به گزارش خبرنگار اهرامروز، مجتبی جلیل زاده در سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر با اشاره به این‌که منابع آب موجود در سد ستارخان نسبت به سایر سدهای آذربایجان شرقی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست، اظهار داشت: ورودی آب به سد ستارخان شهرستان اهر در سال آبی جاری ۲۶٫۷ میلیون مترمکعب بود که این میزان ورودی آب در سد ستارخان در طول بهره‌برداری بی‌سابقه است یعنی هرسال بیش از این میزان آب وارد سد می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی افزود: با توجه به این‌که حجم مخزن سد ستارخان ۳۶ میلیون مترمکعب است تاکنون به‌اندازه امسال با کاهش ورودی آب در سد ستارخان روبرو نشده بودیم.

وی ادامه داد: برخی‌ها می‌گویند با وجود بارش مداوم باران باز هم‌سخن از کم‌آبی می‌زنیم، اما بارش‌ها معیار نیست بلکه آن‌طور که باید آب در پشت سدها ورودی داشتیم به حد مطلوب نرسیده است، با این‌که شکرگزار پروردگار متعال هستیم و بارش باران را از ما دریغ نمی‌کند ولی از نظر ورودی آب به سدها و روان آب در رودخانه‌ها کاهش چشمگیری داریم.

جلیل زاده از افزایش ۲۷ درصدی بارندگی‌ها طی سال آبی جاری در آذربایجان شرقی نسبت به دراز مدت خبر داد، یادآور شد: با توجه به افزایش بیش از ۴۰ درصدی بارندگی‌ها در استان، اما متأسفانه روان آب‌ها نسبت به سال گذشته با کاهش روبرو است.

خشک‌ترین پاییز ۶۷ سال را در آذربایجان شرقی سپری کردیم

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی بابیان اینکه آذربایجان شرقی خشک‌ترین پاییز ۶۷ سال اخیر را سال گذشته سپری کرد، گفت: با این‌که بارندگی‌ها از بهمن‌ماه سال گذشته وضعیت مطلوبی داشته اما از طرفی همه‌چیز به‌هم‌پیوسته شده تا منابع آبی آذربایجان شرقی و شهرستان اهر از وضعیت مطلوبی برخوردار نباشد.

وی با تأکید بر اینکه امسال سخنی از خشک‌سالی از سوی دولت و وزارت جهاد کشاورزی در میان نمی‌آید، تأکید کرد: به لحاظ این‌که از سال ۷۷ از خشک‌سالی سخن گفته می‌شود اما دیگر سخن گفتن از خشک‌سالی جایز نیست چراکه باید سازگاری با خشک‌سالی و کم‌آبی تمرین کنیم و بتوانیم منطقه را با کم‌آبی و خشک‌سالی سازگار کنیم.

جلیل زاده اضافه کرد: به هر نحوی که شده اولویت منابع آبی موجود آذربایجان شرقی با شرب است و تأمین آب بخش‌های صنعت و کشاورزی در اولویت‌های بعدی است و در جلسه قبلی شورای حفاظت از منابع آب اهر که قرار بود در آب شرب صرفه‌جویی ۲۰ درصدی داشته باشیم بر اساس گزارش همکاران هنوز امکان صرفه‌جویی در بخش شرب شهرستان اهر امکان‌پذیر نشده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با ذکر این‌که بهترین راهکار برای مدیریت منابع آبی مشارکت گیری از مردم است، گفت: بایستی وضعیت منابع آبی برای مردم تشریح شود و تا از طریق مشارکت مردم بتوانیم بر مشکلات فارغ آییم چنانچه اگر شرایط و وضعیت فعلی تداوم یابد در فصل تابستان در تأمین آب شرب با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شویم.

وضعیت منابع آبی شهرستان اهر برای مردم تشریع شود

وی ابراز داشت: سد ستارخان و منابع آبی موجود متعلق به مردم شهرستان اهر بوده لذا اگر از وضعیت منابع آب شهرستان اطلاع کافی داشته باشند یقیناً همین مردم اولین کسانی خواهند بود که در مصرف آب در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعتی صرفه‌جویی حداقلی را لحاظ می‌کنند و مسئله‌ای که منابع آب شهرستان اهر را در معرض خطر قرار داده توسعه بی‌رویه باغات است و باید با تأسف گفت که کوه‌های شهرستان اهر نیز به باغات تبدیل می‌شوند.

جلیل زاده در ادامه با تأکید بر اینکه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در جلوگیری از توسعه بی‌رویه باغات، حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت‌های غیرمجاز از آب است، افزود: نباید اجازه داد تا کوه‌ها را به باغ تبدیل کنند و وقتی‌که با بحران کم‌آبی مواجه هستیم با فشارهای سیاسی برای باغات غیرمجاز آب طلب نمایند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی همچنین از آغاز لایروبی بالادست رودخانه اهرچایی از روزهای آینده خبر داد، بیان کرد: هر زمانی که شرایط و موقعیت لازم در پایین‌دست سد ستارخان فراهم شود از طریق پیمانکار طرف قرارداد با شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی هم لایروبی و هم‌بستر رودخانه اهرچایی را آزادسازی می‌کنیم و این امر از برداشت‌های غیرمجاز و انتقال روان آب مؤثر است.

وی با اشاره به برداشت معدن مس سونگون از منابع آبی سد ستارخان یادآور شد: میزان آبی که از سد ستارخان به معدن مس سونگون تخصیص می‌یابد ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب بوده که طی مذاکرات انجام‌یافته با مدیران ارشد این معدن، ۱۰ درصد از برداشت آب از سد ستارخان کاهش‌یافته و با توجه به احداث سد حاجی لار در ورزقان می‌تواند مشکل تأمین آب معدن مس سونگون را رفع کند.

انتهای پیام/