پایگاه اطلاع‌رسانی اهرامروزعلی دایلاری اصل: حمایت از تولید و تولیدکنندگان کلید واژه‌ای است که مدام بر زبان مسئولان می‌چرخد اما تولیدکنندگان معتقدند حمایت‌ها در حد شعار است، «پایگاه اطلاع‌رسانی اهرامروز» سعی دارد تا در این گزارش سخنان بدون تعارف تولیدکنندگان با مسئولان استانی و کشوری را منعکس کند چراکه وضعیت تولید و تولیدکنندگان با مشکلات ریز و درشت در شرایط فعلی بسیار وخیم‌تر از حد تصور است.

اخیراً مطلع شدیم واحد تولیدی ادویه‌جات در شهرستان اهر با اشتغال‌زایی ۱۷ نفر مجبور به تعطیلی شده است، البته تعطیلی کارگاه تولیدی ادویه در مقایسه با کارخانجاتی همچون ارج و آزمایش تقریباً هیچ است اما نه در شهرستان اهر، در واقع تعطیلی واحدهای تولیدی به هر دلیلی در شهری مثل اهر را می‌توان ضربه مهلک به اقتصاد شهر کوچک عنوان کرد.

واحدهای تولیدی شهرستان اهر این روزها شرایط خوبی ندارند و برخی‌ از تولیدکنندگان سخن از تعطیلی می‌زنند، اما آیا تعطیلی واحدهای تولیدی تنها راهکار پیش رو است؟ آیا هنوز به “حمایت از کالای ایرانی” مدنظر مقام معظم رهبری پی نبرده‌ایم؟ تولیدکنندگان معتقدند با تلاش مسئولان شهرستانی گره از مشکلات تولید باز نمی‌شود چون قوانین و اختیارات متناسب با مشکلات مختلف شهرستان‌ها نیست.

بر اساس نتایج گزارش میدانی از سال گذشته شش واحد تولیدی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، کاهش قدرت خرید مردم و نبود مشتری و نبود نقدینگی تعطیل و ۴۱ نفر کارگر شاغل در این واحدها بیکار شده‌اند، البته قابل‌ذکر است که مشکلات واحدهای تولیدی تعطیل‌شده تنها با همت مسئولان استانی و دولتی کشور قابل‌حل است چراکه تأمین و پرداخت نقدینگی آن‌طور که باید و شاید جزو اختیاراتی است که به استان‌ها و شهرستان‌ها باید داده شود.

مشکلات برخی از واحدهای تولیدی در اهر به‌قدری نیست که نوسانات نرخ ارز برای‌ آنها مشکل‌ساز شود این در حالی است که تولیدکنندگان اهری که با «خبرنگار اهرامروز» مشکلات‌شان را مطرح کرده‌اند انتظار دارند تا به شغل آن‌ها با تسهیل در روند اداری رسمیت بخشند به‌طور مثال مجوز پرورش ماهی برای تولیدکننده ای که ۱۰ سال سابقه فعالیت دارد را صادر کنند البته این خواسته در برابر «حمایت»ی که مسئولان از آن سخن می‌گویند آن‌قدر بزرگ نیست.

حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور در سخنانی تاکید کرد: هم ریاست قوه قضاییه دستور داده‌اند و هم بنده به دادستان‌های سراسر کشور بخشنامه ابلاغ کرده‌ام که به هیچ وجه اجازه داده نشود مراکز تولیدی و کارخانه‌ای به خاطر معوقات بانکى و مشکلات مالى تعطیل شوند.

شاید حمایت‌های قوه قضاییه از تولیدکنندگان در شرایط فعلی بتواند گره از مشکلات ریز و درشت کارآفرینان و تولیدکنندگان بگشاید.

کجای دنیا برای تولیدکننده به خاطر اقساط معوقه وام ۳۰ میلیونی حکم جلب صادر می‌کنند؟

حسین علیاری، سرمایه‌گذار واحد تولیدی ادویه‌جات در ناحیه صنعتی اهر در گفت‌وگو با خبرنگار اهرامروز بابیان اینکه تولیدکننده در وهله اول نباید بر روی حمایت مسئولان حساب باز کند، اظهار داشت: اگر تولیدکننده برای تولید و پیشبرد امورات سرمایه‌گذاری ۲۰ درصد هم بر روی حمایت مسئولان حساب باز کند و مابقی امور تولید را خود انجام دهد بازهم شکست می‌خورد به‌طوری که موفقیت در تولید منوط به استفاده از توانایی خود تولیدکننده است.

