به گزارش خبرنگار اهرامروز، قلی الله قلی زاده در گفت‌وگوی تلویزیونی در خصوص قطع گسترده درختان منطقه ارسباران با اشاره به اینکه روند قطع گسترده درختان منطقه ارسباران ۸ ماه می‌شود که تشدید شده است، اظهار داشت: درختان قطع شده در منطقه ارسباران عمدتاً به خارج از استان و به استان‌های شمالی کشور منتقل می‌شود و علت هجوم افراد برای خرید درختان ارسباران اجرای قانون تنفس در جنگل‌های شمال کشور است.

وی افزود: قطع درختان منطقه ارسباران بیشتر در شهرستان‌های کلیبر، خداآفرین و هوراند به چشم می‌خورد و متأسفانه قطع درختان این منطقه به‌صورت گسترده صورت گرفته و با تریلی و کامیون‌ها حمل می‌شود و این بدان معنا نیست که درختان جنگلی قطع می‌شوند.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس ادامه داد: حفظ محیط زیست وظیفه تک‌تک اقشار مردم و مسئولان است لذا از دستگاه‌های مسئول انتظار می‌رود نسبت به حفظ منابع طبیعی منطقه ارسباران حساسیت ویژه‌ای داشته باشد.

قلی زاده بابیان اینکه در محدوده شهرها و خارج از شهرها و حتی ملک شخصی از نظر قانونی نمی‌توانند بدون هماهنگی و مجوز دستگاه‌های ذی‌ربط درختان را قلع و قمع و قطع کنند و اینکه قطع گسترده درختان در محدوده کلیبر، خداآفرین و هوراند اتفاق افتاده بدان معنی نیست که مجوز داده‌اند تا درختان جنگلی قطع شود.

وی تصریح کرد: تعرض، تخلف و سرقت از منابع طبیعی در منطقه ارسباران قابل کتمان نیست و برخوردهای لازم با متخلفان توسط دستگاه‌های ذی‌ربط نیز انجام می‌گیرد و ابراز تأسف بنده از این است که امسال قطع درختان در این منطقه بیش‌ازحد معمول بود.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس با ذکر اینکه درختان واقع در مخازن سدهای عمارت و خداآفرین با مجوز قطع درختان و تملک اراضی از سوی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی صادر شده است و در داخل درختان مخازن این سدها به‌طور طبیعی درختان مثمر و جنگلی هم وجود دارد.

قلی زاده تأکید کرد: درختان جنگلی در خارج از محدوده جنگل‌های ارسباران در سطح منطقه قره‌داغ و داخل مزارع و باغات وجود دارد و هجوم واسطه‌ها و دلالان که از شمال کشور به منطقه ارسباران آمده‌اند و برای مردم قیمت‌های نجومی پیشنهاد می‌کنند و مردم بر این اساس تحریک می‌شوند تا درختان را بفروشند و بنده و مردم حافظ محیط زیست از قطع یک‌باره درختان در منطقه نگران هستیم.

وی خطاب به مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط و صدا و سیما گفت: صدا و سیما به همراه مدیران ذی‌ربط در منطقه ارسباران حضور یابد و با تهیه گزارشی مردم را از وضعیت منابع طبیعی ارسباران قرار دهد.

انتهای پیام/