو) تبدیل شده و اولین نتیجه آن تغییر شهردار باشد؛ اهر مسائل تاسف باری از چنین تقسیم‌بندی‌ها در حافظه دارد. اصولا نباید قبل از استیضاح و متقاعد شدن کلیت شورا و البته شهروندان؛ انتخاب گزینه جایگزین در جمع اکثریت و بیرون از شورا صورت گیرد و بدتر آن که از بیرون و برخی نواحی گزینه انتخاب و معرفی گردد.

شهرداری اهر مثل بسیاری از شهرداری‌ها وضعیت مطلوبی ندارد. بدهی و انباشت نیرو و فقدان منابع درآمد پایدار از مشکلات عمده آن است. برای تحرک در شهرداری اهر مدیریت عالی شهرستان باید به کمک شورا آمده و تدبیر نماید چه این که ۸۰ درصد جمعیت شهرستان اهر در شهر اهر ساکن هستند.

آقای علی اکبرزاده رئیس قبلی شورا سال پیش در نشست خبری شورا با خبرنگاران عنوان کرد؛ ” شورای شهر اهر از روز نخست آغاز به کار در صدد ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری بوده که البته این امر نیز نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت و جذب سرمایه‌گذاران دارد”. اما هنوز گزارشی در دست نیست که شورا چه کارنامه‌ای در این خصوص دارد.

شورا پارلمان شهر است و باید خرد جمعی شهر در آن متجلی شده و تدبیر و چاره کند. کمیسیون‌های تخصصی آن باید فعال باشند. اعضای شورا در واقع نمایندگان شهروندان هستند. انتظار دارند تنها و تنها در منافع شهر و آبادانی آن متمرکز شوند و از ایجاد حواشی فرصت‌سوز پرهیز نمایند. با وجود تمام اختلاف‌نظرها فعالانه در جلسات شورا حضور یافته و با تبادل‌نظر و هم‌فکری راهی پیش‌روی شهرداری بگشایند. به خاطر شهر از خودگذشتگی و مدارا داشته باشند و رویکردهای امیدبخش اتخاذ کنند. این که اعلام شد این شورا از معرفی نیرو به شهرداری پرهیز کرده است، مگر کم اعتمادسازی نسبت به این دوره شورا ایجاد کرد؟ انتظار می‌رود شهروندان مدام چنین اخباری از شورا دریافت کنند.

اردیبهشت امسال کمیسیون مشارکت و سرمایه‌گذاری شورای شهر اهر به ریاست آقای بهبود سعادتی نشستی با حضور افراد فعال در حوزه‌های مختلف و مدیران برخی از ادارات داشت. چنین نشستی بسیار ارزشمند است اما در ادامه خبری نشد. سعادتی هدف از تشکیل جلسه کمیسیون مشارکت و سرمایه‌گذاری شورای شهر اهر را؛ “بررسی علل عقب‌ماندگی اهر” عنوان کرد و افزود: “روش‌های مختلفی برای خارج کردن اهر از شرایط فعلی که بیش‌تر شبیه رکود است وجود دارد”.

مسئله اینجاست که این کمیسیون چه اندازه توانست گرهی از مشکلات مالی شهرداری را بگشاید.

آستانه نوروز زمان خوبی برای بروز اختلاف در شورا و انعکاس آن در شهر نیست. شهرداری اکنون باید تمام انرژی خود را صرف استفاده از فرصت طلایی نوروز کند. در این شرایط انتظار می‌رود اعضای شورا هر اختلاف و بحثی دارند در اتاق شورا روی‌میز بگذارند و پیام وحدت و همدلی از خانه شهر منتشر سازند.

انتهای پیام/