وی افزود: تولیدکننده بایستی پیش از تولید بازار را پایش کرده و بداند می‌خواهد چه تولید کند و چگونه محصول خود را به فروش برساند، این‌که آیا محصولی که می‌خواهم تولید کنم در منطقه ظرفیت فروش خواهد داشت یا خیر! عاملی که باعث شد تا واحد تولیدی را تعطیل کنیم متکی‌شدن به حمایت مدیران دولتی و شناسایی بازار هدف بود.

این تولیدکننده ادامه داد: شرایط اقتصادی و بازار کشور به‌گونه‌ای است که تولیدکننده نمی‌داند مواد اولیه‌ای که امروز خریداری می‌کند فردا با چه قیمتی تأمین خواهد کرد به عبارتی ثبات قیمت در بازار نداریم، ما در واحد تولیدی مواد اولیه خریداری کردیه و محصول را به دست مصرف‌کننده رساندیم و وقتی خواستیم دوباره مواد اولیه تأمین کنیم مجبور بودیم سرمایه نقدی را چند برابر افزایش دهیم چون ثبات قیمتی در بازار نداشتیم.

علیاری با ذکر اینکه واحدهای تولیدی کوچک در شرایطی که ثبات قیمت در بازار وجود ندارد و حمایت آن‌چنانی صورت نمی‌گیرد با کوچک‌ترین تکانه ورشکسته می‌شوند، گفت: در واحد تولیدی ما ۱۷ تا ۱۸ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال داشتند و برای آن‌ها بیمه پرداخت می‌کردیم به‌طوری که اواخر سال گذشته قصد داشتیم واحد را دو شیفته کنیم چراکه فروش به‌قدری بود که نمی‌توانستیم تولید کنیم.

وی اضافه کرد: متأسفانه امسال شرایطی به وجود آمد که نه‌تنها واحد تولیدی‌مان را نتوانستیم دو شیفته کنیم بلکه مجبور به تعدیل کارگران و تعطیلی شدیم.

این تولیدکننده تصریح کرد: وقتی تولیدکننده توان بازپرداخت اقساط وام با بهره‌های ۲۴ و ۲۶ و گاهاً ۳۰ درصد به بانک را ندارد طبیعتاً توانی برای این تولیدکننده باقی نمی‌ماند من تولیدکننده جزو کسانی هستم که به خاطر وام ۳۰ میلیون تومانی حکم جلب برایم صادر شد، از مسئولان مربوطه سؤالم این است که در کدام کشور و استانی به‌جای حمایت از تولیدکننده، او را بازداشت می‌کنند؟

علیاری با اشاره به اینکه حمایت مسئولان شهرستانی و استانی از واحدهای تولیدی تعریف چندانی ندارند، گفت: متأسفانه چه نماینده قبلی و چه نماینده فعلی اصلاً نمی‌دانستند واحد تولیدی ادویه‌جات در اهر وجود دارد ولی فرماندار اهر یک‌بار برای بازدید از واحد تولیدی‌مان آمد و من یکسری مشکلات را مطرح کردم که جواب قانع کننده ای دریافت نکردم.

وی بیان داشت: نمی‌دانم این حرفم به گوش مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری می‌رسد یا نه اما می‌گویم که مسئولان ما از وضعیت تولید آگاهی کاملی ندارند و به نظر بنده به لحاظ این عدم آگاهی‌ها نمی‌توانند در عمل از واحدهای تولیدی حمایت کنند.

این تولیدکننده با تأکید بر اینکه امسال برای صادرات اودیه‌جات شهرستان اهر به کشور امارات برنامه‌ریزی کرده بودیم و مشتری هم داشتیم، ابراز داشت: با توجه به عدم ثبات قیمت‌ها در بازار که منجر به از دست دادن سرمایه‌هایمان شده بود خودمان را به آب و آتش زدیم تا قدری نقدینگی تأمین کنیم اما بعد از تلاش به در بسته خوردیم و اگر مشتری اماراتی را از دست نمی‌دادیم واحد تولیدی‌مان از نظر صادرات و ارزآوری خوبی برای کشور می‌داشتیم.

