به گزارش خبرنگار اهرامروز، کاظم تاروردی‌پور در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرائم شهرستان اهر که به میزبانی فرماندهی انتظامی برگزار شد، با نگرانی از افزایش سرقت از تجهیزات برق در شهرستان اهر اظهار داشت: سرقت از تجهیزات برق یک موضوع کشوری است و شهرستان اهر تا پایان سال گذشته جزو شهرستان‌های امن در حوزه سرقت از تجهیزات برق بود و این عادی بود که سالانه ۲ تا ۴ مورد سرقت داشته باشیم.

مدیر توزیع برق شهرستان اهر افزود: متأسفانه امسال سرقت از تجهیزات برق شهرستان اهر به‌شدت افزایش‌یافته به‌طوری که از ابتدای سال‌جاری تا به امروز نزدیک به ۶۰ مورد از تجهیزات برق سرقت شده است.

وی ادامه داد: در مقطعی سرقت از تجهیزات برق روستاها، محلات و مدارس حاشیه شهر و در مقطعی هم کابل‌های ترانس به چاه‌های آب در خانه باغ‌ها به سرقت رفت و اخیراً سارقان به سرقت کابل‌های برق داخل شهر روی آورده‌اند که به‌عنوان مثال در یک روز در منطقه‌ای سه مورد سرقت اتفاق افتاد.

تاروردی‌پور بابیان اینکه سارقان با سرقت تجهیزات برق تنها به بیت‌المال خیانت نمی‌کنند بلکه به خاطر منافع خودشان راضی می‌شوند تا برق مردم قطع شود، ابراز داشت: تاکنون به لحاظ شرایط اقتصادی و محدودیت منابع مالی نتوانسته‌ایم کابل‌های به سرقت رفته را تأمین کنیم.

مدیر توزیع برق شهرستان اهر خاطرنشان کرد: برای این‌که مردم بدون برق نمانند تمام سعی خودمان را به کار گرفته‌ایم و مناطقی که کابل برق در آنجا به سرقت را برق‌دار کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: به لحاظ این‌که کابل‌های مسی بیشتر مورد پسند سارقان است و برای سرقت این کابل‌ها تمایل دارند در شبکه‌های تازه احداثی از کابل‌های مسی استفاده نمی‌کنیم و عموماً از کابل‌های خود نگهدار استفاده می‌کنیم و حتی در استفاده از این کابل‌ها اتفاق افتاده که سارقان پس از قطع متوجه شده‌اند که مسی نیست با خود حمل نکرده‌اند.

تاروردی‌پور با اشاره به اینکه در سال‌جاری ۲ مورد سرقت ترانس داشتیم، گفت: برخی اقداماتی که انجام داده‌ایم در سرقت ترانس‌ها عامل بازدارنده بوده به‌طوری که سارقان چندی پیش اقدام به سرقت ترانس کرده بودند اما موفق نشدند.

مدیر توزیع برق شهرستان اهر از تجهیز ترانس‌های برق به سیستم ضد سرقت در این شهرستان خبر داد و یادآور شد: سیستم ضد سرقت نصب‌شده در ترانس‌ها هرگونه قطعی برق، آسیب به ترانس و سرقت را در آنی اطلاع می‌دهد و گشت‌های تلفیقی بر اساس گزارش سیستم ضد سرقت در کمترین زمان به محل سرقت اعزام می‌شوند.

وی در ادامه از فرمانده سپاه ناحیه اهر خواست تا از گشت‌های ویژه بسیج برای جلوگیری از سرقت کابل‌های برق اختصاص دهد و گفت: متأسفانه هفته‌ای نیست که از تجهیزات برق به سرقت نرود لذا از نیروی انتظامی و بسیج انتظار داریم توزیع برق شهرستان را برای دستگیری سارقان یاری دهند.

تاروردی‌پور با تأکید بر اینکه از چهارشنبه هفته گذشته تا یکشنبه هفته بعد آن ۸ فقره سرقت از تجهیزات برق شهرستان اهر به وقوع پیوسته است، بیان داشت: کابل‌هایی که به سرقت می‌روند در عرض چند ساعت برق مردم قطع می‌شود و اجازه نمی‌دهیم زیاد قطعی برق مردم طول بکشد اما تبعات سرقت‌ها در آینده نزدیک خود را نشان می‌دهد و تبعات این سرقت‌ها هم به دولت و هم به مردم می‌رسد.

۱۸۴ زندانی با جرم سرقت از ابتدای سال‌جاری به زندان اهر وارد شده‌اند

مقصود عباسیان، رئیس اداره زندان شهرستان اهر نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه در طول ۱۰ ماهه سال گذشته تنها ۱۰۵ نفر زندانی با عنوان سرقت به زندان اهر راهی شده بودند، اظهار داشت: از اوایل سال‌جاری تا به امروز ۱۸۴ زندانی با جرائم سرقت در زندان اهر ورودی داشتیم.

وی افزود: جمعیت کیفری که متهمان مرتکب سرقت شده بودند در ورود به زندان اهر نسبت به سال گذشته ۷۹ نفر افزایش‌یافته است.

رئیس اداره زندان شهرستان اهر ادامه داد: سرقت سومین جرمی است که جمعیت کیفری در زندان شهرستان اهر تحمل کیفری می‌کنند.

 

 

دانشگاه آزاد واحد اهر آماده همکاری در زمینه پیشگیری از وقوع جرائم است

ابراهیم قربانی‌کلهر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر در این جلسه اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر همپای سایر مراکز آموزش عالی شهرستان می‌تواند در زمینه کاهش وقوع جرائم از جمله «سرقت» نقش ایفاء کند به‌طوری که اساتید مجرب در زمینه ارائه آموزش‌ها آماده همکاری با دستگاه قضایی، سازمان زندان‌ها و سایر دستگاه‌ها و نهادها هستند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر از نظر فضای فیزیکی امکان در اختیار گذاشتن تجهیزات و نیروی انسانی جهت ارائه آموزش‌های پیشگیری از جرائم را دارد، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر در رشته حقوق ۱۱ عضو هیئت‌علمی دارد در صورتی که به اساتید دانشگاهی نیاز باشد آماده همکاری هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر از آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر برای برگزاری دوره‌های آموزشی پیشگیری از وقوع جرم خبر داد و گفت: این واحد دانشگاهی این آمادگی را دارد تا با استفاده از ظرفیت‌های اساتید و فضای آموزشی در زمینه پیشگیری از جرائم، نقشی مؤثر داشته باشد.

قربانی‌کلهر با ذکر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر بزرگ‌ترین واحد دانشگاهی منطقه ارسباران و دومین دانشگاه بزرگ استان آذربایجان شرقی است، ادامه داد: دستگاه‌های دولتی و نهادهای انقلابی در هر زمینه‌ای که نیاز به همکاری داشته باشند این واحد دانشگاه با کمال میل آماده همکاری است.

وی در پایان خواستار سامان‌دهی مسیر غیرمتعارف مقابل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر به‌منظور جلوگیری از جرائم احتمالی شد، خاطرنشان کرد: برخی خودروها برای آن‌که از مقابل پلیس‌راه عبور نکنند مسیر خلاف واقع را در پیش می‌گیرند و چون این مسیر مسدود نشده احتمال قاچاق کالا و وقوع برخی جرائم نیز وجود دارد.