به گزارش اهرامروز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی، طی نشستی با حضور نجف قراچورلو، رئیس پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی و جمعی از پژوهشگران استانی و عوامل طرح تحقیقاتی، با عنوان: «بررسی عوامل مؤثر بر توسعه اقتصاد هنر در استان آذربایجان شرقی و ارائه برنامه‌های عملیاتی آن.» که پیش از این و در آیین اختتامیه سومین دوره «معرفی برترین‌های پژوهشی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» که  با حضور محمود شالویی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی، بهمن نامورمطلق، رئیس فرهنگستان هنر، محمدرضا بهمنی، رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و با میزبانی رئیس و معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و با حضور جمعی از پژوهشگران حوزه فرهنگ و هنر، در محل پژوهشگاه مذکور برگزار شده بود و طی آن، طرح مزبور، جزو پژوهش‌های برتر کشوری انجام‌یافته در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتخاب و معرفی شده بود، از این پژوهشگر، به جهت همکاری، مشاوره و راهبری طرح مذکور، از سوی پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی، تقدیر به عمل آمد.

در طرح تحقیقاتی برتر کشوری مزبور که ابتدا با استفاده از روش تحلیل شبکه مضامین، داده‌های کیفی به‌دست‌آمده از مصاحبه با مدیران و خبرگان، مضامین پایه، سازمان‌دهنده و فراگیر عوامل مؤثر بر توسعه اقتصاد هنر در استان آذربایجان شرقی، به دست آمده بود، آمارهای توصیفی و استنباطی بر روی عوامل مؤثر بر توسعه اقتصاد هنر در استان آذربایجان شرقی، مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت، با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم، مدل مربوط به شبکه مضامین عوامل مؤثر بر توسعه اقتصاد هنر در استان آذربایجان شرقی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در مدل ارایه‌شده، برخی عوامل در سطح اطمینان ۹۵ درصد معنادار نبوده و از مدل، حذف گردید و در نهایت، برای مدل نهایی ارایه‌شده، مدل دارای برازش مطلوبی بوده است.

این پژوهش، با تمرکز بر بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای جایگاه و نقش هنرهای تجسمی، نمایشی، سینمایی و موسیقی استان آذربایجان شرقی در تعاملات ملی و بین‌المللی، سعی دارد تا به فهم درستى از پیچیدگى‌هاى دنیاى هنر، دست یابد و ابزارى را براى تحلیل ساختارى بازار هنر در استان آذربایجان شرقی، فراهم کند. به همین منظور، به تحلیلى ژرف از بازار هنر در این استان می‌پردازد.

در قسمتی از طرح تحقیقاتی انجام‌یافته، توسط مجری طرح، پیشنهاد شده است:

یکی از چالش‌های عمده برای بازاریابی محصولات فرهنگی و هنری، قیمت‌گذاری آنها است؛ قیمت کالا، بر میزان تقاضا برای خرید آن، مؤثر است و البته، قیمت هر محصولی، به‌نوعی می‌تواند نشانگر ارزش ذاتی آن نیز بوده باشد؛ پس، درباره کالاهای هنری و فرهنگی، لزوماً کاهش قیمت، منجر به افزایش تقاضا برای خرید محصول نخواهد شد و نحوه تأثیر قیمت بر تقاضا، بستگی زیادی به ویژگی‌های آن بخش از بازار و رفتار و انگیزه‌های مصرف‌کننده دارد؛ برای برخی از کالاهای فرهنگی و هنری، مانند: کتاب یا محصولات موسیقی، از آنجایی که تنوع عرضه وجود دارد، قیمت کالاها، معمولاً تابع مکانیزم‌های رقابتی بازار عرضه و تقاضا یا سیاست‌های دستوری و حمایتی است؛ اما برای برخی دیگر از کالاها، مانند: آثار هنری تجسمی فاخر، روش مؤثر قیمت‌گذاری، از طریق ایجاد تصویر ذهنی کالا، پیشنهاد می‌گردد. در این روش، قیمت محصول، نه بر اساس هزینه تمام‌شده و حاشیه سود مورد انتظار و نه بر اساس قیمت پیشنهادی رقبا، بلکه با ایجاد یک تصویر ذهنی برای محصول، تعیین می‌شود؛ فروشنده کالای هنری، سبک یا نوع خاصی از کالا را گران‌تر، قیمت‌گذاری نموده و به صورت فاخرتری، به بخش خاصی از بازار، معرفی و نوع دیگری از محصول را با قیمت کمتری، به بخش‌های دیگری از بازار، عرضه می‌نماید.

در این نشست، نجف قراچورلو، رئیس پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاد دانشگاهی استان، طی سخنانی، انتخاب طرح تحقیقاتی اقتصاد هنر را، نقطه عطف و جرقه‌ای برای روشن شدن فضای پژوهشی حوزه فرهنگ و هنر استان بعد از چندین‌سال، ذکر کرد که قطعاً باعث تشویق و پویایی بیشتر دیگرپژوهشگران استانی نیز خواهد شد. منتخب اثر برتر کشوری، همچنین از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری (آپفن) استان، به جهت حمایت از این طرح و همچنین، از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به جهت برگزاری سومین دوره معرفی برترین‌های پژوهش‌ فرهنگی، قدردانی کرد.

در این نشست، محمدرضا باقرپور، نویسنده و پژوهشگر حوزه فرهنگ و هنر نیز، طی سخنانی، ضمن تشکر از عوامل دخیل در اجرای طرح تحقیقاتی مزبور و تبریک چنین موفقیتی، خاطرنشان کرد: انتخاب طرحی از استان و تبریز در حوزه فرهنگ و هنر، اتفاق مبارکی است که باید ادامه پیدا کند و استمرار داشته باشد.

این پژوهشگر، ادامه داد: این طرح در مرکز، قطعاً از داوری‌های متعدد دقیقی عبور داده شده و اشکالی حتی جزئی اگر بر آن وارد می‌بود، حتماً کنار گذاشته می‌شد.

وی اظهار کرد: اینکه این طرح تمام‌شده، از بین تعداد ۱۶۷ اثر دریافتی از کل استان‌های کشور، اعم از: طرح پژوهشی، کتاب و پایان‌نامه، انتخاب و برتر شناخته شده، چنین انتخابی، باعث خوشحالی است که ضمن لزوم انعکاس مناسب اخبار مربوط به آن، باید ادامه داشته باشد و به اجرایی شدن طرح‌ها نیز، اهمیت بیشتری داده شود.

لازم به ذکر است: پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی، با اجرای طرح‌های پژوهشی داخلی متعدد و کارفرمایی، ارائه مقالات متعدد در کنفرانس‌های ملی و بین المللی‌، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و با دارابودن هیأت علمی مجرب و با همکاری فعال و گسترده با مجامع علمی، سازمان‌ها و نهادهای استانی و کشوری، به عنوان بازوی پژوهشی استان و منطقه، به شمار می‌رود.

در طرح تحقیقاتی برتر مذکور، علاوه بر دکتر نجف قراچورلو به عنوان مجری طرح، پژوهشگران: فرامرز نوری، جاوید قهرمانی و سعیده صمدزاد نیز، مشارکت و همکاری مستقیم داشته‌اند.

انتهای پیام/