علیاری خاطرنشان کرد: پروانه فعالیت واحد تولیدی ادویه‌جات ۶۰ تن در سال بود ولی ما بیش از ظرفیت و توان تولید داشتیم اما نتیجه چه شد؟ آن‌قدر در مسیر تولید اذیت شده‌ایم که دیگر قصد نداریم واحد تولیدی را بازگشایی کنیم، بنده از این مسائل ناراضی نیستیم علت ناراضی بودن من است که چرا با بازداشت تولیدکننده و ضامن آن به خاطر اقساط معوقه وام ۳۰ میلیون تومانی جامعه را زیر سؤال می‌برند.

وی تأکید کرد: ما وام ۳۰ میلیون تومانی را برای خوش‌گذرانی یا خرید کالای لوکس نگرفته بودیم که حکم جلب بنده را صادر کردند قصد ما تولید و اشتغال‌زایی بود ولی اجازه ندادند حال افسوس می‌خورم که جای حیف و میل سرمایه‌ام در تولید، چرا در بانک‌ها سپرده‌گذاری نکردم یا این‌که در خرید و فروش طلا سرمایه‌گذاری نکردم تا سرمایه‌ام حفظ شود.

تعطیلی واحد پرورش ماهی و دوری کردن از تولید در شرایط کنونی بهتر از ورشکستگی است

هابیل سمندری که واحد پرورش ماهی در اهر دارد از مشکلات پیچیده آبزی‌پروری در گفت‌وگو با خبرنگار اهرامروز می‌گوید: در سال‌جاری برای تمدید پروانه پرورش ماهی بین دستگاه‌های امور آب، جهاد کشاورزی و شیلات آذربایجان شرقی گرفتار شده‌ایم و مدام این ادارات ما را به همدیگر پاس‌کاری می‌کنند.

وی افزود: بنده ۱۰ سال است که در حوزه پرورش ماهی فعالیت می‌کنم و روزی که برای پرورش ماهی سرمایه‌گذاری کردم مسئولان گفتند مشکلی نیست شما آغاز کنید مشکلات حل‌شدنی است اما من قبول دارم اشتباه کرده و در تولید سرمایه‌گذاری کردم اکنون پشیمان هستم.

سمندری ادامه داد: سال گذشته مسئولان شهرستانی اعلام کردند طبق توافقات انجام‌شده با مسئولان استانی، مشکلات پرورش‌دهندگان ماهی در شهرستان اهر حل شد و حال که یک سال از وعده مسئولان می‌گذرد نه‌تنها مشکلی از مشکلات کم نشده بلکه مشکلاتی هم اضافه کرده‌اند به‌طوری که برای چاه آب بنده که مجهز به کنتور حجمی نیست گفته‌اند به دلیل اضافه برداشت بیش از ۶ میلیون تومان جریمه کرده‌اند که با جریمه برق به بیش از ۸ میلیون تومان می‌رسد.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه آبزی‌پروری با آب امکان‌پذیر است و فردی که مدعی شده من از آب‌های زیرزمینی استفاده کرده‌ام عرض می‌کنم طبق فرموده خودتان چاه ۳ متری یا ۶ متری از آب زیرزمینی تغذیه نمی‌کند، گفت: اگر این جریمه‌های امور آب و برق را که بیش از ۸ میلیون تومان است پرداخت کنم و هشدار هم داده‌اند تا برای تجهیز چاه آب به کنتور حجمی ۸ میلیون تومان پرداخت کنم پس باید تولید را کنار بگذارم چون سرمایه کاری‌ام را مستقیماً به دولت می‌دهم.

وی تأکید کرد: در رابطه با مشکلات به وجود آمده طی نامه‌ای مراتب را به فرماندار شهرستان اطلاع دادم و قرار شد جلسه‌ای برگزار شود اما هنوز خبری از این جلسه نیست و از این‌رو مجبور می‌کنند تا چاه آب را به کنتور حجمی مجهز کنم و از این بابت ملزم می‌شوم تا ۸٫۵ میلیون تومان پرداخت کنم، کسی که پرورش ماهی بنده را دیده باشد می‌داند ما سرمایه عظیمی نداریم تا گوشه‌ای از آن را برای جریمه و الزامات پرداخت کنیم.

