به گزارش خبرنگار اهرامروز، ابوالفضل جمالی در نشست خبری روز محیط بان با اصحاب رسانه و خبرنگاران اهر که در پارک جنگلی فندقلو برگزار شد، اظهار داشت: اخیراً برخی سؤالاتی که در فضای مجازی مطرح‌شده بود هنوز به آن پاسخ نداده‌ایم و نشست امروز بر مبنای پاسخ به شبهات و سؤالات اصحاب رسانه در حوزه محیط زیست است.

وی افزود: خبرنگاران و اصحاب رسانه بایستی واقعیت‌ها را منعکس کرده و یک‌طرفه به مسائل نگاه نکنند به‌طوری که هر اندازه واقعیت‌ها آن‌طور که هست انعکاس یابد همان اندازه سطح آگاهی جامعه نیز افزایش می‌یابد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهر بابیان اینکه تکثیر محدود گونه مرال، کل و بز و سایر گونه‌های دیگر را بنده از ۸۴ پیشنهاد کرده‌ام، گفت: بنده در سال ۸۴ که اوایل مدیریت ام در اداره حفاظت محیط زیست اهر بود طی نامه‌ای به اداره‌کل محیط زیست استان درخواست تبدیل فندقلو را به منطقه حفاظت‌شده دادم اما اداره‌کل به‌صراحت پیشنهاد بنده را رد کرد و سپس از طریق نماینده مجلس وقت و فرماندار اقدام کردم.

جمالی اضافه کرد: در ادامه پیگیری‌ها هر چند یک سال تعلیق به وجود آمد و مخالفت‌ها در اعلام منطقه‌ی حفاظت‌شده فندقلو ادامه داشت اما دست از تلاش نکشیدم و وقتی‌که به معاونت اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی ارتقاء یافتم به لحاظ اینکه به اهر ارق داشتم با مسئولیت خودم تکثیر گونه مرال در منطقه فندقلو را پذیرفتم.

وی تصریح کرد: هدف از تبدیل وضعیت فندقلو به منطقه‌ی حفاظت‌شده این بود که گردشگرپذیری را در شهرستان اهر افزایش داده و زمینه توسعه را فراهم کنیم و سپس بعد از اعلام منطقه‌ی حفاظت‌شده مدیرکل وقت را تحت‌فشار قراردادیم تا پاسگاه در این منطقه ایجاد شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهر با تأکید بر اینکه هزینه نگهداری گونه مرال و منطقه‌ی حفاظت‌شده حداقل سالانه بالای ۱۰۰ میلیون تومان هزینه‌بر می‌دارد، گفت: تاکنون بنده اهداف شخصی را در اهر دنبال نکرده‌ام بلکه اهداف سازمانی را پیش می‌برم این در حالی است که اصلاً بنده اهل تبلیغات نیستم تا به حال حتی از هزینه گزاف نگهداری گونه مرال نگفته‌ایم.

جمالی با اشاره به مرگ سیاه‌گوش در اهر گفت: زیستگاه سیاه‌گوش در اهر محدوده معدن مس مزرعه است و این معدن زیستگاه این‌گونه حیوانی را اشغال کرده در حالی که سیاه‌گوش معدن را اشتغال نمی‌کند.

وی ادامه داد: وقتی عوامل آتش‌نشانی اهر سیاه‌گوش را در معدن مس مزرعه زنده گیری کرد بعد از کش و قوس‌های فراوان توانستیم این‌گونه حیوانی را از عوامل شهرداری اهر پس گیریم و زمانی که سیاه‌گوش کشته شد همه محیط زیست را متهم کردند در حالی که عامل مرگ سیاه‌گوش استرسی بود که عوامل شهرداری اهر با نگهداری در قفس به حیوان منتقل کرده بودند بنده این را نمی‌گویم بلکه نتیجه کالبدشکافی می‌گوید.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهر در ادامه تأکید کرد: بنده اعلام می‌کنم در محدوده شهرستان اهر گونه‌ای در معرض خطر انقراض نداریم.

جمالی با اشاره به اینکه کشته شدن خرس قهوه‌ای در اهر را بنده کتباً به اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی اعلام کرده بودم، گفت: اخیراً طبق مستندات موجود شکارچیان غیرمجاز خرس قهوه‌ای را به دادستانی اعلام کردم و این‌که در خبر کشته شدن خرس قهوه‌ای در اهر اینکه گفته‌شده اداره محیط زیست کتمان کرده را قبول ندارم چون ابتدا بنده طبق سلسله‌مراتب وظیفه داشتم تا به اداره‌کل گزارش دهم.

وی در واکنش به طرح سؤال رسانه‌های در خصوص اینکه اداره حفاظت محیط زیست اهر چه اقداماتی انجام می‌دهد؟ گفت: اصولاً برای نگهداری و حفاظت یک هزار هکتار نیاز به یک نیروی انسانی دارد ولی در شهرستان اهر با وجود بیش از ۷۱ هزار هکتار منطقه حفاظت‌شده فندقلو است و تنها دو نفر محیط بان داریم در حالی که وسعت منطقه و نیروی انسانی تمامی فعالیت‌ها را محدود می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهر تصریح کرد: بنده تا این حد برای شهرستان اهر توان دارم که از انجام وظایف محوله دریغ نمی‌کنم ولی اگر تاکنون اقداماتی که می‌توانستم انجام دهم و برای شهرستان و مردم ماندگار شود نکرده‌ام اصحاب رسانه بگویند.

جمالی خاطرنشان کرد: تاکنون همه حق یا ناحق از عملکرد اداره حفاظت محیط زیست اهر انتقاد کرده‌اند هیچ واکنشی نشان نداده‌ام و عملکردهایمان را رسانه‌ای نکرده‌ام چون تأکید می‌کنم بنده اهل تبلیغات نیستم و اگر تا به امروز وارد عرصه سیاسی نشده‌ام قول می‌دهم از این پس وارد عرصه سیاست شوم.

انتهای پیام/