به گزارش اهرامروز به نقل از خبرگزاری آنا، دکتر مرتضی عبدی از اساتید رشته حقوق، محقق و پژوهشگر حقوق بشر ضمن اشاره به احادیث و روایات قرآنی بیان نمود” در قرآن کریم سوره (حدید آیه ۲۵)آمده است (لقد ارسلنا رسلنا بالبینت و انزلنا معهم الکتاب والمیزان لیقوم الناس باقسط)(رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنها کتاب (آسمانی) ومیزان شناسایی حق از باطل وقوانین عادلانه )نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند.
وی افزود : ایده حقوق بشر در دوره های بسیار طولانی از تاریخ بشریت مطرح بوده و حداقل شکل گیری آن محصول تمدن غربی نیست. این استاد پژوهشگرو محقق حقوق بشر کفت: برخی از نویسندگان تاریخ حقوق بشررا به دو هزار سال قبل از میلاد نسبت می دهند.البته تاریخ گذشته بشریت حکایت از سلطه خود خواهانه افراد وطبقات قوی بر افراد و طبقات ضعیف اجتماعی داشته وکرامت انسانی همه افراد محترم شمرده نمی شد ودر عوض نظام طبقاتی در بسیاری از جوامع بر قرار شده بود.در عین حال همواره در طول تاریخ مبارزاتی نیز در جهت عدالت خواهی و ظلم ستیزی برای حمایت از حقوق اساسی انسانها انجام پذیرفته .
در ادامه استاد حقوق دانشگاه در ادامه گفت : تعلیم پیامبران الهی از حضرت آدم (ع)تا حضرت خاتم(ص)به فرمان خداوند اقامه قسط وعدل را وظیفه خود بشر اعلام داشته است. در تعلیمات همه ادیان ابراهیمی آزادی ،برابری و برادری ، به چشم می خورد.عدم تبعیض نژادی ،زبانی ،قومی و طبقاتی در اسلام به طور خاص مورد تاکید قرار گرفته است وجای شبهه ای وجود ندارد. در اعلام همین موازین اسلامی است که بیش از هفت اعلامیه درباره حقوق بشر اسلامی از سوی شورای اسلامی اروپا ،وسازمان کنفرانس اسلامی صادر شده است.

وی در مورد دکترین امنیت انسانی بیان کرد: امنیت را ملی نمی دانند بلکه انسانی می دانند که اگر امنیت افراد رعایت شود امنیت همه رعایت خواهد شد ولی در امنیت حاکمان امنیت نظامی و..خواهد شد ولی برای افراد امنیت فردی در نظر گرفته می شود .یعنی اگر حق های مردم در نظر گرفته بشود وحکومت حق مردم را در نظر بگیرد امنیت ایجاد خواهد شد.