سمندری ابراز داشت: بنده آب حوضچه‌های پرورش ماهی را سه بار تصفیه می‌کنم تا مجدداً استفاده کنم ولی بهانه جریمه ۸ میلیون تومانی را نمی‌دانم در حالی که فقط بنده جریمه نشده‌ام بلکه همه فعالان حوزه پرورش ماهی شهرستان اهر از ۸ تا ۱۶ میلیون تومان جریمه‌شده‌اند و از طرفی هم با عدم تمدید پروانه فعالیت مشکلات بسیاری به وجود آمده است.

این فعال حوزه آبزی‌پروری بابیان اینکه تاکنون ریالی تسهیلات برای پرورش ماهی نگرفته‌ام، گفت: در زمان قطعی برق وقتی گفتیم قطعی مکرر برق باعث تلفات ماهی می‌شود از اداره برق گفتند اول پروانه فعالیتتان را بیاورد تا ببینیم چه می‌گویید از آن‌سو هم دستگاه‌های مربوطه برای عدم تمدید پروانه فعالیت مانع‌تراشی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: چون پروانه فعالیت را نمی‌دهند به‌تبع آن ما هم نمی‌توانیم کارگران را بیمه کنیم در حالی که حادثه و خسارت در پرورش ماهی خبر نمی‌کند، کارگر یکی از همکاران ما به دلیل برق‌گرفتگی فوت کرد و آن کارگر بیمه نبود چون برای مالک پرورش ماهی پروانه فعالیت نداده بودند تا به طریق آن کارگران را بیمه کند حال همکارانمان گرفتار دستگاه قضایی است.

سمندری افزود: مدیرانی که برای پرورش ماهی مانع‌تراشی می‌کنند اگر تعطیل کنیم راحت می‌شوند؟ تعهد می‌کنم پرورش ماهی را کنار بگذارم اما مسئولان قول می‌دهند شغلی برای بنده و کارگرانم بدهند؟ اگر تولیدکننده نباشیم شغلی هم در اهر وجود ندارد تا شاغل شویم و خرج خانواده را تأمین کنیم پس کسی که از تولید رانده می‌شود باید به دزدی برود؟ مگر مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید داخلی تأکید نکرده‌اند؟ بنده حاضرم تولید کنار بگذارم و حاضر به قبول آبدارچی بودن نیز هستم چون تولید با گره‌های کور مواجه است.

این تولیدکننده با تأکید بر اینکه تولیدکننده به هر ساز ادارات دولتی می‌رقصد، لطفاً مدیران هم کمی انصاف و حال تولیدکنندگان را مراعات کنند، یادآور شد: تولیدکننده از مسئولان به خاطر عدم رفع موانع پیشرو ناراضی است وگر نه هیچ‌کسی با مسئولان خصومتی ندارد ولی حداقل انتظار می‌رفت در صدور پروانه فعالیت حال و روز پرورش‌دهندگان ماهی را درک می‌کردند و از این ترس داریم که بین اختلاف‌نظر دستگاه‌ها، تولیدکننده متحمل زیان شود.

اصل سود را دلالان می‌برند و ادارات یقه تولیدکنندگان را می‌گیرند!

بهروز موسی‌زاده، تولیدکننده تخته سه‌لای است که ۵ سال در تولید تخت فعالیت می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار اهرامروز با گلایه از بروکراسی اداری در صدور مجوز اظهار داشت: ابتدا به من گفتند باید در شهرک صنعتی فعالیت کنم و من قبول کردم اما رئیس شهرک صنعتی گفت باید خارج از شهرک فعالیت کنید از آن زمان ۵ سال می‌گذرد و بنده منتظر پاسخ ادارات هستم.

وی بابیان اینکه متأسفانه در ادارات به تولیدکننده هیچ‌گونه مشاوره‌ای نمی‌دهند تا بتواند تولیدکننده حداقل با مشکلات پیشرو آشنا شود، افزود: تا زمانی که دولت به شهرستان‌ها و استان‌ها برای حل مشکلات تولیدکنندگان اختیارات ندهد فعالیت در عرصه تولید و اشتغال مفهومی ندارد.

