به گزارش خبرنگار اهرامروز، مجتبی جلیل زاده در جلسه کارگروه کشاورزی، آب و منابع طبیعی شهرستان اهر با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی از نظر بارندگی در سالجاری جزو استان‌های نرمال کشور است، اظهار داشت: قبول کنیم که اقلیم استان تغییریافته این در حالی است که تا به حال سابقه نداشته که در آذرماه آذربایجان شرقی شاهد بارش برف نباشد و امسال عدم بارش برف را نیز تجربه کردیم.

وی از تغییر رژیم بارندگی‌ها در استان آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: بارش باران به‌گونه‌ای است که سفره‌های آب زیرزمینی نمی‌توانند تغذیه کنند و به زمین نفوذ نمی‌کند اما اگر به‌جای باران شاهد پوشش برف می‌بودیم می‌توانست در فصل بهار به تأمین آب موردنیازمان کمک کند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با ذکر اینکه میزان بارندگی‌ها طی سالجاری در شهرستان اهر نسبت به‌کل استان ۳۰ درصد کمتر از حد نرمال است، ادامه داد: اگر بارندگی‌های امسال شهرستان اهر را با سال گذشته مقایسه کنیم کاهش ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

جلیل زاده تأکید کرد: سال گذشته بخش کشاورزی شهرستان اهر که می‌بایست با ۳۰ میلیون مترمکعب آب مدیریت می‌شد تنها یک‌سوم آن تأمین شد چون به‌هیچ‌وجه نمی‌توانستیم سهمیه آب شرب را به کشاورزی تخصیص دهیم.

وی بابیان اینکه از نظر آب‌های روان در شهرستان اهر امسال نسبت به سال گذشته ۵۸ درصد به‌تبع عدم بارندگی‌های مطلوب عقب‌تر هستیم، گفت: شاید طی سال‌های گذشته در منطقه قره‌داغ و اهر از نظر منابع آبی مشکل خاصی نداشتیم اما متأسفانه وضعیت فعالی نشان می‌دهد که عمده مشکل ما از لحاظ منابع آبی در این منطقه است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، حفظ محیط‌زیست و منابع آبی را از اولویت‌های شرکت آب منطقه‌ای استان برشمرد، یادآور شد: اگر خدای‌ناکرده نسبت به حفظ محیط‌زیست و منابع آبی بی‌توجه باشیم زندگی‌مان در معرض خطر قرار خواهد گرفت به‌طوری که هرجا به این مباحث توجه نکرده‌ایم نتیجه آن را اکنون می‌بینیم.

جلیل زاده با تأکید بر اینکه آذربایجان شرقی بایستی در بحث کم‌آبی خود را با این موضوع سازگار کند، گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکل ما در پایاب سد ستارخان این است آب به زمین زراعی تخصیص می‌یابد اما زراعت را به باغ تبدیل می‌کنند و حال نمی‌گوییم باغات توسعه نیابد اما اگر قرار بر توسعه باغات باشد باید منابع آبی در نظر گرفته شود.

وی در ادامه همچنین از کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: در حوزه دریاچه ارومیه توسعه کشاورزی ممنوع است و کشاورزان بدون آن‌که تولیدات خود را کاهش دهند ۴۰ درصد مصرف آب را کمتر کرده‌اند و انتظار داریم در شهرستان اهر نیز بخش کشاورزی برای کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب برنامه‌ریزی کنند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه اشتغال اولویت شرکت آب منطقه‌ای در تأمین آب است، افزود: با وجود اینکه یک از برنامه ششم توسعه کشور سپری می‌شود تا به حال هیچ‌گونه مجوزی برای تخصیص آب به بخش‌های شرب و صنعت صادر نشده است.