به گزارش خبرنگار اهرامروز، حجت‌الاسلام محمدعلی نظری در آیین غبارروبی وعطرافشانی گلزار شهداء به مناسبت هفته‌ی قوه قضائیه با اشاره به این‌که تداوم عمر نظام جمهوری اسلامی و انقلاب بستگی به ادامه راه شهدا دارد، اظهار داشت: پیشبانی از ولایت‌فقیه و آرمان‌های انقلاب اسلامی و ادامه راه شهیدان تنها عوامل تداوم عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب است.
وی افزود: با انتصاب آیت‌الله رئیسی به ریاست قوه قضائیه از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، شاهد تحولات گسترده‌ای هستیم، به طوری که رویکرد مبارزه با فساد و فسادستیزی ایشان، مردم را نسبت به برخوردهای قاطع دستگاه قضا امیدوارتر کرده است.
رئیس دادگستری اهر با ذکر این‌که مبارزه با فساد تا آخر در قوه قضائیه ادامه می‌یابد، گفت: بعضاً در برخورد با فساد و مفسدان، حاشیه‌سازی‌هایی می‌شود تا دستگاه قضایی از عملکردش دلسرد شود ولی حاشیه‌ها کوچک‌ترین تاثیری در روند مبارزه با فساد نخواهد داشت.
نظری، کاهش جمعیت کیفری (زندانیان) را از رویکردهای دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: در برخی جرایم، ناگزیر هستیم تا برای تامین امنیت جامعه و مردم، متهمان را روانه زندان کنیم ولی در برخی جرایم با احکام جایگزین، متهم را به زندان نمی‌فرستیم.
وی بابیان این‌که سال گذشته ۳۸ و ۸۵۳ فقره پرونده ورودی در موضوعات مختلف به دادگستری، دادسرا و شورای حل اختلاف شهرستان اهر داشتیم، گفت: ورودی این تعداد پرونده، در مقابل با سال ۹۷ حدود ۳۰۰۰ فقره پرونده افزایش یافته است و تمامی پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی شهرستان اهر را با رسیدگی کامل و احکام صادره مختومه کرده‌ایم.
رئیس دادگستری اهر اضافه کرد: نزاع‌های فردی و دسته‌جمعی در ردیف نخست جرایم ده‌گانه شهرستان اهر قرار گرفته و بیشترین پرونده‌های ورودی به دادگستری، دادسرا و شورای حل اختلاف شهرستان اهر مربوطه به نزاع و درگیری است.
نظری با انتقاد از این‌که برخی ادارات در استعلامات دستگاه قضایی، پاسخ با تاخیر و گاهاً صحیحی نمی‌دهند، گفت: مثلاً در پرونده اختلاف اراضی اگر استعلامات با تاخیر به دستگاه قضایی ارسال شود شاید همین امر موجب به وجود آمدن تنش‌های اجتماعی نیز شود از این‌رو لازم است دستگاه‌های اجرایی به استعلامات دستگاه قضایی در اسرع وقت پاسخ صحیح و دقیق دهند.
وی ابراز داشت: جرایم اخلاقی و توهین و اهانت در دومین رده جرایم ده‌گانه قرار گرفته که اغلب پرونده‌ها نیز مربوط به این موضوعات است.
رئیس دادگستری اهر با ابراز نگرانی از افزایش پرونده‌های مربوط به اختلافات خانوادگی و حوادث رانندگی گفت: متاسفانه اختلافات خانوادگی در شهرستان اهر روبه افزایش است و همین امر برای جامعه نگران‌کننده بوده به طوری برای هر روز بیش از یک فقره پرونده اختلافات خانوادگی داریم و همچنین با توجه به این‌که حوادث رانندگی در ردیف سوم جرایم ده‌گاه قرار گرفته لازم است تا برای کاهش حوادث رانندگی، اگر ایرادی در محورهای مواصلاتی وجود دارد رفع شود.
نظری با تاکید بر این‌که زندانیان محکومین مالی در زندان اهر در رده دوم قرار دارند، بیان کرد: با اجرایی شدن قانون کاهش حبس تعزیری و جمعیت کیفری، جمعیت زندانیان در زندان اهر کاهش می‌یابد.
وی از آزادسازی ۲۸۵۰۰۰ هزار متر مربع از اراضی ملی شهرستان اهر طی سال گذشته خبر داد و گفت: متاسفانه پرونده تصرف اراضی ملی و دولتی نیز در شهرستان اهر افزایش یافته و با این حال با تلاش همکاران قضایی از جمله دادستان و قضات در سال گذشته توانسته‌ایم ۲۸۵۰۰ هکتار از اراضی ملی را از دست زمین‌خواران آزاد و به مالکیت دولت بازگردانیم، از این‌رو از دادستان و دستگاه‌های ذی‌ربط می‌خواهم تا در اعلام و رسیدگی به پرونده‌های تصرف اراضی ملی هیچ‌گونه اغماضی نداشته باشند.
رئیس دادگستری اهر یادآور شد: طی سال گذشته با همراهی دادستان و قضات و دستگاه‌های مربوطه، ۱۱۶۰۰۰ مترمربع از بستر و حریم رودخانه‌های شهرستان اهر که به تصرف درآمده بود، آزادسازی شد.
نظری با قدردانی از حمایت‌های خیرّین و مردم اهر از زندانیان جرایم غیرعمد گفت: ۲۶ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد و محکومین با حمایت‌های خیرین از زندان آزاد و به آغوش خانواده بازگشته‌اند.
وی با اشاره به این‌که تکریم ارباب‌رجوع و احیای حقوق عامه از رویکردهای دستگاه قضایی است، خاطرنشان کرد: ورودی شهر اهر از سمت تبریز (مقابل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر) برای این‌که مردم متحمل مشکل در تردد نشوند باید سریعاً احداث شود.