به گزارش اهرامروز به نقل از روابط عمومی فرمانداری خداآفرین ‘ مهندس رضی منش در جلسه کارگروه تخصصی سلامت وامنیت غذایی با تاکید بر نمونه برداریها ی مداوم از کیفیت آب شرب روستاها ‘آرد ونان در نانواییها ونیز اقلام مصرفی در اغذیه فروشی ها وشیرینی فروشبها ی سطح شهرستان گفت :براساس نتایج ۹۶درصد از  نمونه برداریها وآزمایشهای میکروبی وشیمیایی کارشناسان بهداشت ودرمان در سال گذشته ٧۶/۵درصد آب شرب شهرستان با استاندارد های بهداشتی مطابقت دارد اما برای رفع مشکلات موجود در حوزه آب شرب باید برنامه ریزی انجام شود .وی بر ارایه گزارش مستمر ومداوم از کیفیت بهداشت آب شهرستان تاکید نمود  .

مهندس رضی منش در ادامه با بیان اینکه مردم باید نسبت به بهداشتی بودن اقلام مصرفی خود اطمینان داشته باشند گفت : مسئولان نسبت به سلامت مردم مسئولیت سنگین برعهده دارند وتلاش در این حوزه بسیار مهم است .

معاون فرماندار خداآفرین همچنین با تاکید بر اینکه باید از سلامت دام در واحدهای عرضه گوشت شهرستان اطمینان حاصل شود بر شناسایی وکنترل واحدهای غیرمجاز عرضه گوشت ومرغ تاکید کرد

وی با اشاره به نبود کشتارگاه صنعتی ویا نیمه صنعتی در این شهرستان برضرورت ایجاد واحد عرضه گوشت این شهرستان تاکید کرد وافزود: شهرداری باید در راستای عمل به وظایف قانونی خود در خصوص عرضه گوشت وایجاد کشتارگاه اقدام جدی انجام دهد .وی در ادامه با اشاره به وجود بیش از ۲۷۰هزار راس دام سبک وسنگین دراین شهرستان گفت :برای کنترل ونظارت بر ذبح شرعی وبهداشتی ونیز تامین سلامت وامنیت غذایی مردم متمرکز نمودن کشتار این دام ها ضروری است .

مهندس رضی منش همچنین خواستار ساماندهی واحدهای لبنی ونیز  تشکیل کمیته  مشورتی جهت ساماندهی عرضه گوشت تا ۱۰روز اینده در این شهرستان شد.

معاون فرماندار خداآفرین در ادامه با بیان اینکه جهاد کشاورزی باید به منظور حفاظت از آب وخاک ومحیط زیست ونیز سلامت وامنیت غذایی مردم تمهیدات لازم جهت نظارت وبرخورد با مصرف کنندگان بی رویه از سموم وکودهای شیمیایی انجام دهد حق آبه خداآفرین وجلفا را ۲۵مترمکعب عنوان کرد وگفت : کشت محصولات که نیاز آبی بیشتری دارند ازجمله برنج وهندوانه نباید بیش از حق آبه شهرستان باشد .

مهندس رضی منش  توجه به شاخصهای ارتقای سلامت وبهداشت عمومی را ضروری دانست و با تاکید بر عملیاتی شدن مصوبات این کارگروه گفت : دستگاههای دولتی موظف به همکاری با شبکه بهداشت ودرمان در اجرای مصوبات می باشد .

وی همچنین  تقویت ابزار قانونی را  در برخورد با متخلفان در حوزه بهداشتی امری اجتناب ناپذیردانست  که باید در دستور کار مسئولان باشدوی  ‘فعالیت تعزیرات حکومتی را در این شهرستان ضروری دانست .

وی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه توجه به بهداشت فردی واجتماعی گامی موثر در راستای پیشگیری از بیماریهاست ‘گفت : با توجه به اینکه از۱۵اردیبهشت ماه تا آبان ماه فصل فعالیت بیماری مالاریاست باید در راستای جلوگیری از ابتلا به این بیماری آموزش وآگاه سازی انجام شود.

وی افزود: این شهرستان با وجود مرزی بودن یک شهرستان پاک در ابتلا به بیماری مالاریاست وپشه آنوفل ناقل این بیماری تا سال گذشته در کنترل عوامل مبارزه با این بیماری قرار دارد