به گزارش خبرنگار اهرامروز، مرتضی علیخانی در نشست بررسی مسائل و مشکلات شهری و شهرداری اهر با اشاره به اینکه دستورالعمل پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به شهرداری‌ها ابلاغ‌شده است، اظهار کرد: پروژه‌هایی که دارای توجیه فنی و اقتصادی هستند که علاوه بر اینکه به شهرداری‌ها محل درآمد بوده باشد باید در شهرها نیز زمینه توسعه و اشتغال را فراهم کند این پروژه‌ها و طرح‌ها را اگر در استان به تصویب برسد پرداخت تسهیلات در کمترین زمان صورت می‌گیرد.

وی بابیان اینکه پارک ولایت اهر ظرفیت اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مختلف در خود را دارد، افزود: بنده معتقدم در این پارک ۱۷ هکتاری فعالیت‌های زیادی می‌توان انجام داد برای آن‌هم اعتبار تزریق کرده‌ایم و سال ۹۷ هم برای تکمیل پارک ولایت اعتبار اختصاص می‌دهیم و این پارک بهترین مکان برای ایجاد مرکز رفاهی و تفریحی است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای آذربایجان شرقی ادامه داد: اگر ما در بحث اعتبارات به اعتبارات دولتی متکی باشیم در فعالیت‌هایی که انجام خواهیم داد نیز باز می‌مانیم به‌طوری که دولت در طول ۹ ماهه سال جاری دولت به شهرداری اهر نزدیک به ۹ میلیارد تومان کمک مالی کرده است ولی اگر جمعیت شهر اهر زیر یک‌صد هزار نفر بود کمک‌های دولت به بیش از این نیز می‌رسید.

علیخانی بابیان اینکه کمک بودجه‌ای به شهرداری اهر در سال‌های ۹۴ و ۹۵ در ساختار نیروی انسانی هزینه‌ها به‌درستی نبوده است، گفت: باید همکاری‌هایمان به‌گونه‌ای باشد تا اعتباراتی که به شهرداری اهر از سوی دولت تخصیص می‌یابد حتماً در خود پروژه هزینه شود.

وی با ذکر اینکه عدم هزینه اعتبارات دولتی در پروژه‌هایی که اعتبار به آن‌ها تخصیص‌یافته موجب بی‌اعتمادی مسئولان در پرداخت اعتبارات دولتی به شهرداری‌ها می‌شود، تصریح کرد: نکته‌ای که مهم به نظر می‌رسد زیباسازی است و زیباسازی با زور و جبر امکان‌پذیر نمی‌شود، شهرداری اهر می‌تواند در ساخت‌وسازهایی که صورت می‌گیرد با اعمال تخفیف ۱۵ درصدی مالکان را به نورپردازی و زیباسازی ساختمان‌ها تشویق کند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای آذربایجان شرقی راه‌اندازی کمیته درآمد و سرمایه‌گذاری در شهرداری اهر را ضروری دانست، ابراز داشت: در شهری که سرمایه‌گذاری خوبی صورت گرفته باشد و درآمد شهرداری تأمین شود دیگر نیازی به کمک مالی دولت نخواهیم داشت و از طرفی هم قصد داریم شهرها را به دست خود مردم مدیریت کنیم این میسر نمی‌شود مگر اینکه مشارکت‌های مردمی را جلب کنیم.

علیخانی با انتقاد از این‌که املاک و دارایی‌های شهرداری اهر تا به امروز مشخص نشده است، گفت: حال که بدهی شهرداری اهر به خارج از مجموعه به ۲۵ میلیارد تومان رسیده اما به این موضوع توجه کرده‌ایم که میزان دارایی و املاک شهرداری اهر چقدر است؟ بعد از این‌که املاک و دارایی شهرداری اهر احصاء کردیم آن‌وقت برای پرداخت بدهی برنامه‌ریزی کنیم.

وی وضعیت تابلوهای راهنمای گردشگر و راهنمایی و رانندگی و غیره در شهر اهر اسفناک خواند، افزود: اولاً در عوارض عمومی برای تابلوها عوارض تعریف شود در عین حال معیاری تعریف شود که تابلوهایی با این اندازه معاف هستند و سپس از تابلوهایی که هم فضای شهر را اشغال کرده عوارض اخذ کنیم همان کاری که در تبریز انجام می‌شود.

مدیرکل امور شهری و شوراهای آذربایجان شرقی از کمک مالی ۲۰۰ میلیارد تومانی دولت به شهرداری‌های استان طی ۹ ماهه سال جاری خبر داد، یادآور شد: در طی سال جاری دولت علاوه بر مساعدت مالی، به شهرداری‌ها قیر یارانه‌ای نیز اختصاص می‌دهد که برای شهرداری شهرهای زیر یک‌صد هزار نفر جمعیت مرحله اول و دوم قیر یارانه‌ای پرداخت‌شده است.

انتهای پیام/