این تولیدکننده ادامه داد: قوانین در همه جای کشور یکسان است ولی آیا زمینه اشتغال و تولید در تهران آسان‌تر است یا شهرستان اهر؟ افرادی را می‌شناسم در تهران هم‌زمان با ما فعالیت را شروع کردند اما آن‌ها کجا و ما کجا! من حتی نمی‌دانم درب کارگاه را امروز پلمپ می‌کنند یا فردا! متأسفانه در بحث صدور مجوز کارگاه تولید تخته سه‌لای ادارات به گردن همدیگر می‌اندازند و بنده به تماشای مانع‌تراشی آن‌ها نشسته‌ام.

موسی‌زاده اضافه کرد: در کارگاه تولید تخته سه‌لای بنده ۱۵ نفر به‌صورت مستقیم و ۶۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال دارند که برخی از کارگران تحت پوشش نهادهای حمایتی است، چون بعد از گذشت ۵ سال نتوانسته‌ام مجوز بگریم به‌تبع آن نتوانسته‌ام کارگران را بیمه کنم یا تسهیلات برای توسعه کارگاه دریافت کنم.

وی در ادامه با ذکر اینکه حمایت مسئولان از تولیدکننده و ایجاد اشتغال پیشکش! لطفاً مجوز فعالیتمان را بدهید، گفت: هیچ اداره دولتی نمی‌تواند مدعی باشد که من تا به حال برای پیگیری مجوزم به آنجا نرفته باشم به‌طوری که از بس به ادارات مراجعه کرده‌ام برخی‌ها بنده را کارمند آن ادارات می‌دانند.

تولیدکننده تخته سه‌لای ابراز داشت: مسئولان می‌گویند تولید را تا زمانی که مجوز نگرفته‌اید متوقف کنید با این حال بنده ۵ سال برای اخذ مجوز دوندگی کردم اما گرفتار بروکراسی اداری شدم و از طرفی هم می‌گویند ما با شما کاری نداریم بروید و فعالیت کنید، این سخنان برای تولیدکننده مجوز نمی‌شود، اکنون با وجود این جریانات دچار مسائل روزمرگی شده‌ایم در حالی که اگر به وقتش دستمان را می‌گرفتند حتماً امروز جزو صادرکنندگان تخته سه‌لای بودیم.

موسی‌زاده می‌افزاید: درختان منطقه را دلالان و واسطه‌ها خریداری کرده و به شمال منتقل می‌کنند اما چون به ما مجوز نداده‌اند تا به‌تبع آن بتوانیم سرمایه در گردش تأمین کنیم در خرید چوب‌آلات برای تولید با مشکلاتی مواجه هستیم و از طرفی دیگر تولید کننده ترکیه‌ای می‌تواند در استان مبل تولید کند ولی ما نمی‌توانیم چون در قدم نخست حمایت که صدور مجوز است از آن محروم شده‌ایم.

وی با ابراز تأسف از این‌که ادارات مجوز نمی‌دهند یعنی ما را به رسمیت نمی‌شناسند اما برای اخذ مالیات و عوارض تولیدکننده ناگهان جزو سرمایه کشور می‌شود! بیان کرد: واقعیت این است که اصل سود را دلالان می‌برند و ادارات یقه تولیدکننده را می‌گیرند، این در حالی است که دستگاه‌های متولی سالی یک‌بار هم به تولیدکننده سر نمی‌زنند تا از مشکلاتشان اطلاع یابند اما امور مالیاتی در سال سه بار نظارت می‌کند تا اگر نفری به کارگران اضافه شد مالیات را افزایش دهند.

این تولیدکننده خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری شعار سال را حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری کرده‌اند این یعنی همه ملزم به حمایت از تولید داخلی هستند، الحمدالله کالای تولیدی ما دست‌کمی از جنس مشابه خارجی ندارد هیچ بلکه کیفیت تولیدی‌مان بهتر از مشابه خارجی است ولی برخی‌ها می‌گویند تولید را متوقف و کارگران را تعدیل کن چون تولید دردسر دارد و از سوی دیگر بی‌توجهی‌ها به تولیدکنندگان به‌کل مغایر توصیه‌های رهبری در زمینه تولید است.

حمایت از تولیدکنندگان شعار است در عمل چیزی نمی‌بینیم

اسرافیل عابدی، مدیرعامل کارخانه زارع صنعت اهر تولیدکننده انواع ادوات کشاورزی است که از ۳۴ سال پیش در این حرفه فعالیت می‌کند در گفت‌و‌گو با خبرنگار اهرامروز از مشکلات و موانع پیش‌روی تولید می‌گوید: بنده در تولید ۳۴ سال از عمرم را گذاشته‌ام و تمامی سختی‌ها و موانع را پشت سر گذاشتم اما اکنون مشکلات و موانع متعددی پیش‌رو داریم.

وی افزود: زمانی بود که در کارخانه تولید ادوات کشاورزی ۱۷ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به کار بودند اما اکنون به لحاظ شرایط اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم به‌نوعی اصلی‌ترین مانع در تولید بود باعث شد تا تعداد کارگران را به ۴ نفر کاهش دهیم.

این تولیدکننده ادوات کشاورزی ادامه داد: از سال ۹۵ که بنا به توصیه مسئولان کارخانه را به شهرک صنعتی اهر انتقال دادیم شرایط بر وفق ما نشد چون رکود اقتصادی و افزایش نرخ ارز زمینه افزایش قیمت مواد اولیه و کاهش قدرت خرید مردم را در پی داشت و همین عوامل باعث شدتا رکود بر تولید حکم‌فرما شود.

عابدی بابیان اینکه علی‌رغم مشکلات و موانع اجازه نداده‌ایم کارخانه تعطیل شود چون معتقدم واحد تولیدی تعطیل‌شده به‌سختی می‌تواند به چرخه تولید بازگردد، گفت: با این حال اکنون تنها با ۱۰ درصد ظرفیت تولیدی فعالیت می‌کنیم.

وی، افزایش قیمت سه برابری مواد اولیه و کمتر شدن مشتریان به خاطر شرایط اقتصادی و کاهش قدرت خرید را از مهم‌ترین عوامل رکود در کارخانه تولید ادوات کشاورزی زارع صنعت اهر عنوان کرد و افزود: اگر تولیدکننده‌ای بخواهد برای تأمین نقدینگی تسهیلات بگیرد با سود ۲۰ درصدی وام می‌دهند در حالی که تسهیلات با این میزان سود بانکی نه‌تنها به تولید کمکی نمی‌کند بلکه باعث می‌شود تولیدکننده بدهکارتر شود.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه افزایش سود بانکی در سپرده‌گذاری اراده مردم را برای سرمایه‌گذاری و تولید گرفته است، بیان کرد: وقتی فردی سرمایه‌گذار می‌بیند تولید موانع متعددی دارد و اگر سرمایه‌اش را در بانک بگذارد بدون دردسر سود آن را می‌گیرد پس علاقه‌ای برای سرمایه‌گذاری و تولید نخواهد داشت از این‌رو  تولیدکنندگان با مشکلات ریز و درشت زیادی روبرو هستند با دیدن آن‌ها یقیناً علاقه پیدا نمی‌کند.

عابدی در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون مسئولان حمایتی از شما کرده‌اند یا خیر؟ گفت: در شعار بلی ولی در عمل کسی حمایتی نمی‌کند، شاید مسئولی بخواهد از تولیدکننده حمایت کند اما چون گیر و پیچ پیش‌روی تولیدکننده آن‌قدر زیاد است که با دیدن مشکلات روی برمی‌گردانند.

حال تولیدکنندگان اهری که بر حفظ کارگاه تولیدی، رونق کسب و کار و ممانعت را تعدیل کارگران با تعطیلی کارخانجات تأکید دارند باید دید مسئولان برای رفع موانع پیش‌روی تولیدکنندگان در جنگ اقتصادی چه برنامه‌ای خواهند داشت چون فعالان عرصه تولید و کارآفرینی به واژه «حمایت از تولید و تولیدکنندگان» واقف‌اند ولی اقدامات عملی در این‌باره ندیده‌اند.

انتهای پیام/